گنج سلامتی را با استفاده از این ترکیبات طبیعی به دست آورید
تعداد بازدید تعداد بازدید: 118 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 8:25 ب.ظ، دوشنبه، 15 خرداد، سال 1396 نظرات بدون نظر

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص علائم کمبود ویتامین‌ها در بدن و منابع غنی از ویتامین‌ها توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سرویس سلامت رادکانا؛ مصرف تمام گروه‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه برای برخورداری از جسمی سالم اهمیت بسزایی دارد. افزون بر نقش رژیم غذایی متنوع و متعادل در سلامت جسمانی افراد، دریافت کافی ویتامین‌ها و املاح تاثیر چشمگیری در شادابی و نشاط افراد ایفا می‌کند؛ بنابراین آشنایی علایم کمبود ویتامین و منابعی که در آن‌ها این ویتامین‌ها یافت می‌شوند، ضروری است.
مواد غذایی مهم برای بدن از نظر ارزش غذایی
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص مواد غذایی مهم برای بدن بیان کرد: پروتئین ها وظیفه رشد و ترمیم بافت های بدن را به عهده دارند و مقادیر اضافی پروتئین به عنوان منبع انرژی در بدن ذخیره می‌شود، محصولات پروتئینی مانند گوشت و ماهی، چهار مغز و سویا سرشاز از پروتئین هستند.
وی اظهار کرد: کربوهیدرات ها شامل مواد قندی و نشاسته ای هستند و نخستین گروه از مواد غذایی بوده که در بدن تبدیل به انرژی می‌شوند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: چربی ها از موادی مانند شیر و انواع روغن ها به خصوص روغن زیتون بو‌دار، کنجد و آفتابگردان به دست می‌آیند.روغن‌هایی که از گیاهان تولید می‌شوند در صورتی‌ که خالص باشند بسیار مفید بوده، مقادیر اضافی روغن های گیاهی سبب نرمی و لطافت پوست می‌شود.ولی روغن های جامد و مایع صنعتی باعث تجمع چربی در زیر پوست، اطراف شکم و موجب اختلالات قلبی- عروقی می‌شود.
عظمایی تاکید کرد: ویتامین ها انواع مختلفی مانند ویتامین A ،E ،C ،K ،H ،D دارند و گروه ویتامین های B مانند B1 ،B2 ،B3 ،B6 ،B12 هستند که آهن، املاح و مواد معدنی بیشتر در سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات، روغن ها موجود هستند.
وی با بیان اینکه ویتامین ها مواد آلی هستند که برای سوخت و ساز مواد غذایی، اعمال حیاتی بدن، رشد و نمو و تندرستی بدن ضرورت دارند، عنوان کرد: رژیم های غذایی ناسالم و ناقص سبب کمبود ویتامین ها و منجر به بیماری می‌شوند، همچنین ویتامین ها موجب تسهیل سوخت و ساز بدن، اسید آمینه، چربی و کربوهیدرات ها می‌شوند و رشد، نمو و ترمیم سلول های بدن را میسر می‌سازند، برخی از ویتامین ها نیز جذب مواد غذایی در روده را به همراه دارند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به 2 دسته کلی ویتامین ها تصریح کرد: ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی و ویتامین های B و C محلول در آب محسوب می‌شوند که ویتامین A در میوه های زرد و نارنجی مانند موز یا هویج یافت می‌شوند و ویتامین های محلول در چربی برای جذب نیاز به روغنی مانند روغن زیتون دارند.
ویتامینA
عظمایی گفت: ویتامین A در کبد انسان ذخیره می‌شود، اگر کبد به اندازه کافی این ویتامین را تولید نکند، اختلال در بینایی و شب‌کوری ایجاد می‌شود.
وی اظهار کرد: اختلال در باروری مردان و سیستم ایمنی، سقط خود به خودی جنین، کم خونی، آسیب به رشد بدن، ضعف عمومی و مشکلات پوست و مو از اختلالات ناشی از کمبود ویتامین A به شمار می‌آیند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: ویتامین A در جگر، سبزیجات پربرگ و تیره مانند جعفری و میوه هایی مانند موز و هویج موجود است، هویج حاوی ماده‌ای به نام “بتاکاروتن” بوده که پس از ورود به کبد تبدیل به ویتامین A می‌شود، اما برای این منظور لازم است که حتماً چند قطره روغن زیتون به آب هویج افزوده شود.
ویتامینD
عظمایی تاکید کرد: ویتامینD در اثر تابش مستقیم نور خورشید در بدن ساخته می‌شود، در مکان هایی که نور خورشید کم تابیده شود افراد دچار کمبود ویتامین  D می‌شوند که در زرده تخم مرغ، روغن ماهی، خرما و پسته این ویتامین وجود دارد و به منظور جذب بهتر ویتامین D باید آن به همراه کلسیم و پروتئین مصرف شود.
وی توصیه کرد: میانسالان و سالمندانی که دچار پوکی استخوان هستند برای برطرف شدن این مشکل باید پنیر محلی، سبزی (پونه کوهی)، گردو و چند عدد خرما را به همراه نان سبوس دار مانند نان سنگک به عنوان وعده شام مصرف کنند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه ویتامین D در پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند افسردگی و سرطان نقش موثری  را ایفا می‌کند، اظهار کرد: این ویتامین در پیشگیری و درمان ام اس نیز تاثیر چشمگیری دارد.
ویتامینB
عظمایی عنوان کرد: ویتامین B نقش موثری در حفظ انرژی و سلامت بدن دارد.این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود، از بین گروه ویتامین های B تن‌ها ویتامینb12 در کبد برای مدت طولانی ذخیره می‌شود.
ویتامینb1 (تیامین)
وی تاکید کرد: این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها به عهده دارد، از منابع سرشار از این ویتامین می‌توان به حبوبات، نان و برنج سبوس دار، ماهی، جگر، شیر و گوشت بدون چربی اشاره کرد.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: اختلال در عملکرد قلب، دستگاه عصبی و اشتها، یبوست، بی‌خوابی و پرکاری تیروئید از علائم ناشی از کمبود ویتامین b1 محسوب می‌شوند.
ویتامینb2  (ریبوفلاوین)
عظمایی نان های سبوس دار، سبزیجات پر برگ، شیر، تخم مرغ و گوشت بدون چربی را از منابع غنی از ویتامین b2 دانست و بیان کرد: کمبود این ویتامین سبب حساسیت بیش از حد به نور، بیماری ها و ضایعات پوستی مانند شکاف و ترک در گوشه لب و دهان و خارش چشم و جاری شدن اشک از آن می‌شود.
ویتامین b3 (نیاسین)
وی اظهار کرد: حبوبات، نان و برنج سبوس دار، تخم مرغ و گوشت فاقد چربی سرشار از ویتامین b3  هستند. بی‌اشتهایی و بیماری پلاگر از عوارض ناشی از کمبود این ویتامین به شمار می‌آیند.
ویتامینb6 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: علائمی مانند ضعف، بی‌خوابی نوروپاتی محیطی، التهاب زبان، تهوع صبحگاهی، احساس تهوع در زنان باردار، ترس و هیستریک و اختلال در سلامت لثه و دندان ها از عوارض ناشی از کمبود ویتامین b6 در بدن محسوب می‌شوند.
عظمایی تاکید کرد: ویتامینb6 در جوانه گندم، حبوبات، غلات، گوشت،  موز و سبزیجات به وفور یافت می‌شود.
ویتامین b12
وی تصریح کرد: ویتامین b12 نقش خونسازی را به عهده دارد و سبب رفع کم خونی می‌شود، این ویتامین در رشد کودکان نقش موثری را ایفا می‌کند، جگر، قلوه، شیر، ماهی، سبزی و میوه از منابع غنی ویتامینb12 به شمار می‌آیند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: کمبود ویتامین b12 موجب کم‌ خونی، اختلالات عصبی، استرس های مزمن، بی‌حالی و خستگی زودرس می‌شود.
مصرف این گروه از مواد غذایی تضمین کننده سلامت شما است/ گنج سلامتی را با استفاده از این ترکیبات طبیعی به دست آورید
ویتامین C 
عظمایی بیان کرد: ویتامین c سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ، حفظ سلامت قلب و عروق و محکم شدن لثه و استخوان ها می‌شود، این ویتامین همچنین در جلوگیری از بروز بیماری ها نظیر سرماخوردگی نقش موثری دارد.
وی اظهار کرد: ویتامین c در انواع مرکبات (لیموشیرین و لیموترش)، آب میوه‌ها، گوجه فرنگی، انواع انگورها، سبزیجات، فلفل سبز و چهارمغز(فندق، گردو، بادام و پسته) وجود دارد، مشکلات در لثه، استخوان ها و دندان که سبب بروز بیماری اسکوربیت و خونریزی داخلی می‌شود از علائم کمبود ویتامین c است.
مصرف این گروه از مواد غذایی تضمین کننده سلامت شما است/ گنج سلامتی را با استفاده از این ترکیبات طبیعی به دست آورید
ویتامین K
این محقق و پژوهشگر طب سنتی عنوان کرد : ویتامین k به وسیله واکنش‌های داخل روده تولید می‌شود و وظیفه انعقاد خون را به عهده دارد، این ویتامین از خونریزی نیز جلوگیری می‌کند که از منابع غنی ویتامین k می‌توان به یونجه و شبدر اشاره کرد.
ویتامین E
عظمایی تاکید کرد: ویتامین E برای بقای زندگی انسان بسیار ضروری است . ویتامینE   در سبزیجات تازه ، روغن های گیاهی، غلات ، حبوبات، جوانه‌ها (جوانه گندم) و زرده تخم مرغ وجود دارد.
وی تصریح کرد: کمبود ویتامین E موجب اختلالات در عملکرد گلبول های قرمز و سیستم ایمنی، ناباروری و مشکلات جنسی می‌شود. این ویتامین برای مبتلایان به اختلالات مغزی همچون آلزایمر ، پارکینسون و سندرم پای بی قرار مفید است.ویتامینE همچنین سبب رفع بی‌حسی اندام ها نیز می‌شود.
آهن
این محقق و پژوهشگر طب سنتی توصیه کرد: افراد برای تامین آهن مورد نیاز روزانه خود باید از مواد غذایی همچون برگ چغندر، اسفناج، بامیه، چهارمغز و میوه ها استفاده کنند.
کلسیم
عظمایی اظهار کرد: کمبود کلسیم سبب پوسیدگی دندان، پوکی و نرمی استخوان می‌شود. از منابع غنی کلسیم می‌توان به شیر، غلات، سبزیجات، جوانه گندم، کشک، یونجه، گردو، بادام، گوشت، تخم مرغ، ماهی، کشمش، فندق، مغز استخوان، روغن ماهی و عسل اشاره کرد.
مصرف این گروه از مواد غذایی تضمین کننده سلامت شما است/ گنج سلامتی را با استفاده از این ترکیبات طبیعی به دست آورید
فسفر
وی بیان کرد: فسفر یک ماده معدنی است که بیش از یک درصد کل بدن را تشکیل می‌دهد و به عنوان دومین ماده فراوان در بدن شناخته می‌شود، حدود 80 درصد از فسفر موجود در بدن در استخوان و دندان ها و 20 درصد از آن در سایر اندام های بدن و خون وجود دارد، هضم و جذب فسفر در دستگاه گوارش توسط آنزیم های گوارشی در ابتدای روده انجام می‌گیرد.
عظمایی یادآور شد: فسفر موجب تقویت حافظه، کارکرد خوب مغز، جذب ویتامین D در بدن و همراه با کلسیم سبب محکم شدن استخوان ها می‌شود، کمبود فسفر عوارضی همچون فراموشی، ضعف حافظه، درد مفاصل و پوکی استخوان را در پی دارد، فسفر در منابعی مانند ماهی، سبزیجات، جوانه گندم، پسته، بادام، فندق، گردو، کشمش، عسل، انجیر، عدس، گوشت گوسفند و میوه بِه موجود است.
گزارش از پگاه آقایی
انتهای پیام/
ارسال نظر