اینفلوئنسرهایی که با احساسات مردم جیبشان را پر می کنند
تعداد بازدید تعداد 55 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت ۱۲:۲۴ ب.ظ، یکشنبه، ۲۲ تیر، سال ۱۳۹۹ نظرات بدون نظر

رسمیت بخشیدن مدیران رسانه ملی به شاخ های اینستاگرامی باعث شده کسانی که سال ها با استفاده از تعداد فالوورهای بالای صفحه خود به درآمدزایی و موج سواری بر احساسات مردم مشغول بودند، حالا کت و شلوار رسمی خود را به تن کنند و با سری بالا فخر فروشی کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛ امروزه استفاده از فضای مجازی بی تردید جز لاینفک زندگی خیلی از مردم شده است. از چک کردن اخبار روزانه گرفته تا انجام خریدهای مورد نیاز، پیدا کردن جدیدترین مدل لباس و ایجاد گروه های دوستانه و خانوادگی و پیگیری بسیاری از کارهای اداری که الزاما بدون دسترسی به اینترنت و فضای مجازی امکان پذیر نیست.

شاید وجود یک بیماری مثل کرونا، این روزها اهمیت استفاده از فضای مجازی را دو چندان کرده است. احتمالا خیلی از مردم در سراسر دنیا روزهای زیادی از دیدن پدر، مادر و نزدیکانشان محروم بودند و فقط از طریق همین فضای مجازی، امکان برقراری ارتباط های تصویری وجود داشته است تا مقداری از دلتنگی های موجود کاسته شود.

بسیاری از هنرمندان در این روزهای طولانی کرونایی سعی کردند با استفاده از فضای مجازی به خصوص اینستاگرام، لحظات سخت و دلگیر این روزها را تبدیل به خنده ای، آرامشی و دلخوشی های کوچک و موقت تبدیل کنند تا لااقل گذر این ایام برای مردم آسان تر سپری شود. هر هنرمند بسته به توانایی های خود سعی کرده سهم خود را در این روزها ادا کند. یکی با ساز و آواز خود، دیگری با هنر دست و نقاشی و خیلی از هنرمندان دیگر با بهره بردن از محبوبیتی که دربین مردم دارند، سعی در ایجاد همدلی و توصیه های در خانه ماندن به مردن داشته باشند.

البته بودند در این میان هنرمند نماهایی که با استفاده از همین شهرت چند روزه، و شاید برای دیده شدن بیشتر و صرفا جمع کردن فالوور بیشتر برای پیج های خود، از این فضا سواستفاده کرده و هر بار آرامش مردم را به هم زده اند. یک بار با تیره و تار نشان دادن شرایط کشور در عدم مدیریت این بیماری توسط پزشکان و پرستاران زحمت کش، بار دیگر با معرفی استفاده از فلان دارو برای درمان کرونا و بی تردید برای اینکه فقط در این روزها دیده شوند، حاضر بودند دست به هر کار غیر عرفی بزنند تا همچنان در رسانه ها خبرساز باشند و بودند رسانه هایی که آگاهانه و بعضا غیر آگاهانه اخبار این اصطلاحا هنرمندان را منتشر می کردند.

در کنار همه خوبی هایی که برای فضای مجازی می شود لیست کرد، مانند هر پدیده دیگر امکان سواستفاده از این فضا نیز براحتی برای عده ای وجود دارد و چاره و درمان این کار بالا بردن سواد رسانه ای مردم، به خصوص افرادی است که بیشتر در معرض این فضا و الزامات آن قرار دارند. امروزه تقریبا همه با اینفلوئنسرهای فضای مجازی آشنا هستند. کسانی که به اصطلاح دیگر به شاخ های اینستاگرامی معروف اند، با استفاده از فالوورهای زیادی که در صفحه خود دارند، بعضا شروع به تبلیغ پیج دیگر و یا کالایی خاص در صفحه خود می کنند و از این راه درآمد هنگفتی به دست می آورند.

اینفلوئنسرهایی که شهرت و درآمدشان آنقدر زیاد شده که علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی، کم کم سر از استیج های رسمی تر و سریال های تلویزیونی در می آورند و با اعتباری که مدیران رسانه ملی و بعضا زیرمجموعه های آن ها یک شبه به این افراد می دهند، این اعتبار و شهرت مجازی آن ها را رسمیت بخشیده و سر تسلیم در مقابل آن ها فرو می آورند. هنوز یادمان نرفته که همین هنرمندنماها و اینفلوئنسرهایی که خودمان به آن ها رسمیت بخشیده ایم، با سو استفاده از تعداد فالوورهایی که در فضای مجازی به هواداری از آن ها صف کشیده اند، در روزهای سیاست و انتخابات، با موج سواری بر احساسات همین فالوورها، سعی در تخریب رقیب و پیروزی نامزد جناح سیاسی خود داشتند و حال پس از سال ها که همه چیز را بر باد رفته می بینند، آه و واویلا و فغانشان برپاست که این مملکت دیگر جای ماندن نیست و رو به نابودی کشیده شده است.

داستان فضای مجازی و استفاده و بعضا سواستفاده از آن داستانی تمام نشدنی است و بی شک تنها راه پیروزی در این راه آموزش سواد رسانه ای از کودکی و نوجوانی و بالا بردن فرهنگ استفاده درست از این پدیده است تا به جای بر هم زدن آرامش روانی مردم، زندگی را برای آن ها راحت تر جلوه دهیم./دانا

انتهای پیام/

ارسال نظر