سندروم دور‌دور‌کردن در پاساژها!
تعداد بازدید تعداد بازدید: 288 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 1:02 ب.ظ، دوشنبه، 22 تیر، سال 1394 نظرات بدون نظر

دور دور کردن شکل‌های مختلفی دارد. نوعی از دور دور کردن با پای پیاده است که میدان تاختن آن پاساژهای شیک و مدرن است. پاساژگردی، تفریح محبوب جوان‌های امروزی، با اینکه فصل نمی‌شناسد اما در فصل گرما تب داغ‌تری پیدا می‌کند.

141817_638به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا، دور دور کردن شکل‌های مختلفی دارد. نوعی از دور دور کردن با پای پیاده است که میدان تاختن آن پاساژهای شیک و مدرن است. پاساژگردی، تفریح محبوب جوان‌های امروزی، با اینکه فصل نمی‌شناسد اما در فصل گرما تب داغ‌تری پیدا می‌کند. از هزار و یک فایده‌ای که به آن نسبت می‌دهند اگر بگذریم نمی‌توان از کنار معضلات و مشکلاتی که ایجاد کرده به سادگی گذاشت. برای همین چند قدم با پاساژگردها هم‌قدم می‌شویم تا دنیای‌شان را بیشتر بشناسیم.

پرسه زدن در پاساژها یکی از شیوه‌های مدرن گذران اوقات فراغت شده که در بین جوانان بیشتر رواج پیدا کرده است به‌طوری که در فصل تابستان به‌طور میانگین 70دقیقه از وقت جوانان را به خود اختصاص می‌دهد. محبوبه 35 ساله یکی از این پاساژگرد‌هاست. او آشنایی با مد را دلیل اصلی پاساژگردی‌هایش می‌داند و به «آرمان» می‌گوید: یک از تفریح‌های اصلی من پاساژگردی است که حدود سه تا چهار ساعت از وقتم را می‌گیرد. تنهایی یا با دوستان به پاساژگردی می‌روم و معمولا هم خرید نمی‌کنم مگر جاهایی که اجناس تخفیف خورده باشند. برای پاساژگردی مکان خاصی مد نظرم نیست و همه جا را می‌گردم. او ادامه می‌دهد: چون خیلی به پاساژگردی می‌روم الان قیمت‌ها دستم آمده است و به خوبی می‌دانم که کدام مغازه‌ها اجناس‌شان گران و کدام مغازه‌ها ارزان است. برای همین دوستانم موقعی که می‌خواهند خرید بروند از من مشورت می‌گیرند.

 پاساژگردی، شیوه جدید دوست‌یابی است
برای عده‌ای پاساژگردی پا را از یک تفریح ساده فراتر گذاشته و به منبعی برای دوست‌یابی و آشنایی با افراد جدید تبدیل شده است. شیوا 25ساله معمولا هفته‌ای یک بار به پاساژگردی می‌رود و این کار هربار حدود شش ساعت از وقتش را می‌گیرد. او به آرمان می‌گوید: من معمولا پاساژهای خاصی را سر می‌زنم و پاساژگردی برایم یک تفریح بی‌هزینه و مفرح است.

برای عده‌ای دیگر هم پاساژگردی یک تفریح نشاط‌آور است که حالشان را خوب می‌کند. نمونه آن بهار 30 ساله است که به تنهایی و هفته‌ای دو سه بار به پاساژگردی می‌رود. او به آرمان می‌گوید: معمولا پاساژگردی‌های من نیم ساعت طول می‌کشد. پاساژگردی برای من فصل خاصی ندارد و دیدن تنوع رنگ‌ها و مدها حس خوبی به من می‌دهد و تفریح نشاط‌آوری است.

پاساژگردها، مزاحم کسب و کارند!
رومینا 24 سال فروشنده یکی از مغازه‌های مرکز شهر است. او به «آرمان» می‌گوید: بیشتر پاساژگردها خانم‌های جوان هستند. در فصل‌های سرد برای فرار از سرما و باران و در فصل‌های گرم به دلیل بیکاری تعدادشان بیشتر می‌شود و هدفشان وقت‌گذرانی است. او ادامه می‌دهد: پاساژگردها معمولا درباره همه‌چیز -از قیمت‌ها گرفته تا مدل لباس‌ها- نظر می‌دهند و معمولا هم خرید نمی‌کنند.

در بیشتر موارد این پاساژگردها مزاحم کسب و کار می‌شوند؛ زیرا وقت فروشنده‌ها را می‌گیرند. در حالی که فروشنده می‌تواند این وقت را برای یک مشتری که خرید هم می‌کند بگذارد. یک جامعه‌شناس در این باره به آرمان می‌گوید: برنامه‌هایی که برای گذران اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف در جامعه طراحی می‌شود ممکن است نیاز‌ها و خواسته‌های مردم را در نظر نگیرد و یک طرفه شرایطی را برای گذران اوقات فراغت تعیین کند که این باعث می‌شود جامعه خودش دست به تعیین اوقات فراغت بزند. عالیه شکربیگی می‌افزاید: منش جوانان تغییر کرده است و خودشان شیوه گذران اوقات فراغتشان را انتخاب می‌کنند. یک شیوه گذران اوقات فراغت پاساژگردی است.

برخی جوانان گرایش دارند با افرادی خارج از چرخه خویشاوندی خود ارتباط داشته باشند و پاساژگردی این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که این خود نشان‌دهنده رواج دیدگاه‌های فردگرایانه میان جوانان است. او با اشاره به رواج تفریح پاساژگردی بین دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها، تصریح می‌کند: دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارند. این افراد چون از نسلی هستند که بسیار مورد مراقبت بوده‌اند، رفتارهایی که برای خود برگزیده‌اند، رفتارهای خاصی است.

 پاساژگردها دنبال آشنایی با مدها هستند
سارا 27 ساله با همسرش در حال ورود به یکی از پاساژهای شلوغ مرکز شهر است. وقتی از آنها درباره پاساژگردی سوال می‌کنم همسرش لبخندی می‌زند و می‌گوید: سارا یک پاساژگرد حرفه‌ای است. سارا در تایید حرف همسرش به «آرمان» می‌گوید: من حتما یک روز در میان باید به پاساژگردی بروم و هر پاساژگردی هم حداقل نیم ساعت طول می‌کشد. معمولا با همسرم یا دوستانم به پاساژگردی می‌آیم و تنهایی زیاد حوصله گشتن ندارم. پاساژگردی یکی از تفریح‌های مهم من است که خیلی شادم می‌کند.

به نظر من خانم‌ها وقتی که ناراحت هستند باید خرید بروند تا روحیه‌شان بهتر شود. ناصر 30 ساله یکی از فروشندگان همین پاساژ شلوغ است. او به «آرمان» می‌گوید: پاساژگردها بیشتر خانم‌ها هستند که معمولا به صورت گروهی به خرید می‌آیند و در فصل تابستان هم به دلیل اینکه بسیاری از مردم کاری برای انجام دادن ندارند پاساژگردی‌ها خیلی بیشتر می‌شود. او ادامه می‌دهد: از هر صد نفری که به مغازه وارد می‌شوند 50 نفر آنها خرید نمی‌کنند و هدفشان فقط تماشا کردن است. بیشتر این افراد به دنبال دیدن اجناس و آشنایی با مد هستند. ما همیشه تابستان‌ها با مساله گذران اوقات خانواده‌ها مشکل داریم.

 دلایل مختلف پاساژگردی
شکربیگی با اشاره به اینکه پاساژگردی دلایل مختلفی دارد، می‌گوید: یک دلیل پاساژگردی این است که روحیه مصرف‌گرایانه تبدیل به یک هنجار شده است. القائات و تاثیراتی که تکنولوژی‌های نوین بر جوانان و زنان می‌گذارند باعث می‌شود که روحیه مصرف‌گرایانه در بین آنها رواج پیدا کند. این استاد دانشگاه می‌افزاید: منظور از رواج روحیه مصرف‌گرایانه حتما خرید کردن نیست.همین که جوانان به پاساژها می‌روند، وقت می‌گذارند و نگاه می‌کنند این نشان‌دهنده انتقال هنجارهای مادی‌گرایانه به ذهنیت زنان و جوانان در اجتماع است.

او ادامه می‌دهد: پاساژگردی نشان‌دهنده تغییر سبک زندگی است که زنان خانه‌دار بیشتر از زنان شاغل درگیر آن هستند. زنان خانه‌دار زمان بیشتری را پای وسایل اطلاع‌رسانی می‌گذرانند و بنابراین آنها بیشتر در معرض تبلیغات رسانه‌ها هستند. او تصریح می‌کند: هنجارهایی که از طریق رسانه تبلیغ می‌شود روحیه مصرف‌گرایانه را در بین خانواده‌ها رواج می‌دهد. نمونه آن تبلیغاتی است که میان سریال‌های پرطرفدار پخش می‌شوند و به نوعی نیاز کاذب ایجاد می‌کنند. او تاکید می‌کند: پاساژگردی با خود آسیب‌های بسیاری را هم برای زندگی فرد و هم برای جامعه به همراه دارد. شکربیگی با اشاره به اینکه پاساژگردی نشان‌دهنده بی‌برنامه بودن و بی‌هدف بودن زندگی جوانان است، می‌گوید: بیکاری و نداشتن شغل از دیگر عامل‌هایی است که به پاساژگرد شدن جوانان دامن می‌زند./شفاف

انتهای پیام/

ارسال نظر