یادداشت دکتر غلامرضا عرفیان در خصوص ایام الله دهه فجر
تعداد بازدید تعداد بازدید: 463 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت 2:09 ب.ظ، یکشنبه، 20 بهمن، سال 1392 نظرات بدون نظر

امام با قیام خود، غرور ملت های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند.

IMG_0038رادکانا: از دیدگاه اسلام، انقلاب نوعی جهاد داخلی است که در آن گروهی برای خدا می جنگند و گروه دیگر مانع راه خدایند.

امام بزرگوار ما در این راستا، در عین هدایت مردم و گستردن دامنه آگاهی و کشاندن توده میلیونی به مبارزه، اندیشه حکومت اسلامی را نضج و قوام بخشید و در مقابل مکاتب رایج سیاسی عالم … راه اسلامی را مطرح کرد، که در آن بند دو عنصر دین و انسان بطور اساسی تکیه شده و ایمان دینی و اراده مردمی بزرگترین شاخصه آن است.

ایشان با تکیه به تعالیم اسلام ناب محمدی (ص)، و با اعتماد به ایمان دینی مردم، و با شجاعت و اخلاص و توکل کم نظیر خود، راه مبارزه را در میان سختی ها و مصائب طاقت فرسا گشود و پیش رفت و صبورانه و پیامبرگونه ذهن و دل مردم را با واقعیت های تلخ و راه علاج آن آشنا کرد.

ملت ایران از اولین قدم ها به ندای این مرد الهی و روحانی گوش فرا داده و با انگیزه نیرومند ایمان و عشق به اسلام، فداکاری ها و جان فشانی های فراموش ناشدنی کردند.

امام با قیام خود، غرور ملت های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند.

بنیانگذار انقلاب نه تنها سرنوشت کشورش را تغییر داد، بلکه میلیون ها انسان گمگشته در برهوت جاهلیت عصر مدرن را به بازگشتی دوباره به یکتاپرستی و معنویت فراخواند.

انقلاب حادث شده در ایران نه صرفا “انقلاب آزادی بخش است (اصطلاح «انقلاب آزادی بخش» به جنبش هایی گفته می شود که بر ضد سلطه مستقیم خارجی شکل می گیرد، کاربرد آن در مورد انقلاب ایران چندان راهگشا نیست) و نه انقلابی صرفا” اجتماعی است (اصطلاح انقلاب اجتماعی، درباره انقلاب هایی بکار می رود که بر اثر آنها تحولات ساختاری اقتصادی – اجتماعی چشمگیری شکل می گیرد، هر چند با دگرگونی های ساختاری و ارزشی وسیعی همراه بوده است).

از آنجا که انقلاب ایران به روشنی بر جنبش سراسری و چند طبقه ای متکی بوده، بسیاری آن را انقلابی مردمی یا مردم گرا می دانند و البته تردیدی نیست که انقلاب ایران از نظر نوع ائتلاف قشرهای مختلف اجتماعی در آن، پدیده ای کم نظیر به شمار می آید و به همین دلیل «انقلاب مردمی» قلمداد کردن آن جایزه بوده و بنظر می رسد جایزتر است انقلاب ایران بیشتر از هر عنوانی با نام «انقلاب اسلامی» مطرح شود.

این مسئله با توجه به گفتمان حاکم بر انقلاب ایران، رهبری انقلاب و همچنین شکل دولت و روابط اجتماعی بعد از آن، جا دارد که در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی آن را به عنوان انقلاب اسلامی مطرح نمود.

انقلاب اسلامی، دگرگونی بنیادی در ساختار کلی جامعه و نظام سیاسی آن ایجاد کرد، بطوری که منطبق بر جهان بینی و موازین و ارزشهای اسلامی و نظام امامت و بر اساس آگاهی و ایمان مردم، و نیز حرکت پیشگام صالحان و قیام قهرآمیز توده های مردم بوده و بواسطه پشتوانه رهبری عالمانه و حکیمانه امام راحل (ره) و در تداوم استمرار آن رهبری داهیانه مقام عظمای ولایت است.

پیروزی انقلاب اسلامی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، ناظران را با پدیده ای تازه در صحنه سیاسی جهان روبرو ساخت.

این پدیده بنا به ماهیت، اهداف و سرنوشت خود، در هیچ یک از معیارهای سیاسی جهان نمی گنجد و استمرار و استحکام بیش از پیش آن همراه با توسعه بنیادهای علمی و فنی مدرن روز و حتی پیشی گرفتن از برخی کشورهای پیشرو، باعث شده جهان انگشت حیرت به دهان گرفته و ناباورانه موفقیت های روز ما را نظاره کنند و دشمنان که تا دیروز زورگویانه ما را تهدید و تحریم می نمودند و مانع پیشرفت ما بود، امروز با ما بر سر میز مذاکره و توافق بنشینند.

این را باور داریم که چیزی نیست جز تحقق وعده الهی و آن نصرت اسلام است بر کفر، (جاء الحق و زهق الباطل) و قطعا “حاصل رشادت های شهدا و ایثارگران و رفتارعاقلانه و عالمانه حاکمان این نظام الهی و صبر و مقاومت دولت ها و ملت همیشه سرافراز ایران اسلامی است.

در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند بشمار می رود. مقام معظم رهبری

غلامرضا عرفانیان – رئیس دانشکده فنی و حرفه ای پسران کردکوی (امام علی (ع))

ارسال نظر