رسانه های کرنازده و فلج ذهنی مخاطبین خود!/ جبهه رسانه های انقلاب اسلامی تاکتیک های رسانه ای خود را بروز رسانی کنند
تعداد بازدید تعداد 95 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت ۱:۲۷ ب.ظ، چهارشنبه، ۲۱ اسفند، سال ۱۳۹۸ نظرات بدون نظر

کرونا ویروس با هر ماهیتی یک حقیقت انکارناپذیر در حوزه پزشکی است اما دارای آثار فردی و اجتماعی گسترده است. داده سنجی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از ۳۰بهمن تا کنون بخوبی نشان می دهد ؛ دشمنان همچون سایر پدیده ها در چند سال اخیر در فضای شبکه شده ایران از آن بعنوان یک عامل تخریبی و واگرایانه جامعه سیاسی ایران بهره برده اند !

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛ حسن بیارجمندی فعال رسانه ای استان گلستان در یادداشت جدید خود در خصوص بیماری کرونا نوشت: کرونا ویروس با هر ماهیتی یک حقیقت انکارناپذیر در حوزه پزشکی است اما دارای آثار فردی و اجتماعی گسترده است. داده سنجی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از ۳۰بهمن تا کنون بخوبی نشان می دهد ؛ دشمنان همچون سایر پدیده ها در چند سال اخیر در فضای شبکه شده ایران از آن بعنوان یک عامل تخریبی و واگرایانه جامعه سیاسی ایران بهره برده اند !

و متاسفانه متولیان رسانه های سنتی و حتی مدرن امروز که درک درستی از جنگ ادراکی و شناختی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ندارند با انبوه سازی تولیدات رسانه ای خود و انتشار گسترده آن نه تنها کمک چندانی برای مقابله با جنگ تحمیلی ادراکی دشمنان نمی کنند بلکه مخاطبین اصلی را با این فضای اشباع شده از خبر ،گزارشهای زرد، تحلیلهای ضعیف کرونا و…دچار فلج خبری و بدنبال آن ذهنی می کنند!

بنظر نگارنده رسانه های ما بدلیل فقدان سواد جنگ ادراکی و شناختی در حال این خطای استراتژیک هستند و با توجه به اینکه ما در آغاز مدیریت این بحران هستیم ؛تداوم آن منجر به آن خواهد شد که مدیریت و قدرت کنترل ادراکی و شناختی مخاطبین خود را کاملا از دست بدهیم و بعد از آن شاهد بروز و ظهور بحران های روحی و روان پایه ای خواهیم شد که بحران اصلی آن خواهد بود! حواسمان هست یا نه !!؟

شاید تصور و ترسیم نقشه و اعماق ادراکی و شناختی جامعه ما _کاری که دشمنان ما در این چند سال دقیقا انجام داده اند _ برای مدیران تلگرامی _که بیشترین تاثیر در ذهن مخاطبین دارند _، امر ساده ای نباشد؛اما تکنیک های وجود دارد که با اهتمام بدان می توان از فلج خبری و ذهنی مخاطبین ما جلوگیری کنیم :

 

اولا؛ محدود سازی تولید و انتشار پست های مشابه و کم اثر در خصوص کرونا.
چراکه مخاطبین به دنبال اخبار و گزارش های مشخص و ترجیحا قابل هضم و باورپذیرتر هستند و در این میان مدیریت زمان و کنار گذاردن هر عامل هدر دهنده زمان ،بسیار حیاتی است.
چراکه تولید و انتشار پست های متعدد و مشابه نه تنها نتیجه مثبت بر روند کنترل ذهنی مخاطبین ندارد، بلکه منجر به گیجی بیشتر آن ها شده و فرصت مناسب برای ساخت تصویر و معنا مدنظر را از بین می برد.

ثانیا؛ مرجع اخبار کمیاب و مفید باشید. بنابراین از تولید و انتشار اخباری که در هر کانال و گروه تلگرامی و یا دیگر رسانه به سهولت یافت می شوند، خودداری کنید. در اینصورت مخاطب شما آن را ارزشمند و قابل پذیرش و حتی دفعات مراجعه را به حداکثر می رساند.

ثالثا؛ از تصاویر ،فیلم و حتی موسیقی تاثیرگذار بر احساسات و عواطف و یا کنترل کننده آنها استفاده کنید.این به هنر تولید کننده بستگی دارد که تا چه میزان تمرکز ذهن مخاطبین را مثلا با انتخاب کودکان ، چهره ها و چشمان و… در محیط های هدف برای زمان طولانی تر جلب و جذب کند.

رابعا؛ برای عکس نوشته ها و پیام های هشدار پزشکی از متن و فونت های ساده و جذاب بهره ببرید. چراکه طبیعتا مغز نمی تواند انرژی زیادی برای انجام امور یاد شده صرف نماید.

خامسا؛ برای پست های تحلیلی و مهم از فونت ها و نمادهای فانتزی و یا هشتگ های متمایز کننده بهره ببرید.این اقدام می تواند احساس کمیاب و مفید بودن را القا و در کنترل ذهن ها موثرتر واقع گردد.

سادسا؛ مرجع قابل اعتماد خبر  و تحلیل باشید و این مرجعیت را با هیچ چیز عوض نکنید.

در بعض موقعیت ها توانایی کسب و حفظ اعتماد مخاطبین، مهم ترین و حتی تنها ترین تکنیک محسوب می شود. بنابراین می بایست در عمل قابل اعتماد بودن رسانه را ثابت کنید و از انتشار هر خبر و تحلیلی خودداری کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر