آیین دسته چوبی گرگانیها؛ رسمی به قدمت عاشورا
تعداد بازدید تعداد بازدید: 1,288 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 11:31 ق.ظ، سه شنبه، 7 آذر، سال 1391 نظرات یک نظر

به گزارش رادکانا به نقل از خبرگزاری مهر: بعد از دهه اول محرم، رسمی سنتی در محلات قدیمی گرگان اجرا می شود که گفته شده پیشینه آن به عاشورای حسینی باز می گردد و این رسم دیرینه همچنان پابرجا مانده است. به گزارش خبرنگار مهر، به رغم فراموشی برخی آیینهای سنتی عاشورایی، شیوه عزاداری سنتی […]

به گزارش رادکانا به نقل از خبرگزاری مهر: بعد از دهه اول محرم، رسمی سنتی در محلات قدیمی گرگان اجرا می شود که گفته شده پیشینه آن به عاشورای حسینی باز می گردد و این رسم دیرینه همچنان پابرجا مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، به رغم فراموشی برخی آیینهای سنتی عاشورایی، شیوه عزاداری سنتی گلستانیها نیز در این دهه منحصر است و بسیاری از رسوم اجرا شده محرم در استرآباد ، تنها مختص این دیار تاریخی ایران است.

دسته چوبی محلات تاریخی گرگان یکی از این رسوم است که گفته می شود از همان سالهای شهادت امام حسین و یارانش در این دیار اجرا می شود.

گفته شده هنگامی که خبر قیام امام حسین (ع) به مردم دارالمومنین گرگان می رسد، آنها با وسایلی که در آن زمان برای نبرد در دست داشتند، برای کمک به امام به سوی کربلا حرکت می کنند.

اما هنگامی که این افراد بخشی از راه را می پیماند، به آنها خبر می رسد که امام در کربلا به شهادت رسیده است، از این رو این گروه به گرگان بازگشته و برای امام و یارانش عزاداری می کنند.

شب دوازدهم ماه محرم که سوم شهادت امام حسین(ع) است، از بعضی محلات قدیم گرگان مانند سبزه مشهد، سر پیر، دباغان و میخچه گران دسته های چوبی عازم محلات دیگر می شوند. دسته چوبی شبیه دسته زنجیرزنی است، با این تفاوت که افراد یک چوب یا نی به طول یک متر را به طور عمودی به دست می گرفتند و بر بالای سر می بردند و آن را به بالا و پایین حرکت می دادند و با دست دیگر سینه می زدند و اشعار خاصی را در مسیر راه می خواندند.

تشکیل دسته چوبی با روشن کردن چند مشعل و به دست گرفتن چوب انجام می شود، آن گاه با شعار مدد یا علی حرکت عزاداران به سمت محلات دیگر آغاز می شود، این دسته برای عزاداری در محلات و حرکت در مسیر راه، اذکار یا اشعاری دارند که آن را مدام تکرار می کنند.

تفاوت دسته چوبی با دسته سینه زنی در این است که در دسته سینه زنی، عزاداران در محل توقف می کنند و یک یا دو نوحه در آن جا می خوانند، ولی در دسته چوبی چنین نیست، فقط همان اشعار خاص را می خوانند و در پایان هم با شعار ای اهل عزا خدا نگهدار از محل خارج می شوند، سپس به محل دیگری می روند، تا این که به محله میدان می رسند و در آن جا مراسم دسته چوبی را با دعا به پایان می برند.

در کتابهای تاریخی در افواه مردم گرگان از قدیم آمده که از طرف حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نامه ای برای شیعیان استراباد آمد که از آنها طلب نصرت کرده و چون نامه واصل گردید و نامه از بلندی سکوی پیرتکیه درب نو برای مردم قرائت شد، مردم شیعه و دوستدار اهل بیت به هیجان آمده، هر کدام نیزه ای گرفته و با اسب یا پیاده در بیرون شهر جمع شده و پس از اجتماع، به طرف کوفه و کربلا حرکت کردند.

وقتی به حوالی قم رسیدند، مردم شیعه آنجا را عزادار یافتند، معلوم شد که خبر شهادت امام حسین(ع) و یاران او واصل گشته است….

آنها به گرگان بازگشته و از همان سال 61 هجری تاکنون، بعد از شبهای دهه اول محرم از محله درب نو و میدان و محلات قدیم گرگان، بعد از عزاداری و سینه زنی، جوانان و بعضی پیرها دسته چوبی یا سپاهی را اجرا می کنند .

آیین دسته چوبی شب گذشته در برخی محلالت قدیمی گرگان اجرا شد.
Haman می گوید:

خیلیی جالب بود و ایشالا خدا قسمت کنه که سال بعد بتونم این مراسم و از نزدیک ببینم

یه جاییی یه پیر غلامی گفته بود که قدیم مردم باورشون نمیشد که روز عاشورا توی دسته جات سینه زنی با کفش راه برن ولی متاسفانه این رسم امسال خیلی کم رنگ بود و باید دوباره سنت های عاشورایی درست و سالم رو احیا کنیم !!

ارسال نظر