براي اطلاع از صادرات و واردات و گمرگ اينجا را بخوانيد
تعداد بازدید تعداد 8,088 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ، شنبه، ۱۱ آذر، سال ۱۳۹۱ نظرات 2 نظر

بسم الله الرحمن الرحیم———————————– آشنايي با چگونگي صادرات و واردات كالا: مقدمه: در دنياي امروز تأمين پروتئين از منبع حيواني درهر كشوري يكي از مسايل مهم اقتصادي مي باشد . كشورهايي با توليد انبوه اين منبع غذايي رو به رو بوده و از طرف ديگر كشورهايي وجود دارند كه نياز مبرم به واردات اين فرآورده […]

بسم الله الرحمن الرحیم———————————–

آشنايي با چگونگي صادرات و واردات كالا:

مقدمه:
در دنياي امروز تأمين پروتئين از منبع حيواني درهر كشوري يكي از مسايل مهم اقتصادي مي باشد . كشورهايي با توليد انبوه اين منبع غذايي رو به رو بوده و از طرف ديگر كشورهايي وجود دارند كه نياز مبرم به واردات اين فرآورده ها دارند
امروزه تجارت دام و انواع فرآورده هاي دامي از قبيل پوست ـ چرم ـ روده ـ گوشت و تخم مرغ به يكي از شاخه هاي اصلي اقتصاد بازرگاني تبديل شده است . كه بايد با دانش و شناخت كافي در امر تجارت به تبادل اين كالاها پرداخت . پروتئين يكي از اساسي ترين نيازهاي بشر مي باشد كه وجود آن در تغذيه روزمره ضروري مي باشد تهيه آن مي تواند از منابع داخلي يك كشور بوده و يا اينكه با واردات آن نيازها برطرف گردد .
كشور ما با وجود منابع طبيعي فراوان مي تواند به عنوان يك توليد كننده عمده در صنعت دام و حتي طيور تبديل شود . باتوجه به كشورهاي همجوار ايران بخصوص كشورهاي خليج فارس و آسياي ميانه مي توانند به عنوان بازار اين محصولات مد نظر قرار گيرند .
حال براي آشنايي با مقررات جاري صادرات كالا قوانين مربوطه به خوانندگان محترم ارائه مي گردد :
ب ـ كارت كد اقتصادي :
درهنگام مراجعه به گمرك و ساير ادارات مرتبط با امور بازرگاني علاوه بركارت بازرگاني داشتن كد اقتصادي لازم مي باشد . اين كدتوسط اداره امور اقتصادي و دارايي شهرستان براي افراد صادر ميگردد تا اينكه فرد ميزان فعاليت آن براي اداره دارايي مشخص شده و نسبت به اخذ ماليات شغلي براساس ميزان فعاليت آن اقدام        مي گردد . البته لازم به ذكر است كه صادرات كالا و خدمات از پرداخت ماليات معاف مي باشد .
ج ـ گواهينامة مبداء :
عبارتست از سند خاص شناسايي كالاها كه در آن مقام يا اركان صالحي كه به او اختيار صدور گواهي مبداء داده شده است صريحاً گواهي مي كند كه كالاهايي كه گواهينامة مربوط به آنها مي شود كه در كشور معيني به وجود آمده است . اين گواهي ممكن است همچنين حاوي يك اظهار نامه از طرف سازنده ، توليد كننده‌، تهيه كننده ، صادر كننده يا ساير اشخاص صلاحيت دارباشد . گواهي مبداء يكي از مداركي است كه هر كشور بايد براي كالاي صادراتي خود توسط اتاق بازرگاني صادر نمايد .
پس از تهيه مدارك ذكر شده شخص دارنده به عنوان كسي كه مي تواند تجارت انجام دهد شناخته مي شود حال چند نكتة ساده در عين حال بسيار مهم در تجارت موفق را خدمتتان متذكر مي شويم :
۱ـ كيفيت ، بسته بندي و حمل و نقل كالا :
شايد يكي از مهمترين اصول تجارت براي يك كالا ابتدا بسته بندي و بعد كيفيت و آنگاه حمل و نقل كالا مي باشد . در بازار در وهلة اول بسته بندي كالا مورد توجه مشتري قرار مي گيرد چه بسا كالاي با كيفيت پائين نسبت به كالاي مشابه با كيفيت بالا داراي چنان بسته بندي شكيل و جذاب باشد كه بازار را به نفع خود جذب نمايد ولي كالا باكيفيت بالا بدون بسته بندي مناسب از گردونة رقابت حذف گردد . متأسفانه كالاهاي صادراتي توليد ايران در مقايسه با بعضي كشورها در مواردي از كيفيت بالاتري برخوردار است ولي به لحاظ عدم بسته بندي مناسب صحنة رقابت رابه رقبا واگذار كرده است . به عنوان مثال مواد شوينده توليدي ايران مانند صابون و شامپو داراي كيفيت بسيار مناسب و بالايي مي باشد ولي كشورتركيه محصولات ياد شده را با بسته بندي زيبا و مشتري پسند وبا يك درجه پائين تر از كيفيت توليدي ايران بازار آسياي ميانه را از ايران به سوي خود جذب كرد .درمثالي ديگر مي توان به صدور مرغ منجمد به افغانستان اشاره كرد ، عليرغم كيفيت و بسته بندي مناسب به دليل نگهداري و حمل و نقل نامناسب وعرضة آن در مرز تا حدودي بازار اين منطقه از دست رفت . بنابراين كيفيت ، بسته بندي و حمل و نقل كالا را بايد با نگاه تخصصي و ورانشناسي به آن نگريست تا در جذب بازارهاي مختلف موفق باشيم .
۲ ـ بازاريابي وتوليد كالا با توجه به ذائقه و سليقة مشتري :
قبل از توجه به صادرات يك كالا لزوم پيدا كردن بازار براي كالاي مورد نظر حائز اهميت مي باشد . باتوجه به بازار يك منطقه يا يك كشور شناخت از جامعة آن كشور براي صادر كننده ضروري مي باشد . شناختن سليقه ها ،يافتن رفتارها و كيفيت مورد توجه آن مردم حتي علاقه مند بودن مردم به نوعي رنگ خاص در توليد كالا ، سطح هزينه كردن براي خريد كالا ، توجه به ذائقة مردم آن منطقه در مورد مواد خواركي از ابزارهايي بسيار مهم در موفقيت يك كار بازرگاني مي باشد و با رعايت جميع اين موارد پس از بازاريابي حساب شده توليد كالا انجام مي گيرد .
۳ ـ داشتن اطلاعات كافي در مورد مقررات امور گمركي و بازرگاني كشور وارد كنندة كالا :
با توجه به رعايت پارامترهاي ذكر شده قبل ، آگاهي از مقررات كشور مقابل بسيار مهم مي باشد . ممكن است عليرغم كالايي با كيفيت و بسته بندي مناسب و همچنين دارا بودن يك بازار مستعد ، عوارض و حقوق گمركي آن كشور براي كالاهاي وارداتي آنچنان باشد كه در نهايت صادرات آن مقرون به صرفه نبوده و هيچ عايدي را در پي نداشته باشد ويا اينكه شرايطي را نسبت به يك كالا ايجاد نمايند مانند استانداردهاي خاص براي آن كالا كه اگر با آن استاندارد مطابقت نداشت ، ضرر و زيان حمل و نقل به صادركننده تحميل مي شود .بنابراين صادركنندگان قبل از انجام فعاليت تجاري           مي توانند با مراجعه به سفارتخانه يا كنسولگري كشور مورد نظر نسبت به مقررات بازرگاني آن كشور اطلاعات كافي را بدست آورند .

چگونگي انجام مراحل صادرات در گمرك :
در ابتداي اين بحث گفته شد كسي كه بخواهد فعاليت تجاري و بازرگاني انجام دهد ، مستلزم داشتن كارت بازرگاني و كد اقتصادي است . با اين دو كارت فرد براي گمرك جهت صادرات كالا بطور قانوني شناخته شده و خدمات امور گمركي ارائه مي گردد . قبل از انجام ارائة مشخصات كالا به گمرك جهت تنظيم اظهار نامة گمركي بايد از كالاهايي كه شرايط صدور خاص دارند آگاهي يافته شود .به عنوان مثال صدور كالاهايي مانند آرد ، گندم ، مواد سوختي كلاً ممنوع مي باشد .‌چون كشور آن را براي تأمين مايحتاج عمومي از خارج وارد مي نمايد ويا كالاهايي كه صدور آن مشروط به اجازه از سازمانهاي مربوط به آن كالا مي باشد مانند مواد پتروشيمي يا گونه هاي ژنتيكي و يا مواد خام دامي ، صدور اينگونه كالاها فقط با ارائة مجوز خاص از آن سازمان ، پس از رفع نياز داخلي و يا جهت از دست ندادن بازارهاي خارجي نسبت به رقباي تجاري اين كالاها ، نسبت به صدور مجوز اقدام مي گردد .
بعد از كسب آگاهي از شرايط صدور كالاي مورد نظر فرد با مراجعه به گمرك تقاضاي صدور مقدار مشخصي از نظر نوع كالا ،تعداد و مقدار وزن ارائه مي نمايد . گمرك فرم هاي مخصوصي به نام اظهار نامة گمركي را جهت تعيين و نوشتن مشخصات كالا در اختيار وي قرار داده و بعد از تكميل اظهار نامه ، فرد با مراجعه با دايرة احراز هويت ، كارت بازرگاني ، كد اقتصادي اظهار نامة مشخصات كالا و در صورت مجوزي بودن كالا ، مجوز صادره از سازمان مربوطه را بررسي كرده و در صورت قانوني بودن مدارك ، تائيد صورت مي پذيرد . مدارك تائيد شده به توسط مسئول سرويس ارزيابي گمرك به نام يك ارزياب ارجاع شده ( كوتاژ ) سپس ارزياب اظهار نامه را با كالاي موردنظر مطابقت مي دهد ، چنانچه كالاي مذكور مشكلي از نظر مطابقت با اظهار نداشته باشد ، توسط ارزياب در پشت اظهار نامه مشخصات كالا      ظهر نويسي مي شود ووسيلة حمل ( كاميون يا واگن ) پلمپ مي گردد . آنگاه يك برگ از اظهار نامه به نام پروانة گمركي كه مؤيد انجام تشريفات گمرگي براي كالا مي باشد ، به صادر كننده تسليم مي شود ودر مرزها براي خروج كالاها ، پروانة گمركي معتبر بوده و كالا به خارج صادر مي گردد . ضمناً بعد از مراحل ارزيابي ، صادر كننده بايد به اتاق بازرگاني مراجعه نموده و گواهينامة مبداء دريافت نمايد .
كالاهايي از قبيل فرآورده هاي خام دامي مانند پوست ، سالامبرو ، تخم مرع ، گوشت قرمز ، مرغ و ماهي با گواهي قرنطينة دامپزشكي و كالاهايي با منشاء كشاورزي با گواهي قرنطينة نباتي قابل صدور مي باشد . اين گواهي نشان دهندة سلامت كالا براي صادرات مي باشد .

۱-۳-۲- مقدمه ای در خصوص استاندارد
در جهان صنعتی امروز که کشورها، دولت ها، شرکت ها و موسسات صنعتی و تجاری تحت تاثیر رقابت های تنگاتنگ قرار دارند، توجه به کیفیت محصول و بهبود مستمر آن از اهمیتی خاص و ویژه برخوردار است. افزایش کیفیت تولید فرآورده های مختلف غذایی، از طریق استفاده بهتر از قواعد و چار چوب های تعیین شده پیرامون انتخاب، تولید و آزمون محصولات تولیدی به عنوان راه کار اساسی در جهت نیل به فن آوری و ارتقای صنعتی، میسر است. به بیان دیگر، با بهره گیری مناسب از استاندارهای تدوین شده و معتبر بین المللی و ملی برای طراحی، انتخاب و کنترل مواد غذایی تولیدی، زمینه برای نهادینه کردن کاربرد استاندارد و حرکت به سوی تولیدات با کیفیت بالا و بهبود مستمر کیفیت فراهم می آید. بدیهی است  با اعمال این رویه و به کارگیری استانداردهای معتبر، قابلیت لازم برای توسعه بازارهای داخلی و نیز رقابت در بازارهای بین المللی برای محصولات صنعتی هر کشوری پدید خواهد آمد. به علاوه با توجه به تغییر و تحولات کنونی در تجارت جهانی، که باعث شده از یک طرف با ایجاد سازمان تجارت جهانی ( WTO) روابط اقتصادی کشورهای جهان به سمتی غیر از آنچه که در گذشته بوده است، پیش رود و از طرف دیگر، خروجی های حاصل از جلسات متعدد و تصمیم گیری های این گونه سازمانها اثری بسیار سریع در روند فعالیت های تجاری به وجود آورد، لزوم به کارگیری استانداردها، ملموس تر و قوی تر از گذشته به چشم می خورد.
۲-۳-۲- تعریف انواع  استاندارد:
اما استاندارد چیست؟ استاندارد حداقل ضوابط، مقررات و ویژگی های لازم یک محصول یا خدمت است که از طرف مقامات دولتی و یا قانونی وضع می شود .
استاندارد از دیدگاه مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به این صورت تعریف شده است:
” تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یک فرآورده و انجام یک خدمت با تبادل نظر و توافق جمعی صاحبان حق و نفع با روش های مشخص شده”.
به طور کلی استاندارد به معنای قانون، قاعده، اصل و ضابطه است.استاندارد کردن در مباحث مدیریتی با دو مفهوم استفاده می شود:
۱-      به مفهوم تعییین و تدوین ویژگی ها و مشخصه های یک فرآورده یا خدمت و انطباق آن با ویژگی های تعیین شده .
۲-       تولید محصول یکسان با مشخصه های تعریف شده برای تمامی مصرف کنندگان در بازارهای مختلف، بدون توجه به تفاوت های ملی و منطقه ای. این مفهوم بیشتر در بازارهای بین المللی کاربرد دارد.
به قول مسولمن، رئیس سابق سازمان جهانی استاندارد:” تجارت جهانی برای تحقق فعالیت های خود نیازمند زبان محاوره و توافقات فنی است و این توافقات از طریق استاندارد امکان پذیر است”.
استانداردها از  حیث کاربرد و محدوده به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می شوند:
۱ – استاندارد کارخانه ای        (  Factory Standard)
۲-   استاندارد ملی                  (  National Standard)
۳-    استاندارد منطقه ای              (  Local standard)
۴-    استاندارد بین المللی      ( International Standard )
۱-    استاندارد کارخانه ای: استاندارد کارخانه ای حاصل اتفاق نظر بخش های مختلف یک کارخانه تولیدی در زمینه طراحی، تولید، کنترل و سایر عملکرد ها است. تدوین و اجرای استاندارد کارخانه ای توسط موسسات و کارخانجات صنعتی به عنوان یک موضوع مهم و اصلی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله استانداردهای کارخانه ای، می توان استانداردهای STD شرکت ولوو، استاندارد SIA شرکت ساکایی ژاپن، استاندارد مهندسی EDS شرکت دوو، استانداردهای کاخانه ای کمپانی بنز و ده ها نمونه دیگر را نام برد که بسیاری از آن ها مورد تایید موسسات استاندارد کشورهای متبوع قرار گرفته و به عنوان مبنا و بخشی از استاندارد های ملی هر کشور مطرح شده اند. استاندارد های کارخانه ای خود به دو دسته استانداردهای فنی و تکنیکی و استانداردهای اجرایی و مدیریتی تقسیم می شوند.
۲-     استاندارد های ملی: این استاندارد پس از بررسی و مشورت، توسط متخصصان و کارشناسان فنی و صنایع و بازرگانی به منظور حفظ منافع ملی ( منافع تولید کننده و مصرف کننده) در هر کشوری تدوین می شود که البته وظیفه اصلی تدوین استاندارهای ملی در هر کشور به عهده سازمان ها و موسسات استاندارد همان کشور است، بدیهی است ممکن است این گونه سازمان ها دولتی، نیمه دولتی و یا خصوصی باشند. از جمله استانداردهای ملی می توان به استاندارد ملی ایران با علامت اختصاری(ISIRI) ، استاندارد ملی آلمان(DIN) استاندارد ملی ژاپن (JIS)، استاندارد ملی آمریکا (ANSI) ، استاندارد ملی انگلستان (BSI) استاندارد ملی رسیه سابق (G o s t) ، استاندارد ملی فرانسه ( AFNOR) و … اشاره نمود. در کشور ما موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران متولی تهیه و تدوین استانداردهای ملی است.
۳-    استاندارد منطقه ای: این استاندارد توسط گروهی از افراد ذینفع در دو یا چند کشور هم جوار که در صنایع مشترک فعال هستند و یا دارای داد و ستد بازرگانی هستند، تدوین می گردد. اجرای این استاندارد باعث تسهیل در ارتباطات فنی و بازرگانی با یکدیگر و حتی با سایر کشورها می شود. از جمله این استانداردها می توان به استاندارد EN که با همکاری ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا تدوین شده است و یا استاندارد COPANT که ویژه کشورهای پان امریکن ( سازمان کشورهای آمریکایی) است، اشاره کرد.
۴-      استاندارهای بین المللی: این استاندارد حاصل توافق نظرات کارشناس ذیربط ممالک عضو سازمان بین المللی استاندارد است، که البته در ابتدا ممکن است تصور شود که اهداف استانداردهای ملی و منطقه ای با استانداردهای بین المللی مشترک باشد. برای تبیین این موضوع باید اشاره کرد که هدف نهایی این استانداردها بصورت عبارت “توانایی عملکرد در تمام سطوح” بیان می شود و هدف از استاندارد کردن در سه سطح قبلی نیز ارتقاء فعالیت در جهت انواع استانداردهای جهانی و نیز تعمیم استانداردهای بین المللی در زمینه های علمی، فن آوری و اقتصادی است. از جمله استانداردهای بین المللی می توان به استاندارهای ISO و IEC اشاره نمود.
البته قابل ذکر است که استاندارد کارخانه ای در محدوده سطح کارخانه، استاندارد ملی در محدوده سطح کشور، استاندارد منطقه ای در محدوده چند کشور و استاندارد بین المللی در کل کشورهای جهان کاربرد دارد.
استانداردها از بعد اجرایی به دو دسته اجباری و تشویقی تقسیم می شوند. استانداردهای اجباری، استانداردهایی هستند که در رابطه با ایمنی و بهداشت، محیط زیست و یا تجارت خارجی بوده و به طور قانونی از نظر اجرا اجباری اعلام می شوند. رعایت این استانداردها برای مصارف داخلی و صادراتی، الزامی است. استاندارد تشویقی، استاندارهایی هستند که رعایت آن ها الزامی نیست.
به طور کلی ۳ عامل در اجباری کردن استانداردها نقش دارند:
۱-      وضعیت خود استاندارد( نظیر استانداردهای ایمنی و بهداشت).
۲-       سیاست سازمان و موسسات استاندارد.
۳-     الگوی اقتصادی کشور ( درجه رشد صنعتی).
مزایای استاندارد کردن عبارت اند از:
۱٫    کاهش ضایعات و بهینه کردن تولید.
۲٫    حضور در بازارهای رقابتی.
۳٫    افزایش بازده کار؛
۴٫    مقوله استاندارد سازی به هر مفهومی که به کار رود، در درجه اول کیفیت را به ذهن تداعی می کند و کیفیت، ارتباط مستقیم با برگشت سرمایه دارد.
۵٫    استاندارد سازی نه تنها منافع فردی و خصوصی بلکه منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی را نیز به دنبال دارد.
۶٫    استاندارد کردن موجب افزایش اعتبار و شهرت شرکت و افزایش فروش آن از طریق تبلیغات می شود.
۷٫    اکثریت مردم به دلیل وجود مراکز زیر زمینی تولید مواد غذایی که سلامت انسان را به خطر می اندازد، علامت استاندارد را نشانه کیفیت محصول می دانند.
از نظر تهیه و تدوین، استانداردها به دو نوع تقسیم می شوند:
الف- استانداردهایی که در واقع برگردانی از استانداردهای خارجی هستند. مهمترین منبع برای تهیه این گونه استانداردها، استانداردهای بین المللی نظیر کد کس است. این استانداردها کمتر به تغییرات اساسی نیاز دارند.
ب- استاندارهایی که با توجه به شرایط خاص کشور در زمینه های مختلف تولید، خدمات، تجارت و … از طریق بررسی و تحقیق و انجام آزمایشات و با اتکا به متخصصان و منابع داخلی در کشور تهیه می شوند.
مهمترین سازمانی که وظیفه تدوین استانداردهای بین المللی را عهده دار است، سازمان بین المللی استاندارد( ISO ) است. البته سازمان های دیگری نیز وجود دارند که در برخی از زمینه ها مبادرت به تدوین استاندارد می نمایند، که در مورد مواد غذایی می توان به کمیسیون مقررات مواد غذایی  ( CAC) اشاره نمود.
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها سازمانی است که در ایران بر طبق قانون میتواند استاندارد رسمی فرآورده ها را تعیین و تدوین و اجرای آن ها را با کسب موافقت شورای عالی استاندارد اجباری اعلام نماید. همچنین ترویج  و نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری از وظایف اصلی این موسسه به حساب می آید.
۴-۳-۲- موافقت نامه SPS :
این موافقت نامه یکی از دو موافقت نامه ای است که به موضوع استانداردها و مقررات فنی برای تجارت کالا در حوزه سازمان جهانی تجارت می پردازد. هدف از این موافقتنامه ایجاد سازوکار لازم برای حمایت و حفاظت از حیات یا بهداشت انسان، حیوان یا نبات است به شرطی که اقدامات مزبور به نحوی اعمال نشود که در صورت حاکم بودن شرایط مشابه وسیله تبعیض دلخواهانه یا غیر قابل توجه میان اعضا را به وجود آورده یا محدویتی پنهان بر تجارت اعمال کند. به عبارت دیگر موافقت نامه اقدامات بهداشتی و بهداشت نباتی استفاده از تدابیر ناموجه را محدود  می کند.
لذا کشورهای عضو WTO تشویق می شوند که برای ایمنی مواد غذایی از استانداردها، رهنمودها و توصیه های موجود بهره بگیرند. در زمینه ایمنی مواد غذایی، مرجع بین المللی کد کس است. با این حال، اگر توجیه علمی وجود داشته باشد، کشورها می توانند از تدابیری استفاده کنند که به استانداردهای سختگیرانه تری بیانجامد. موافقت نامه SPS همچنین به کشور اجازه می دهد برای بازرسی محصولات از استانداردها و روش های مختلفی استفاده کنند.
بعضی از سوالات و پاسخ ها نسبت به صادرات و واردات فرش
س : چطور میتوانیم از صادرات فرش ایران خرید کنیم؟
ج : شما میتوانید سفارشات مختلفی از فرش ، گلیم ، گبه و سایر دستبافتهای ایران توسط ایمیل ، تلفن یا فاکس برای ما ارسال کنید
ما درخواست شما را بررسی و در اسرع وقت پاسخ مناسب برای شما ارسال خواهیم کرد
اگر امکان سفر به ایران برای شما وجود داشته باشد میتوانید با سفر کوتاه تجاری به ایران در انتخاب فرشهای مناسب با سلیقه مشتریان خود اقدام نمایئد

س : چه روشهای پرداخت برای صادرات فرش ایران مورد قبول است؟
ج : ما می پذیرم پرداختهای بین المللی نظیر اعتبار اسنادی و پرداخت نقدی

س : چرا اعتبار اسنادی ؟
ج : اعتبار اسنادی روشی مطمئن برای خریدار و فروشنده در معاملات بین المللی است – خریدار نیازی به پرداخت وجه قبل از دریافت کالا ندارد و فروشنده نیز اطمینان دارد خریدار کالا را دریافت و وجه را بموقع پرداخت مینماید در حقیقت بانکها با ایجاد اطمینان بین طرفین نقش اصلی را ایفا میکنند – میتوانید پس از تماسهای اولیه با دریافت پیش فاکتور یا قرارداد جهت افتتاح اعتبار اسنادی به بانک خود مراجعه نمائید – پس از این بانک اقدامات را پیگیری خواهد نمود و بعد از رسیدن کالا در مقصد میتوانید با دریافت مدارک از بانک کالا را دریافت نمائید – چنانچه نیازبه جزئیات بیشتری بود لطفا با ما تماس بگیرید

س : آیا میتوانیم برای خرید از صادرات فرش ایران قرارداد تنظیم نمائیم؟
ج : بلی ، در صورت نیاز به تنظیم قرارداد میتوانید پیش نویس آنرا شما ارسال کنید تا ما بررسی کنیم و پاسخ دهیم یا ما پیش نویس ارسال میکنیم و منتظر بررسی و پاسخ شما خواهیم بود و در نهایت با توافق طرفین قرارداد امضاء نمائیم

س : چه روشهایی برای حمل کالا از ایران وجود دارد؟
ج : حمل دریائی ، هوائی ، زمینی – بدلیل تفاوت در هزینه ها و مدت حمل کالا با توجه به سفارش مشتری میتوان به یکی از روشهای حمل فوق یا بصورت حمل مرکب اقدام به ارسال کالا از ایران نمود
حمل دریائی بدلیل کم هزینه بودن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و معمولا بصورت کانتیتر ۲۰ یا ۴۰ فوت انجام میشود اما در صورتی که مقدار کالا کمتر باشد میتوان جهت ارسال آن بصورت خرده بار نیز اقدام نمود البته نیاز به وقت بیشتری جهت ارسال میباشد
حمل هوائی سریع است و به تمام فرودگاههایی که گمرک داشته باشند امکان پذیر است و با افزایش وزن هزینه حمل برای هر کیلو گرم کاهش می یابد
حمل زمینی با کشورهایی نظیر اروپا انتخاب مناسبی خواهد بود چون هزینه کمی دارد و زمان زیادی نخواهد گرفت البته با برخی کشورها بدلیل روابط تجاری گسترده کامیون زیاد تردد مینماید و برخی کشورها کمتر

س : چه مدتی ارسال فرش زمان نیاز دارد؟
ج: با توجه به انتخاب روش حمل و مقصد میتوان پیش بینی کرد چه مدت زمان برای ارسال کالا نیاز است اما بطور متوسط هوائی تقریبا ده روز و زمینی بیست روز و دریانی سی روز

س : هزینه حمل و بسته بندی و بیمه و غیره چه مقدار خواهد بود؟
ج : اگر شما قیمت کالا را بصورت سیف در خواست نمائید هیچ هزینه دیگری برای شما نخواهد بود و اگر در خواست قیمت فوب مرز خروج باشد فقط هزینه حمل و بیمه به عهده شما میباشد که میتوانید در مقصد پرداخت نمائید یا قبل از حمل در مبدا پرداخت نمائید
برای اطلاع بیشتر در مورد سیف و فوب لطفا توضیحات صفحه اینکو ترمز را مطالعه فرمائید
س : چگونه میتوانیم با صادرات فرش ایران تماس داشته باشیم؟
ج : شما میتوانید بوسیله ایمیل ، تلفن یا فاکس تمام وقت با ما تماس بگیرید و در اسرع وقت پاسخ شما ارسال خواهد شد ، ارتباط بوسیله ایمیل بدلیل امکانات بیشتر توصیه میشود – جهت اطلاع بیشتر صفحه تماس با ما را ملاحظه فرمائید
س : چگونه مشکلاتی نظیر خرابی یا مفقود شدن فرشها در زمان حمل را جبران مینمائید؟
ج : بطور کلی کلیه حمل و نقل هایی که توسط ما صورت میگیرد تحت پوشش بیمه خواهد بود و چنانچه مشکلی بوجود آید شرکت بیمه باید جبران خسارت نماید ، بدلیل اطلاع مشتریان از مقررات شرکتهای بیمه در ایران لطفا به توضیحات صفحه بیمه مراجعه نماید ، البته در صورتی که شما تمایل داشته باشید پوشش بیمه را به عهده شرکت بیمه در مقصد نیز میتوان انتقال داد
برای اطلاع بیشتر در مورد بیمه لطفا توضیحات صفحه بیمه را مطالعه فرمائید

س : چطور قالیچه و فرشها بسته بندی میشوند؟
ج : فرشها در ایران معمولا بصورت عدل در ابعاد ۱۰۰ در ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر و با وزن تقریبی ۸۰ کیلو گرم بسته بندی میشود و بوسیله نایلون و گونی پوشیده میشوند ، چنانچه در خواست دیگری دارید لطفا به آن اشاره نمائید نظیر بسته بندی روی پالت یا بسته بندی بصورت رول یا بسته بندی فرشها تک تک
س : چه مدت زمانی لازم است تا سفارش آماده ارسال گردد؟
ج : این بستگی به میزان سفارش دارد که سعی میکنیم آنرا در تماس با مشتری مشخص نماییم اما بصورت معمول قبل از سی روز آماده صادرات خواهد بود
س : چه مدارکی همزمان با دریافت کالا ارسال خواهد شد؟
ج : همزمان با ارسال کالا اصل مدارک زیر برای مشتری ارسال میگردد:
صورت بسته بندی کالا ، فاکتور کالا ، فرم گواهی مبدا ، بارنامه کالا
چنانچه نیاز به مدرک دیگری نظیر گواهی سمپاشی و غیره جهت ترخیص از گمرک باشد …………………………..

۷- منابع:
–         ابریشمی، محمد حسن، پسته ایران( شناخت تاریخی)، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۳ .
–         افتخاری، رکن الدین و دیگران، اقتصاد ایران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، آبان ماه ۱۳۷۶٫
–         بانک مرکزی ایران، حسابهای ملی ایران، سال های مختلف.
–         پورمقیم، سید جواد، تجارت بین الملل، نظریه ها و سیاستهای بازرگانی، چاپ دوم ، نشرنی، ۱۳۷۰٫
–     حسینی کازرونی، محمد رضا و عبدالکریم درویشی جزی، ” چشم انداز بخش کشاورزی در برنامه اول و دوم توسعه اقتصادی کشور” ، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال اول شماره ۳٫
–     حسینی، میرعبداله، ساختار بازار تولید و تجارت جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران. موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ۱۳۷۵٫
–     ” تعیین قدرت انحصاری بازار جهانی خشکبار و جایگاه خشکبار ایران در آن”، مقاله برگزیده سمینار کشاورزی ایران و بازار جهانی، شهریور ۱۳۷۵٫
–         گمرک ایران، سالنامه آمار خارجی کشور، سال های مختلف ۸۰-۱۳۵۷٫
–     موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، بازار جهانی خشکبار، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، واحد تحقیقات ۱۳۶۹٫
–         وزارت کشاورزی، آمارنامه کشاورزی سال های ۸۲-۱۳۷۰، معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی، اداره کل آمار و اطلاعات، ۱۳۷۰٫
–     هلر، رابرت، تجارت بین المللی، نظریه ها و شواهد تجربی، ترجمه ملک آفاق فتحیان پور کندلری و معصومه نو نژاد، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۰٫
–     هندرسن، جیمز، م.و ریچارد ا. کوانت، تئوری اقتصاد خرد( تقرب ریاضی)، چاپ اول، مرتضی قره باغیان، جمشید پژمان، نشر رسا، ۱۳۷۱٫

گرداورندگان  :سید هادی حسینی –صالح کشیری

پاییز    ۱۳۹۱

ابراهیم می گوید:

با سلام میخواستم کالا به المان صادر کنم میشه کمکم کنید

ابراهیم می گوید:

با سلام میخواستم پسته و فرش به المان صادر کنم ولی بنزین وگازوییل به افغانستان میشه بگین از کجا باید مجوز گرفت

ارسال نظر