سوت قطار در جاده کهن ابریشم
تعداد بازدید تعداد 577 تاریخ ارسال تاریخ ارسال: ساعت ۱۰:۲۶ ق.ظ، سه شنبه، ۱۱ آذر، سال ۱۳۹۳ نظرات بدون نظر

پروژه عظیم خط آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان را که قرار است فردا (چهارشنبه) در نقطه صفر مرزی اینچه برون، مرز مشترک ایران و ترکمنستان با حضور روسای جمهوری سه کشور افتتاح شود، می توان به نوعی احیای جاده کهن و پرآوازه ابریشم دانست.

81409769-6114777به گزارش رادکانا، جاده ابریشم جاده ای است که مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان به ویژه اروپای غربی را حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه زمینی کاهش می دهد و اکنون احیای آن با تدبیر مسوولان جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کرده است.

این کریدور مهم که تداعی کننده جاده ابریشم در دوران باستان است، می تواند باعث رشد و توسعه این مناطق از طریق امکانات ترانزیت ریلی- جاده ای شود.

در واقع، رهگذر ریلی شمال- جنوب نوید بخش تحول و توجه استراتژیک به آبادسازی شرق و نوار ساحلی جنوب کشور است چراکه این کریدورِ مهم، یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه این مناطق از طریق امکانات ترانزیت ریلی-جاده ای است.

با راه اندازی خط ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداری است.

طول راه آهن جدید الاحداث حدود ۹۲۰ کیلومتر است که از این میزان حدود ۸۵ کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل کرده، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد.

این نکته را نباید فراموش کرد که در شرایط تحریم، ساخت خط آهنی که بخشی از کریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند، شاید از توان اکثر کشورها خارج باشد، اما خوشبختانه با توان متخصصان داخلی اکنون این پروژه بزرگ آماده راه اندازی است.

در واقع راه اندازی این پروژه عظیم، بر بی اثر بودن تحریم های ظالمانه بین المللی و یکجانبه بر خواست کشورهای منطقه برای توسعه همکاریها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلتیکی کشورمان تاکید دارد؛ موضوعی که نمی توان آن را انکار کرد.

بنابراین، با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندر عباس در خلیج فارس، همچنین اتصال به پاکستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب و خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق (و کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان)، می توان گفت که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت.

با راه اندازی خط آهن مذکور که راهگذر ریلی «شمال – جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می یابد.

اینچه برون از آن جهت اهمیت دارد که بخشی از کریدور شمال به جنوب در این پروژه به اتمام می رسد، چرا که ایران شاهراه های مهمی در ارتباط با شرق آسیا، آسیای میانه و به سمت اروپا دارد که راه آهن اینچه برون یکی از تکمیل کنندگان این کریدور است.

«راه آهن خلیج فارس – ایران – ترکمنستان – قزاقستان» مسیر سبزی است که موجب تقویت پیوندهای تجاری، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال در مسیر مراودات فرهنگی و مردمی و ثبات و آرامش منطقه می شود.

گزارش از: زهرا امیری

انتهای پیام /

ارسال نظر