پل‌های گرگان قدم‎های عابران را انتظار می‌کشند + تصاویر
تعداد بازدید تعداد بازدید: 485 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 9:57 ق.ظ، شنبه، 22 تیر، سال 1392 نظرات بدون نظر

پل‎های برافراشته شده از جنس آهن در شهر ما کم نیست، پل‎هایی که با وجود بزرگیشان تنها هستند و در انتظار قدم‎هایی که از آنان حس تنهایی را بگیرد و به آنان و ما بگوید بنای این معبرهای آهنی و سرد بی‎دلیل نبوده است.

13920421000024_PhotoL (1)به گزارش رادکانا به نقل از فارس، داستان پل‎های قدیمی و تنهای شهر ما حکایت تلخی است از آمیزه احتیاج و فرهنگ، نیازی که به دنبال آرامش است و فرهنگی که آن را بر نمی‌تابد، گویی در این شهر، تنها بخش اول این آمیزه به ضرورت بنا شده اما مذاق و سلیقه مخاطبانی که من و شما هستیم با آن نمی‎سازد.

پل‎ها از قدیم‎الایام در فرهنگ عمومی ما مصداق ارتباط، امنیت و نزدیک شدن بوده و در تعابیر مختلف نیز مفهوم مثبتی از آن استخراج می‎شود، اما متاسفانه با همه این مفاهیم زیبا و قابل درک و با وجود هزینه‌های گزافی که برای این معبرهای سر به آسمان کشیده  شده، مردم رغبت چندانی بدان ندارند.

برای چرایی و پیگیری این موضوع با صاحبنظرانی در این عرصه همکلام می‎شویم و از آنان می‎پرسیم، بنای پل‎های بین شهری در گرگان با چه هدفی بوده و چرا هم‌اکنون چرا عابران برای استفاده از آن رغبتی ندارند؟

یکی از اعضای نظام مهندسی استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به اهداف بنای پل‎های عابر پیاده در شهرهای کلان گفت: تسهیل در رفت و آمد عابران و مدیریت ترافیک شهری از اهداف ساخت پل‎های داخل شهر محسوب می‎شود.

احمد پایندان ادامه می‌دهد: چشم‌انداز این اهداف نیازمند آینده‌نگری بود که گویی در این زمینه غفلت‌هایی انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: اگر چه نیت مدیران شهری اعطای تسهیلات بهتر به شهروندان است اما بازده کار مشخص می‌کند که این پل‎ها از اقبال مردمی برخوردار نیستند.

این کارشناس عمران با تاکید بر وجود مشکلاتی در طراحی و ساختار این پل‎ها یادآور می‌شود: فقدان ظاهری مناسب و عامه‎پسند انگیزه را برای استفاده مردم از این پرو‍‍ژه‌های آهنی کاهش داده و آنان رغبتی برای طی طریق از آن ندارند.

پایندان تصریح کرد: عرض برخی از این پل‎ها با توجه به عبور و مرور زیاد شهروندان در این مسیرهای پر رفت و آمد کم بوده که با کم شدن رفت و آمد عابران به این دلیل دشواری در استفاده از آن کم کم به یک عادت مبدل شده است.

به گفته وی؛ این موضوع نیازمند بازنگری و افزایش تعداد مسیرهای رفت و برگشت در این پل‌ها است.

نبود دید مناسب در دو طرف پل‌ها از مشکلات پل‌ها

وی نبود دید مناسب در دو طرف پل‌ها به دلیل قرار گرفتن بیلبوردهای تبلیغاتی به عنوان منبع درآمد شهرداری را از دیگر مشکلات پل‌ها عنوان کرد و گفت: این موانع دید در پل‌ها موجب احساس ناامنی در شهروندان شده است.

همچنین یکی دیگر اعضای نظام مهندسی عمران استان گلستان با اشاره به وضعیت پل‌های عابر پیاده در اروپا اذعان داشت: در کشورهای مدرن پل‎های شهری با کیفیت بالا و قابل استفاده برای تمامی افراد جامعه به ویژه معلولان است.

محمدرضا زال‎آقایی خاطرنشان کرد: امروز کمتر پل هوایی در نقاط مختلف دنیا یافت می‎شود و اکثراً این ممالک به زیرگذرها روی آورده‎اند که استفاده آن برای عابران سهل و آسان است.

وی با اشاره به مشکلات استفاده از پل‌های هوایی در بین شهرها تصریح کرد: در هنگام بارندگی برخی از این سازه‌های شهری کاملاً در معرض برخورد با باران قرار می‌گیرد که همین موضوع علاوه بر بخشیدن ظاهری نازیبا، موجب لیز شدن سکوهای پله و به خطر افتادن عابران می‌شود.

این کارشناس عمران ادامه داد: تجهیز نبودن تعداد زیادی از این پل‎ها به امکاناتی از قبیل راهبر برقی، عملاً استفاده مردم به ویژه افراد کهنسال و معلول را غیرممکن ساخته است.

زال‌آقایی گفت: اکثر افرادی که در ترافیک بین شهری در معرض خطر هستند، کودکان و افراد پیر هستند که با وضعیت ناهمگون پل‌ها و مهیا نبودن شرایط استفاده از آن، این افراد در معرض حوادث متعدد داخل شهری و تصادف رانندگی هستند.

فرهنگ استفاده از پل‌های هوایی

وی بخش دیگری از مشکلات را به فرهنگ استفاده از پل‌های هوایی مرتبط می‌داند و اضافه کرد: در کشورهای مدرن از خردسالی موضوع اهمیت استفاده از پل‎ها و رعایت قوانین آموزش داده می‌شود در حالی که این موضوع در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این صاحبنظر، ترویج فرهنگ استفاده از پل‎های هوایی را در شهر با استفاده از همکاری ارگان‎هایی چون آموزش و پرورش و شهرداری و ظرفیت رسانه‎های خبری به وی‍ژه صدا و سیما امکان‎پذیر می‌داند.

زال‎آقایی با تاکید بر بازنگری و تغییر در طراحی پل‌های داخل شهر اظهار می‌دارد: بازنگری در این طراحی‌ها با توجه به گسترش روزافزون جمعیت و استفاده از طراحی‎های زیبا و مدرن توام با بکارگیری تکنولوژی تسهیل رفت و آمد عابران می‌تواند راهکارهایی باشد که منجر به استفاده  افراد از پل‎های هوایی داخل شهری شود.

همچنین یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اهمیت مطالعات و توجیهات لازم در خصوص محل احداث پل گفت: در این زمینه عواملی همچون پر رفت و آمد بودن و موضوعات ترافیکی نقش عمده‎ای بازی می‌کند.

علی‎اصغر میرزایی تصریح کرد: در بعد فنی باید برای تشویق مردم برای عبور از چنین پل‎هایی برنامه‌ریزی کرد و علاوه بر تمهیدات فنی مردم را نسبت به اهمیت جایگاه این پل‎ها در رفت و آمد عمومی آگاه ساخت.

فرهنگ‌سازی می‌تواند مردم را به استفاده از این معبر هوایی تشویق سازد

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی و حتی کاربرد الزامات منجر به استفاده از پل می‌تواند مردم را به استفاده از این معبر هوایی تشویق سازد.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: در شرایط کنونی استقبال کم عابران از پل‌های داخل شهر به عواملی چون نبود جاذبه، دشوار بودن رفت و آمد برای کهنسالان و خردسالان و نبود فرهنگ استفاده از این معابر باز می‎شود.

میرزایی ادامه داد: وقتی مشکلات مشخص است، می‎توان با هزینه‎ای تعریف شده برای مرتفع ساختن مشکلات گام برداشت.

ضرورت تامین امنیت اجتماعی شهروندان برای تردد در پل‌های هوایی عابر پیاده

همچنین رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر گرگان با تاکید بر ضرورت تامین امنیت اجتماعی شهروندان برای تردد در پل‌های هوایی عابر پیاده تاکید کرد.

ناصر گرزین با تاکید بر اینکه بسیاری از پل‌های هوایی عابر پیاده در سطح شهر گرگان به دلیل بهره‌برداری بالای تبلیغاتی امنیت اجتماعی شهروندان را در معرض آسیب قرار داد، گفت: محیط‌های نامطلوب شهری به دلیل عدم رعایت برخی از اصول و قواعد ساختاری مشکلات بسیاری را برای امنیت شهروندان ایجاد کرده و در رشد آسیب‌های اجتماعی موثر است

وی با تاکید بر اینکه پوشش بنرهای تبلیغاتی در دو طرف پل‌های هوایی عابر پیاده تردد را برای شهروندان در برخی از ساعات شبانه‎روز با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت: در این خصوص مقرر شد تمام پله‌های عابر پیاده از یک طرف برای نصب تابلوهای تبلیغاتی استفاده شود و از طرف دیگر برای حفظ امنیت تردد شهروندان باز بماند.

رئیس کمیسیون توسعه، عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر گرگان در پایان با اشاره به اینکه برخی از فضاهای شهری معمولاً از دید پنهان هستند و به همین خاطر فضاهای دنج و مطمئنی برای فعالیت‌های غیرمجاز و ناهنجار محسوب می‌شوند، تصریح کرد: داخل زیرگذرها، پل‌های هوایی، زمین‌های فرورفته و گودها مواردی از فضاهای بدون دفاع در شهرها هستند که مدیریت شهری باید نسبت به حفظ امنیت اجتماعی شهروندان در این نقاط تدبیر و چاره‎اندیشی لازم را داشته باشد.

جدا از موضوعات فرهنگی، اکنون سوال اینجاست که شهرداری گرگان چه برنامه و تمهیداتی را برای استفاده مناسب و راحت‎تر شهروندان از این پل‌ها به کار خواهد بست، سوالی که به نظر می‌رسد پاسخ آن با اندکی تدبیر و برنامه‎ریزی قابل حل باشد.

استان گلستان با جمعیتی در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد.

ارسال نظر