برای اطلاع از صادرات و واردات و گمرگ اینجا را بخوانید
تعداد بازدید تعداد بازدید: 5,664 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 11:28 ق.ظ، شنبه، 11 آذر، سال 1391 نظرات ۲ نظر

بسم الله الرحمن الرحیم———————————– آشنایی با چگونگی صادرات و واردات کالا: مقدمه: در دنیای امروز تأمین پروتئین از منبع حیوانی درهر کشوری یکی از مسایل مهم اقتصادی می باشد . کشورهایی با تولید انبوه این منبع غذایی رو به رو بوده و از طرف دیگر کشورهایی وجود دارند که نیاز مبرم به واردات این فرآورده […]

بسم الله الرحمن الرحیم———————————–

آشنایی با چگونگی صادرات و واردات کالا:

مقدمه:
در دنیای امروز تأمین پروتئین از منبع حیوانی درهر کشوری یکی از مسایل مهم اقتصادی می باشد . کشورهایی با تولید انبوه این منبع غذایی رو به رو بوده و از طرف دیگر کشورهایی وجود دارند که نیاز مبرم به واردات این فرآورده ها دارند
امروزه تجارت دام و انواع فرآورده های دامی از قبیل پوست ـ چرم ـ روده ـ گوشت و تخم مرغ به یکی از شاخه های اصلی اقتصاد بازرگانی تبدیل شده است . که باید با دانش و شناخت کافی در امر تجارت به تبادل این کالاها پرداخت . پروتئین یکی از اساسی ترین نیازهای بشر می باشد که وجود آن در تغذیه روزمره ضروری می باشد تهیه آن می تواند از منابع داخلی یک کشور بوده و یا اینکه با واردات آن نیازها برطرف گردد .
کشور ما با وجود منابع طبیعی فراوان می تواند به عنوان یک تولید کننده عمده در صنعت دام و حتی طیور تبدیل شود . باتوجه به کشورهای همجوار ایران بخصوص کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه می توانند به عنوان بازار این محصولات مد نظر قرار گیرند .
حال برای آشنایی با مقررات جاری صادرات کالا قوانین مربوطه به خوانندگان محترم ارائه می گردد :
ب ـ کارت کد اقتصادی :
درهنگام مراجعه به گمرک و سایر ادارات مرتبط با امور بازرگانی علاوه برکارت بازرگانی داشتن کد اقتصادی لازم می باشد . این کدتوسط اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان برای افراد صادر میگردد تا اینکه فرد میزان فعالیت آن برای اداره دارایی مشخص شده و نسبت به اخذ مالیات شغلی براساس میزان فعالیت آن اقدام        می گردد . البته لازم به ذکر است که صادرات کالا و خدمات از پرداخت مالیات معاف می باشد .
ج ـ گواهینامه مبداء :
عبارتست از سند خاص شناسایی کالاها که در آن مقام یا ارکان صالحی که به او اختیار صدور گواهی مبداء داده شده است صریحاً گواهی می کند که کالاهایی که گواهینامه مربوط به آنها می شود که در کشور معینی به وجود آمده است . این گواهی ممکن است همچنین حاوی یک اظهار نامه از طرف سازنده ، تولید کننده‌، تهیه کننده ، صادر کننده یا سایر اشخاص صلاحیت دارباشد . گواهی مبداء یکی از مدارکی است که هر کشور باید برای کالای صادراتی خود توسط اتاق بازرگانی صادر نماید .
پس از تهیه مدارک ذکر شده شخص دارنده به عنوان کسی که می تواند تجارت انجام دهد شناخته می شود حال چند نکته ساده در عین حال بسیار مهم در تجارت موفق را خدمتتان متذکر می شویم :
1ـ کیفیت ، بسته بندی و حمل و نقل کالا :
شاید یکی از مهمترین اصول تجارت برای یک کالا ابتدا بسته بندی و بعد کیفیت و آنگاه حمل و نقل کالا می باشد . در بازار در وهله اول بسته بندی کالا مورد توجه مشتری قرار می گیرد چه بسا کالای با کیفیت پائین نسبت به کالای مشابه با کیفیت بالا دارای چنان بسته بندی شکیل و جذاب باشد که بازار را به نفع خود جذب نماید ولی کالا باکیفیت بالا بدون بسته بندی مناسب از گردونه رقابت حذف گردد . متأسفانه کالاهای صادراتی تولید ایران در مقایسه با بعضی کشورها در مواردی از کیفیت بالاتری برخوردار است ولی به لحاظ عدم بسته بندی مناسب صحنه رقابت رابه رقبا واگذار کرده است . به عنوان مثال مواد شوینده تولیدی ایران مانند صابون و شامپو دارای کیفیت بسیار مناسب و بالایی می باشد ولی کشورترکیه محصولات یاد شده را با بسته بندی زیبا و مشتری پسند وبا یک درجه پائین تر از کیفیت تولیدی ایران بازار آسیای میانه را از ایران به سوی خود جذب کرد .درمثالی دیگر می توان به صدور مرغ منجمد به افغانستان اشاره کرد ، علیرغم کیفیت و بسته بندی مناسب به دلیل نگهداری و حمل و نقل نامناسب وعرضه آن در مرز تا حدودی بازار این منطقه از دست رفت . بنابراین کیفیت ، بسته بندی و حمل و نقل کالا را باید با نگاه تخصصی و ورانشناسی به آن نگریست تا در جذب بازارهای مختلف موفق باشیم .
2 ـ بازاریابی وتولید کالا با توجه به ذائقه و سلیقه مشتری :
قبل از توجه به صادرات یک کالا لزوم پیدا کردن بازار برای کالای مورد نظر حائز اهمیت می باشد . باتوجه به بازار یک منطقه یا یک کشور شناخت از جامعه آن کشور برای صادر کننده ضروری می باشد . شناختن سلیقه ها ،یافتن رفتارها و کیفیت مورد توجه آن مردم حتی علاقه مند بودن مردم به نوعی رنگ خاص در تولید کالا ، سطح هزینه کردن برای خرید کالا ، توجه به ذائقه مردم آن منطقه در مورد مواد خوارکی از ابزارهایی بسیار مهم در موفقیت یک کار بازرگانی می باشد و با رعایت جمیع این موارد پس از بازاریابی حساب شده تولید کالا انجام می گیرد .
3 ـ داشتن اطلاعات کافی در مورد مقررات امور گمرکی و بازرگانی کشور وارد کننده کالا :
با توجه به رعایت پارامترهای ذکر شده قبل ، آگاهی از مقررات کشور مقابل بسیار مهم می باشد . ممکن است علیرغم کالایی با کیفیت و بسته بندی مناسب و همچنین دارا بودن یک بازار مستعد ، عوارض و حقوق گمرکی آن کشور برای کالاهای وارداتی آنچنان باشد که در نهایت صادرات آن مقرون به صرفه نبوده و هیچ عایدی را در پی نداشته باشد ویا اینکه شرایطی را نسبت به یک کالا ایجاد نمایند مانند استانداردهای خاص برای آن کالا که اگر با آن استاندارد مطابقت نداشت ، ضرر و زیان حمل و نقل به صادرکننده تحمیل می شود .بنابراین صادرکنندگان قبل از انجام فعالیت تجاری           می توانند با مراجعه به سفارتخانه یا کنسولگری کشور مورد نظر نسبت به مقررات بازرگانی آن کشور اطلاعات کافی را بدست آورند .

چگونگی انجام مراحل صادرات در گمرک :
در ابتدای این بحث گفته شد کسی که بخواهد فعالیت تجاری و بازرگانی انجام دهد ، مستلزم داشتن کارت بازرگانی و کد اقتصادی است . با این دو کارت فرد برای گمرک جهت صادرات کالا بطور قانونی شناخته شده و خدمات امور گمرکی ارائه می گردد . قبل از انجام ارائه مشخصات کالا به گمرک جهت تنظیم اظهار نامه گمرکی باید از کالاهایی که شرایط صدور خاص دارند آگاهی یافته شود .به عنوان مثال صدور کالاهایی مانند آرد ، گندم ، مواد سوختی کلاً ممنوع می باشد .‌چون کشور آن را برای تأمین مایحتاج عمومی از خارج وارد می نماید ویا کالاهایی که صدور آن مشروط به اجازه از سازمانهای مربوط به آن کالا می باشد مانند مواد پتروشیمی یا گونه های ژنتیکی و یا مواد خام دامی ، صدور اینگونه کالاها فقط با ارائه مجوز خاص از آن سازمان ، پس از رفع نیاز داخلی و یا جهت از دست ندادن بازارهای خارجی نسبت به رقبای تجاری این کالاها ، نسبت به صدور مجوز اقدام می گردد .
بعد از کسب آگاهی از شرایط صدور کالای مورد نظر فرد با مراجعه به گمرک تقاضای صدور مقدار مشخصی از نظر نوع کالا ،تعداد و مقدار وزن ارائه می نماید . گمرک فرم های مخصوصی به نام اظهار نامه گمرکی را جهت تعیین و نوشتن مشخصات کالا در اختیار وی قرار داده و بعد از تکمیل اظهار نامه ، فرد با مراجعه با دایره احراز هویت ، کارت بازرگانی ، کد اقتصادی اظهار نامه مشخصات کالا و در صورت مجوزی بودن کالا ، مجوز صادره از سازمان مربوطه را بررسی کرده و در صورت قانونی بودن مدارک ، تائید صورت می پذیرد . مدارک تائید شده به توسط مسئول سرویس ارزیابی گمرک به نام یک ارزیاب ارجاع شده ( کوتاژ ) سپس ارزیاب اظهار نامه را با کالای موردنظر مطابقت می دهد ، چنانچه کالای مذکور مشکلی از نظر مطابقت با اظهار نداشته باشد ، توسط ارزیاب در پشت اظهار نامه مشخصات کالا      ظهر نویسی می شود ووسیله حمل ( کامیون یا واگن ) پلمپ می گردد . آنگاه یک برگ از اظهار نامه به نام پروانه گمرکی که مؤید انجام تشریفات گمرگی برای کالا می باشد ، به صادر کننده تسلیم می شود ودر مرزها برای خروج کالاها ، پروانه گمرکی معتبر بوده و کالا به خارج صادر می گردد . ضمناً بعد از مراحل ارزیابی ، صادر کننده باید به اتاق بازرگانی مراجعه نموده و گواهینامه مبداء دریافت نماید .
کالاهایی از قبیل فرآورده های خام دامی مانند پوست ، سالامبرو ، تخم مرع ، گوشت قرمز ، مرغ و ماهی با گواهی قرنطینه دامپزشکی و کالاهایی با منشاء کشاورزی با گواهی قرنطینه نباتی قابل صدور می باشد . این گواهی نشان دهنده سلامت کالا برای صادرات می باشد .

1-3-2- مقدمه ای در خصوص استاندارد
در جهان صنعتی امروز که کشورها، دولت ها، شرکت ها و موسسات صنعتی و تجاری تحت تاثیر رقابت های تنگاتنگ قرار دارند، توجه به کیفیت محصول و بهبود مستمر آن از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار است. افزایش کیفیت تولید فرآورده های مختلف غذایی، از طریق استفاده بهتر از قواعد و چار چوب های تعیین شده پیرامون انتخاب، تولید و آزمون محصولات تولیدی به عنوان راه کار اساسی در جهت نیل به فن آوری و ارتقای صنعتی، میسر است. به بیان دیگر، با بهره گیری مناسب از استاندارهای تدوین شده و معتبر بین المللی و ملی برای طراحی، انتخاب و کنترل مواد غذایی تولیدی، زمینه برای نهادینه کردن کاربرد استاندارد و حرکت به سوی تولیدات با کیفیت بالا و بهبود مستمر کیفیت فراهم می آید. بدیهی است  با اعمال این رویه و به کارگیری استانداردهای معتبر، قابلیت لازم برای توسعه بازارهای داخلی و نیز رقابت در بازارهای بین المللی برای محصولات صنعتی هر کشوری پدید خواهد آمد. به علاوه با توجه به تغییر و تحولات کنونی در تجارت جهانی، که باعث شده از یک طرف با ایجاد سازمان تجارت جهانی ( WTO) روابط اقتصادی کشورهای جهان به سمتی غیر از آنچه که در گذشته بوده است، پیش رود و از طرف دیگر، خروجی های حاصل از جلسات متعدد و تصمیم گیری های این گونه سازمانها اثری بسیار سریع در روند فعالیت های تجاری به وجود آورد، لزوم به کارگیری استانداردها، ملموس تر و قوی تر از گذشته به چشم می خورد.
2-3-2- تعریف انواع  استاندارد:
اما استاندارد چیست؟ استاندارد حداقل ضوابط، مقررات و ویژگی های لازم یک محصول یا خدمت است که از طرف مقامات دولتی و یا قانونی وضع می شود .
استاندارد از دیدگاه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به این صورت تعریف شده است:
” تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یک فرآورده و انجام یک خدمت با تبادل نظر و توافق جمعی صاحبان حق و نفع با روش های مشخص شده”.
به طور کلی استاندارد به معنای قانون، قاعده، اصل و ضابطه است.استاندارد کردن در مباحث مدیریتی با دو مفهوم استفاده می شود:
1-      به مفهوم تعییین و تدوین ویژگی ها و مشخصه های یک فرآورده یا خدمت و انطباق آن با ویژگی های تعیین شده .
2-       تولید محصول یکسان با مشخصه های تعریف شده برای تمامی مصرف کنندگان در بازارهای مختلف، بدون توجه به تفاوت های ملی و منطقه ای. این مفهوم بیشتر در بازارهای بین المللی کاربرد دارد.
به قول مسولمن، رئیس سابق سازمان جهانی استاندارد:” تجارت جهانی برای تحقق فعالیت های خود نیازمند زبان محاوره و توافقات فنی است و این توافقات از طریق استاندارد امکان پذیر است”.
استانداردها از  حیث کاربرد و محدوده به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می شوند:
1 – استاندارد کارخانه ای        (  Factory Standard)
2-   استاندارد ملی                  (  National Standard)
3-    استاندارد منطقه ای              (  Local standard)
4-    استاندارد بین المللی      ( International Standard )
1-    استاندارد کارخانه ای: استاندارد کارخانه ای حاصل اتفاق نظر بخش های مختلف یک کارخانه تولیدی در زمینه طراحی، تولید، کنترل و سایر عملکرد ها است. تدوین و اجرای استاندارد کارخانه ای توسط موسسات و کارخانجات صنعتی به عنوان یک موضوع مهم و اصلی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله استانداردهای کارخانه ای، می توان استانداردهای STD شرکت ولوو، استاندارد SIA شرکت ساکایی ژاپن، استاندارد مهندسی EDS شرکت دوو، استانداردهای کاخانه ای کمپانی بنز و ده ها نمونه دیگر را نام برد که بسیاری از آن ها مورد تایید موسسات استاندارد کشورهای متبوع قرار گرفته و به عنوان مبنا و بخشی از استاندارد های ملی هر کشور مطرح شده اند. استاندارد های کارخانه ای خود به دو دسته استانداردهای فنی و تکنیکی و استانداردهای اجرایی و مدیریتی تقسیم می شوند.
2-     استاندارد های ملی: این استاندارد پس از بررسی و مشورت، توسط متخصصان و کارشناسان فنی و صنایع و بازرگانی به منظور حفظ منافع ملی ( منافع تولید کننده و مصرف کننده) در هر کشوری تدوین می شود که البته وظیفه اصلی تدوین استاندارهای ملی در هر کشور به عهده سازمان ها و موسسات استاندارد همان کشور است، بدیهی است ممکن است این گونه سازمان ها دولتی، نیمه دولتی و یا خصوصی باشند. از جمله استانداردهای ملی می توان به استاندارد ملی ایران با علامت اختصاری(ISIRI) ، استاندارد ملی آلمان(DIN) استاندارد ملی ژاپن (JIS)، استاندارد ملی آمریکا (ANSI) ، استاندارد ملی انگلستان (BSI) استاندارد ملی رسیه سابق (G o s t) ، استاندارد ملی فرانسه ( AFNOR) و … اشاره نمود. در کشور ما موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران متولی تهیه و تدوین استانداردهای ملی است.
3-    استاندارد منطقه ای: این استاندارد توسط گروهی از افراد ذینفع در دو یا چند کشور هم جوار که در صنایع مشترک فعال هستند و یا دارای داد و ستد بازرگانی هستند، تدوین می گردد. اجرای این استاندارد باعث تسهیل در ارتباطات فنی و بازرگانی با یکدیگر و حتی با سایر کشورها می شود. از جمله این استانداردها می توان به استاندارد EN که با همکاری 15 کشور عضو اتحادیه اروپا تدوین شده است و یا استاندارد COPANT که ویژه کشورهای پان امریکن ( سازمان کشورهای آمریکایی) است، اشاره کرد.
4-      استاندارهای بین المللی: این استاندارد حاصل توافق نظرات کارشناس ذیربط ممالک عضو سازمان بین المللی استاندارد است، که البته در ابتدا ممکن است تصور شود که اهداف استانداردهای ملی و منطقه ای با استانداردهای بین المللی مشترک باشد. برای تبیین این موضوع باید اشاره کرد که هدف نهایی این استانداردها بصورت عبارت “توانایی عملکرد در تمام سطوح” بیان می شود و هدف از استاندارد کردن در سه سطح قبلی نیز ارتقاء فعالیت در جهت انواع استانداردهای جهانی و نیز تعمیم استانداردهای بین المللی در زمینه های علمی، فن آوری و اقتصادی است. از جمله استانداردهای بین المللی می توان به استاندارهای ISO و IEC اشاره نمود.
البته قابل ذکر است که استاندارد کارخانه ای در محدوده سطح کارخانه، استاندارد ملی در محدوده سطح کشور، استاندارد منطقه ای در محدوده چند کشور و استاندارد بین المللی در کل کشورهای جهان کاربرد دارد.
استانداردها از بعد اجرایی به دو دسته اجباری و تشویقی تقسیم می شوند. استانداردهای اجباری، استانداردهایی هستند که در رابطه با ایمنی و بهداشت، محیط زیست و یا تجارت خارجی بوده و به طور قانونی از نظر اجرا اجباری اعلام می شوند. رعایت این استانداردها برای مصارف داخلی و صادراتی، الزامی است. استاندارد تشویقی، استاندارهایی هستند که رعایت آن ها الزامی نیست.
به طور کلی 3 عامل در اجباری کردن استانداردها نقش دارند:
1-      وضعیت خود استاندارد( نظیر استانداردهای ایمنی و بهداشت).
2-       سیاست سازمان و موسسات استاندارد.
3-     الگوی اقتصادی کشور ( درجه رشد صنعتی).
مزایای استاندارد کردن عبارت اند از:
1.    کاهش ضایعات و بهینه کردن تولید.
2.    حضور در بازارهای رقابتی.
3.    افزایش بازده کار؛
4.    مقوله استاندارد سازی به هر مفهومی که به کار رود، در درجه اول کیفیت را به ذهن تداعی می کند و کیفیت، ارتباط مستقیم با برگشت سرمایه دارد.
5.    استاندارد سازی نه تنها منافع فردی و خصوصی بلکه منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی را نیز به دنبال دارد.
6.    استاندارد کردن موجب افزایش اعتبار و شهرت شرکت و افزایش فروش آن از طریق تبلیغات می شود.
7.    اکثریت مردم به دلیل وجود مراکز زیر زمینی تولید مواد غذایی که سلامت انسان را به خطر می اندازد، علامت استاندارد را نشانه کیفیت محصول می دانند.
از نظر تهیه و تدوین، استانداردها به دو نوع تقسیم می شوند:
الف- استانداردهایی که در واقع برگردانی از استانداردهای خارجی هستند. مهمترین منبع برای تهیه این گونه استانداردها، استانداردهای بین المللی نظیر کد کس است. این استانداردها کمتر به تغییرات اساسی نیاز دارند.
ب- استاندارهایی که با توجه به شرایط خاص کشور در زمینه های مختلف تولید، خدمات، تجارت و … از طریق بررسی و تحقیق و انجام آزمایشات و با اتکا به متخصصان و منابع داخلی در کشور تهیه می شوند.
مهمترین سازمانی که وظیفه تدوین استانداردهای بین المللی را عهده دار است، سازمان بین المللی استاندارد( ISO ) است. البته سازمان های دیگری نیز وجود دارند که در برخی از زمینه ها مبادرت به تدوین استاندارد می نمایند، که در مورد مواد غذایی می توان به کمیسیون مقررات مواد غذایی  ( CAC) اشاره نمود.
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها سازمانی است که در ایران بر طبق قانون میتواند استاندارد رسمی فرآورده ها را تعیین و تدوین و اجرای آن ها را با کسب موافقت شورای عالی استاندارد اجباری اعلام نماید. همچنین ترویج  و نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری از وظایف اصلی این موسسه به حساب می آید.
4-3-2- موافقت نامه SPS :
این موافقت نامه یکی از دو موافقت نامه ای است که به موضوع استانداردها و مقررات فنی برای تجارت کالا در حوزه سازمان جهانی تجارت می پردازد. هدف از این موافقتنامه ایجاد سازوکار لازم برای حمایت و حفاظت از حیات یا بهداشت انسان، حیوان یا نبات است به شرطی که اقدامات مزبور به نحوی اعمال نشود که در صورت حاکم بودن شرایط مشابه وسیله تبعیض دلخواهانه یا غیر قابل توجه میان اعضا را به وجود آورده یا محدویتی پنهان بر تجارت اعمال کند. به عبارت دیگر موافقت نامه اقدامات بهداشتی و بهداشت نباتی استفاده از تدابیر ناموجه را محدود  می کند.
لذا کشورهای عضو WTO تشویق می شوند که برای ایمنی مواد غذایی از استانداردها، رهنمودها و توصیه های موجود بهره بگیرند. در زمینه ایمنی مواد غذایی، مرجع بین المللی کد کس است. با این حال، اگر توجیه علمی وجود داشته باشد، کشورها می توانند از تدابیری استفاده کنند که به استانداردهای سختگیرانه تری بیانجامد. موافقت نامه SPS همچنین به کشور اجازه می دهد برای بازرسی محصولات از استانداردها و روش های مختلفی استفاده کنند.
بعضی از سوالات و پاسخ ها نسبت به صادرات و واردات فرش
س : چطور میتوانیم از صادرات فرش ایران خرید کنیم؟
ج : شما میتوانید سفارشات مختلفی از فرش ، گلیم ، گبه و سایر دستبافتهای ایران توسط ایمیل ، تلفن یا فاکس برای ما ارسال کنید
ما درخواست شما را بررسی و در اسرع وقت پاسخ مناسب برای شما ارسال خواهیم کرد
اگر امکان سفر به ایران برای شما وجود داشته باشد میتوانید با سفر کوتاه تجاری به ایران در انتخاب فرشهای مناسب با سلیقه مشتریان خود اقدام نمایئد

س : چه روشهای پرداخت برای صادرات فرش ایران مورد قبول است؟
ج : ما می پذیرم پرداختهای بین المللی نظیر اعتبار اسنادی و پرداخت نقدی

س : چرا اعتبار اسنادی ؟
ج : اعتبار اسنادی روشی مطمئن برای خریدار و فروشنده در معاملات بین المللی است – خریدار نیازی به پرداخت وجه قبل از دریافت کالا ندارد و فروشنده نیز اطمینان دارد خریدار کالا را دریافت و وجه را بموقع پرداخت مینماید در حقیقت بانکها با ایجاد اطمینان بین طرفین نقش اصلی را ایفا میکنند – میتوانید پس از تماسهای اولیه با دریافت پیش فاکتور یا قرارداد جهت افتتاح اعتبار اسنادی به بانک خود مراجعه نمائید – پس از این بانک اقدامات را پیگیری خواهد نمود و بعد از رسیدن کالا در مقصد میتوانید با دریافت مدارک از بانک کالا را دریافت نمائید – چنانچه نیازبه جزئیات بیشتری بود لطفا با ما تماس بگیرید

س : آیا میتوانیم برای خرید از صادرات فرش ایران قرارداد تنظیم نمائیم؟
ج : بلی ، در صورت نیاز به تنظیم قرارداد میتوانید پیش نویس آنرا شما ارسال کنید تا ما بررسی کنیم و پاسخ دهیم یا ما پیش نویس ارسال میکنیم و منتظر بررسی و پاسخ شما خواهیم بود و در نهایت با توافق طرفین قرارداد امضاء نمائیم

س : چه روشهایی برای حمل کالا از ایران وجود دارد؟
ج : حمل دریائی ، هوائی ، زمینی – بدلیل تفاوت در هزینه ها و مدت حمل کالا با توجه به سفارش مشتری میتوان به یکی از روشهای حمل فوق یا بصورت حمل مرکب اقدام به ارسال کالا از ایران نمود
حمل دریائی بدلیل کم هزینه بودن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و معمولا بصورت کانتیتر 20 یا 40 فوت انجام میشود اما در صورتی که مقدار کالا کمتر باشد میتوان جهت ارسال آن بصورت خرده بار نیز اقدام نمود البته نیاز به وقت بیشتری جهت ارسال میباشد
حمل هوائی سریع است و به تمام فرودگاههایی که گمرک داشته باشند امکان پذیر است و با افزایش وزن هزینه حمل برای هر کیلو گرم کاهش می یابد
حمل زمینی با کشورهایی نظیر اروپا انتخاب مناسبی خواهد بود چون هزینه کمی دارد و زمان زیادی نخواهد گرفت البته با برخی کشورها بدلیل روابط تجاری گسترده کامیون زیاد تردد مینماید و برخی کشورها کمتر

س : چه مدتی ارسال فرش زمان نیاز دارد؟
ج: با توجه به انتخاب روش حمل و مقصد میتوان پیش بینی کرد چه مدت زمان برای ارسال کالا نیاز است اما بطور متوسط هوائی تقریبا ده روز و زمینی بیست روز و دریانی سی روز

س : هزینه حمل و بسته بندی و بیمه و غیره چه مقدار خواهد بود؟
ج : اگر شما قیمت کالا را بصورت سیف در خواست نمائید هیچ هزینه دیگری برای شما نخواهد بود و اگر در خواست قیمت فوب مرز خروج باشد فقط هزینه حمل و بیمه به عهده شما میباشد که میتوانید در مقصد پرداخت نمائید یا قبل از حمل در مبدا پرداخت نمائید
برای اطلاع بیشتر در مورد سیف و فوب لطفا توضیحات صفحه اینکو ترمز را مطالعه فرمائید
س : چگونه میتوانیم با صادرات فرش ایران تماس داشته باشیم؟
ج : شما میتوانید بوسیله ایمیل ، تلفن یا فاکس تمام وقت با ما تماس بگیرید و در اسرع وقت پاسخ شما ارسال خواهد شد ، ارتباط بوسیله ایمیل بدلیل امکانات بیشتر توصیه میشود – جهت اطلاع بیشتر صفحه تماس با ما را ملاحظه فرمائید
س : چگونه مشکلاتی نظیر خرابی یا مفقود شدن فرشها در زمان حمل را جبران مینمائید؟
ج : بطور کلی کلیه حمل و نقل هایی که توسط ما صورت میگیرد تحت پوشش بیمه خواهد بود و چنانچه مشکلی بوجود آید شرکت بیمه باید جبران خسارت نماید ، بدلیل اطلاع مشتریان از مقررات شرکتهای بیمه در ایران لطفا به توضیحات صفحه بیمه مراجعه نماید ، البته در صورتی که شما تمایل داشته باشید پوشش بیمه را به عهده شرکت بیمه در مقصد نیز میتوان انتقال داد
برای اطلاع بیشتر در مورد بیمه لطفا توضیحات صفحه بیمه را مطالعه فرمائید

س : چطور قالیچه و فرشها بسته بندی میشوند؟
ج : فرشها در ایران معمولا بصورت عدل در ابعاد 100 در 50 در 50 سانتیمتر و با وزن تقریبی 80 کیلو گرم بسته بندی میشود و بوسیله نایلون و گونی پوشیده میشوند ، چنانچه در خواست دیگری دارید لطفا به آن اشاره نمائید نظیر بسته بندی روی پالت یا بسته بندی بصورت رول یا بسته بندی فرشها تک تک
س : چه مدت زمانی لازم است تا سفارش آماده ارسال گردد؟
ج : این بستگی به میزان سفارش دارد که سعی میکنیم آنرا در تماس با مشتری مشخص نماییم اما بصورت معمول قبل از سی روز آماده صادرات خواهد بود
س : چه مدارکی همزمان با دریافت کالا ارسال خواهد شد؟
ج : همزمان با ارسال کالا اصل مدارک زیر برای مشتری ارسال میگردد:
صورت بسته بندی کالا ، فاکتور کالا ، فرم گواهی مبدا ، بارنامه کالا
چنانچه نیاز به مدرک دیگری نظیر گواهی سمپاشی و غیره جهت ترخیص از گمرک باشد …………………………..

7- منابع:
–         ابریشمی، محمد حسن، پسته ایران( شناخت تاریخی)، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، چاپ اول، 1373 .
–         افتخاری، رکن الدین و دیگران، اقتصاد ایران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، آبان ماه 1376.
–         بانک مرکزی ایران، حسابهای ملی ایران، سال های مختلف.
–         پورمقیم، سید جواد، تجارت بین الملل، نظریه ها و سیاستهای بازرگانی، چاپ دوم ، نشرنی، 1370.
–     حسینی کازرونی، محمد رضا و عبدالکریم درویشی جزی، ” چشم انداز بخش کشاورزی در برنامه اول و دوم توسعه اقتصادی کشور” ، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال اول شماره 3.
–     حسینی، میرعبداله، ساختار بازار تولید و تجارت جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران. موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1375.
–     ” تعیین قدرت انحصاری بازار جهانی خشکبار و جایگاه خشکبار ایران در آن”، مقاله برگزیده سمینار کشاورزی ایران و بازار جهانی، شهریور 1375.
–         گمرک ایران، سالنامه آمار خارجی کشور، سال های مختلف 80-1357.
–     موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، بازار جهانی خشکبار، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، واحد تحقیقات 1369.
–         وزارت کشاورزی، آمارنامه کشاورزی سال های 82-1370، معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی، اداره کل آمار و اطلاعات، 1370.
–     هلر، رابرت، تجارت بین المللی، نظریه ها و شواهد تجربی، ترجمه ملک آفاق فتحیان پور کندلری و معصومه نو نژاد، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1370.
–     هندرسن، جیمز، م.و ریچارد ا. کوانت، تئوری اقتصاد خرد( تقرب ریاضی)، چاپ اول، مرتضی قره باغیان، جمشید پژمان، نشر رسا، 1371.

گرداورندگان  :سید هادی حسینی –صالح کشیری

پاییز    1391

ابراهیم می گوید:

با سلام میخواستم کالا به المان صادر کنم میشه کمکم کنید

ابراهیم می گوید:

با سلام میخواستم پسته و فرش به المان صادر کنم ولی بنزین وگازوییل به افغانستان میشه بگین از کجا باید مجوز گرفت

ارسال نظر