نکات دقیقه نودی در برخورد با دانش‌آموزان کلاس اولی/ آیا اضطراب کودکان از مدرسه طبیعی است؟
تعداد بازدید تعداد بازدید: 62 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 9:24 ق.ظ، چهارشنبه، 29 شهریور، سال 1396 نظرات بدون نظر

یک کارشناس ارشد روان شناسی کودک گفت: والدین باید با تصویر سازی فضای مدرسه سبب کاهش اضطراب جدایی دانش‌آموزان از خانه شوند.

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛ کم‌کم بوی ماه مهر به مشام می‌رسد. دانش‌آموزان با شور فراوان خودشان را برای ورود به مدرسه آماده می‌کنند، اما در این بین دانش‌آموزان کلاس اولی به علت اینکه آشنایی چندانی با فضای مدرسه ندارند، معمولاً دچار اضطراب و نگرانی هستند؛ بنابراین طرز برخورد صحیح با این کودکان بسیار اهمیت دارد. در این مطلب به روش‌های مقابله صحیح با اضطراب جدایی دانش‌آموزان کلاس اولی از خانه نگاهی می‌اندازیم.

نکات دقیقه نودی در برخورد با دانش‌آموزان کلاس اولی/آیا اضطراب کودکان از مدرسه طبیعی است؟

روش‌هایی برای کنترل اضطراب جدایی دانش‌آموزان کلاس اولی

زهرا سعیدواحد روان شناس کودک در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در مواردی که دانش آموز دچار اضطراب جدایی است باید والدین با تصویرسازی فضای مدرسه موقعیت را برای کودک پیش‌بینی پذیر کنند همچنین والدین نباید به فرزندشان بگویند که چرا اضطراب داری، آن‌ها باید بپذیرند که همه کودکان در بدو ورود به مدرسه به علت نداشتن آشنایی کامل با فضای مدرسه دارای این احساس هستند.

وی بیان کرد: در برخی اوقات نیز والدین خودشان به حدی مضطرب هستند که این نگرانی را به فرزندشان منتقل می‌کنند. به عبارتی والدین این‌قدر در زمان جدایی کودک از آن‌ها اضطراب دارند که سبب می‌شوند فرزندشان احساس امنیت نکند.

این  روان شناس کودک افزود: برخی از کودکان به علت اینکه در شش ماهگی تا ۲ سالگی احساس وابستگی ایمن در آن‌ها به خوبی شکل نگرفته است اضطراب جدایی بالایی را در سنین مدرسه تجربه می‌کنند. احساس وابستگی ایمن در صورتی در کودک شکل می‌گیرد که در بین سنین شش ماهگی تا ۲ سالگی هر زمانی که کودک نیاز داشت والدین یا مراقبانش در دسترس باشند و سریع به کمک او بشتابند.

سعیدواحد توصیه کرد: اگر دانش‌آموزی اضطراب جدایی بالایی دارد، والدین می‌توانند هفته اول آغاز سال تحصیلی در مدرسه حضور داشته باشند و سپس به تدریج ساعات حضور خود را در مدرسه کاهش دهند. والدین نباید کودکی که اضطراب جدایی بالایی را دارد، به زور از خودشان جدا کنند، زیرا در این صورت اضطراب دانش‌آموز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین یلدا فروید کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: والدین باید یک تا ۲ سال قبل از رفتن کودکان به مدرسه آن‌ها را برای ورود به اجتماع آماده کنند. برای اینکه کودک بتواند با اضطراب جدایی کنار بیاید می‌توان از بازی‌هایی مانند قایم‌باشک کمک گرفت.

وی گفت: والدین باید وقتی که کودک برای مدت زمانی دور از آن‌ها یا در جمع همسالانش بود با بیان جملاتی از قبیل: «دخترم یا پسرم؛ خوشحالم از اینکه بزرگ شدی» اعتماد به نفس فرزندشان را تقویت کنند.

این کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی افزود: والدین باید این اطمینان‌خاطر را در کودک ایجاد کنند که وی را تنها نمی‌گذارند.

سعیدواحد با بیان اینکه والدین باید مدرسه را به فضایی خوشایند برای کودکان تبدیل کنند، تاکید کرد: پدر و مادران نباید خاطرات منفی را که خودشان از دوران مدرسه داشتند، برای فرزندانشان بازگو کنند.

فروید اظهار کرد: معلمان باید در جلب انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری تلاش کنند، معلمان باید در عین حال که مهربان هستند، اقتدار لازم را برای ایجاد نظم در کلاس داشته باشند همچنین والدین باید هر چند وقت یکبار به طور منظم با معلم فرزندنشان درباره مسائل آموزشی و تربیتی کودک صحبت کنند.

نقش مادرانه خودتان را حفظ کنید

این  روان شناس کودک تصریح کرد: والدین باید نقش خودشان را در ایام سال تحصیلی حفظ کنند. برخی از والدین در برخورد با فرزندانشان همانند معلم یا ناظم مدرسه رفتار می‌کنند. والدین باید پس از بازگشت دانش‌آموز از مدرسه حدود یک تا ۲ ساعت در کنارش باشند، صمیمانه با وی صحبت کنند و به صحبت‌های کودک با دقت گوش دهند.

سعید واحد یادآور شد: اگر والدین نقش خودشان را در ایام سال تحصیلی حفظ کنند، انگیزه یادگیری در کودکان افزایش پیدا می‌کند همچنین والدین نباید مسئولیت اشتباه‌های فرزندانشان را بر عهده بگیرند و باید از همان سال‌های نخست تولد آن‌ها را مسئولیت‌پذیر بار بیاورند.

نکات دقیقه نودی در برخورد با دانش‌آموزان کلاس اولی/آیا اضطراب کودکان از مدرسه طبیعی است؟

برای فرزندتان اتاق تکلیف درست کنید

فروید درباره دانش‌آموزانی که در انجام تکالیفشان سهل‌انگاری می‌کنند، تاکید کرد: علت این مشکل باید به درستی مشخص شود. در برخی اوقات این سهل‌انگاری کودک در انجام تکالیفش ناشی از اختلال تمرکز یا یادگیری است همچنین والدین می‌توانند اتاقی را برای انجام تکالیف فرزندنشان در نظر بگیرند. اتاق تکالیف باید ساکت و فاقد وسایلی باشد که موجب حواس‌پرتی کودک شود.

وی تصریح کرد: والدین می‌توانند وقتی که فرزندشان تکالیفش را به تنهایی انجام داد برای تشویق وی، جایزه‌ای را در نظر بگیرند همچنین انجام تکالیف در ساعات پایانی شب به علت اینکه دانش‌آموز در این زمان خسته است و تمرکز لازم را ندارد، توصیه نمی‌شود.

لزوم آموزش به کودکان پیش از ورود آن‌ها به مدرسه

این کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی بیان کرد: والدین باید به فرزندانشان آموزش‌های لازم را درباره رعایت بهداشت فردی و طرز برخورد با معلم و همسالانشان پیش از ورود آن‌ها به مدرسه بدهند همچنین والدین باید با تشویق فرزندانشان به ویژه در روز‌های نخست سال تحصیلی انگیزه یادگیری را در آن‌ها افزایش دهند و به کودکان بگویند که یادگیری اهمیت دارد و نمره مهم نیست.

وی توصیه کرد: اگر والدین فکر می‌کنند که فرزندشان دچار مشکلات یادگیری و رفتاری است باید پیش از ورود کودکشان به مدرسه وی را نزد روانشناس کودک ببرند.

بهترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان

فروید یادآور شد: میوه‌های تازه، آبمیوه‌های طبیعی، گیاهانی از قبیل: هویج، خیار و گوجه فرنگی، میوه‌های خشک شده مانند کشمش، خرما و توت، انواع مغز‌ها مانند گردو و لبنیات همچون شیر از بهترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان محسوب می‌شوند همچنین این افراد باید صبحانه کامل و مقوی میل کنند.

گزارش از پگاه آقایی/باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

ارسال نظر