خواهرم با حجابت خیمه امام حسین (ع) را بر پا نگهدار و با بی حجابی آتش به خیمه ها نزن
تعداد بازدید تعداد بازدید: 849 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 9:43 ق.ظ، شنبه، 25 آبان، سال 1392 نظرات ۲ نظر

عاشورا حادثه ای بود به وسعت تاریخ و قیام امام حسین (ع) حرکتی به امتداد بشریت و حتی فراتر از آن بود بلکه بیاییم با اعمالمان این واقعه عظیم را نابود نکنیم.

News-2759-2به گزارش رادکانا، عاشورا حادثه ای بود به وسعت تاریخ و قیام امام حسین (ع) حرکتی به امتداد بشریت و حتی فراتر از آن بود.

عاشورا تاثیرات بسزایی بر حوزه های اجتماعی، فلسفی، فرهنگی و ادبی گذاشته است.

ادبیات نمایشی و تعلیمی یکی از تاثیرات مهم این واقعه بزرگ در حوزه ادبیات می باشد.

پیام ها و اتفاقات عاشورا و به طور کلی، قیام امام حسین(ع) از طریق ادبیات نمایشی با عنوان خاص تعزیه به نسل های دیگر منتقل شد و در این میان اشعار عاشورایی که سراسر تعلیم مفاهیم عاشورا بوده است نیز نقش بسزایی در ترویج قیام ثارالله داشته اند.

از همان سال های اولیه  شهادت امام حسین (ع) تاکنون در سرتاسر جهان تشیع عزاداری های بزرگی برای سرور و سالار شهیدان و یاران جان بر کفش برگزار می شود.

تعزیه به عنوان یکی از انواع ادبیات نمایشی و البته دینی بخشی از عزاداری شیعیان می باشد و در همه جای ایران از جمله گلستان حضور همیشگی داشته است.

اما به مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی شد و در برخی نقاط کشور کم رنگ و در نتیجه حذف گردید.

نوحه ها و مدیحه سرایی ها نیز در حوزه ادبیات عاشورایی بسیار موثر بوده و به مرور زمان در آن نیز تغییراتی رخ داده است.

اما اینها بخشی از عزاداری های شیعیان حسین در خطه گلستان است.

در کردکوی و برخی روستاهای اطراف آن مرد ها و زنها در روزهای ابتدایی محرم به مجالس روزه خوانی اباعبدالله الحسین (ع) می روند.

این مجالس گاهی اوقات به درخواست برخی  از عزاداران به مدت کوتاهی در خانه آنها برگزار می شود.

طی عزاداری صاحبخانه ها طعام نذری می دهند که معمولا این طعام: حلوا، خرما، شیر برنج، اماچ و از این دست می باشد.

از شب سوم محرم نیز مردان پس از دقایقی جوش زدن اقدام به دسته روی و سپس تجمع در تکایا و … می کنند و در آنجا به زنجیر زنی می پردازند.

عزاداری بدین شکل مدتهاست که انجام می پذیرد اما آنچه در مورد دهه اخیر قابل تامل است تعداد زیاد دسته های عزاداری و به تبع آن ذاکران اهل بیت (ع) می باشد که این موضوع باعث طولانی شدن عزاداری در برخی تکایا و حسینه ها شده است چرا که اغلب مداحان تمایل به نوحه خواندن دارند.

حتی اگر از کیفیت پایین مدیحه سرایی برخی مداحان بگذریم هنوز این نکته باقیست که با طولانی شدن این مراسم کم کم در سال های اخیر شاهد کاهش زنجیر زنان هستیم زیرا توان زنجیر زدن مدام در انسان وجود ندارد و باعث خستگی و حتی در برخی نوجوانان باعث دلزدگی می شود و نتیجه آنکه تماشاچیان عزاداران بیشتر از زنجیر زنان شده است.

تماشاچیانی که به مثابه تماشای یک فیلم یا تئاتر به تکایا می آیند.

نوحه ها و اشعار آنها که نقش مهمی را در تاثیرگذاری قیام عاشورا بر نسل های شیعه داشته است نیز در این دهه، علی الخصوص سالهای اخیر تغییر مثبتی که نداشته اند هیچ، گاهی اوقات نیز بی محتوی و منحرفانه عمل کرده اند.

همه اینها باعث بی کیفیت و بی کمیت شدن عزاداری های برخی نقاط استان و مخصوصا منطقه کردکوی شده است.

عزاداری هایی که بیشتر به میدان جلب توجه می ماند و متاسفانه فرصت مناسبی به مداحان خوب داده نمی شود.

و جدای اینها شاهد بوزینگان انسان نمایی هستیم که مراسم ماتم حسین را با عروسی یزیدیان شیطان صفت اشتباه گرفته و هر آنچه از دکوراسیون و نقاشی صورت دارند بکار میگیرند تا برای شغالان این معرکه بیشتر خودنمایی کنند.

یکی از رسوم ماندگار و زیبایی که همچنان در برخی روستاهای منطقه کردکوی برپاست مراسمی است که در روزهای هفتم و هشتم محرم تحت عنوان لاسری  و علم گردشی برگزار می شود.

در روز هفتم، عزادارن حسینی به منازل افرادی که در طی سال جاری عزیزی را از دست داده اند می روند و لحظاتی به عزاداری پرداخته و با صاحبان عزا ابراز همدردی می کنند.

همچنین روز هشتم محرم برخی هیئات به یاد دست بریده حضرت ابوالفضل علم می بندند و در محله  خود دور می دهند و اهالی به نیت برآورده شدن حاجات خود نذرشان را تقدیم علم کرده و یا گره ای از گره های علم را باز می کنند.

برخی ها هم در خانه خود علم می بندند و عزاداران را به صرف ناهار دعوت می کنند.

روز تاسوعا نیز برخی هیئت ها در کوچه و خیابان های روستا دسته روی کرده و در طی آن به خانه برخی اهالی روستا که در سال جاری عزیز از دست داده اند می روند و با آنها ابراز همدردی می کنند.

اما نکته حائز اهمیت این است که در تمام این رسوم که به شکل سنتی و مثبت خود برگزار می شود و می توان تا حدودی از آن تاثیر پذیرفت و به نوعی عزاداری با شعور محسوب می شود حضور جوانان و شاید بتوان گفت اکثر میانسالان حس نمی شود.

شب عاشورا نیز دیگر آن شور و زیبایی همیشگی را ندارد.

تعداد کمی شب را صبح می کنند و رسم زیبای صبح طلوع فقط با حضور برخی جوانان آن هم از جنس مسجد برگزار می شود.

نخل پا که همین چند ماه پیش به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شده است و یا هر گونه مراسم عزاداری خانم ها تبدیل به مکانی برای دور هم نشینی شان گردیده است.

روز عاشورا نیز خبری از آن تعزیه نیست تعزیه ای که سوز عزای حسین را با ادبیات نمایشی فاخر و اصیلش به خیل عظیم عزاداران که در روز عاشورا به صدها نفر می رسد، منتقل کند.

مشکل طولانی بودن مراسم در این روز هم وجود دارد.

پس از یک زنجیر زنی طولانی یزیدٍ تعزیه با اسبش می آید خیمه را آتش میزند و مردان گرد آن سینه می زنند. بدون آنکه خبری از مداحی پر سوز و گدازی باشد.

اما نکته مثبتی که سالهای اخیر در شهرستان و برخی از روستاهای منطقه دیده می شود این است که عده ای از جوانان در دهه اول محرم بعد از نماز مغرب و عشاء در مساجد و یا هیئت های خود جمع می شوند و سینه زنی پر شور و گدازی را بر پا می کنند.

شاید بهتر است برای بالا بردن کیفیت عزاداری های محرم مدت دسته روی ها را کم کرد و در عوض آن هر هیئت در محل خود همچون این جوانان به سینه زنی بپردازد و با دعوت از مداحان برجسته عزاداریی در شأن قیام حسین (ع) برپا کنند تا هم حق مطلب درست ادا شود و هم عزاداران از محرم بهره کافی را ببرند.

در واقع این بهترین شیوه برای برگزاری شور با شعور است.

امیدواریم که مسئولین هیئت ها وستاد برگزاری عزاداری محرم چاره ای به حال این مراسم های بی ثمر بیاندیشند.

 

و أنَّ إلی رَبِّکَ المُنتَهَی

نویسنده رادکانا: آوینی جوان

 

noor می گوید:

سلام

عالی نوشتید

واقعا حرف دلم همه ما همین می باشد

متأسفانه بی حجابی در روال عادی خود بیداد میکند ولی در مراسمات عزاداری امام حسین (ع) هم اینگونه شده است.

خواهران بزرگوار باید حرمت مجالس عزاداری امام حسین (ع) را حفظ کنند و نگذارند خدشه ای به آ« وارد شود.

سپاسگزاری می کنم از پایگاه خبری تحلیلی رادکانا با مطالب مفیدش

گلستان بلاگ می گوید:

با تشکر از مطلب خوبتان.
مطلب شما با نام خودتان در گلستان بلاگ منتشر شد.
گلستان بلاگ منتظر مطالب شماست.

http://golestanblog.ir/?p=11368

ارسال نظر