06 اردیبهشت 1403 | ١٦ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202029

21 بهمن 1399

بازدید: 421

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

به گزارش سرویس جهاد و مقاومت رادکانا به نقل از گلستان ما؛ محمدرضا میر دلیر یکی از رزمندگان دفاع مقدس شهرستان کلاله در گفتگو با گلستان ما که به مناسبت فرا رسیدن سالروز عملیات والفجر ۸ انجام شد؛ گفت: من، خرداد ماه ۱۳۶۲ در سن ۱۶ سالگی به عنوان داوطلب بسیجی از مقابل مسجد جامع شهرستان کلاله به همراه شهید آسیابی، شهید حسین شاره، شهید محمد دادی مقدم و شهید مسلم حاجی اکبری به جبهه اعزام شدم.

وی افزود: در جنگ تحمیلی طی ۷ مرحله تا پایان سال ۶۷ به جبهه و به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور اعزام شدم و در این مدت ۳۱ ماه داوطلبانه در جبهه، در عملیات های والفجر ۳، عملیات قدس، والفجر ۸، عملیات کربلای ۱، عملیات کربلای ۴، عملیات کربلای ۵ و عملیات والفجر ۱۰ حضور داشتم و در این دوران به عنوان آرپی جی زن، فرمانده دسته، فرمانده گردان و معاونت گردان ایفای نقش کردم.

این رزمنده کلاله ای با اشاره به هدف خود از رفتن به جبهه گفت: همه بچه های رزمنده با دیدن اینکه دین و انقلاب در خطر است؛ احساس مسئولیت کردند و به صورت داوطلبانه در جبهه جنگ حق در مقابل باطل حضور یافتند.

وی به عملیات والفجر ۸ اشاره کرد و گفت: عملیات والفجر ۸ که در ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۴ آغاز شد؛ با هدف اجبار دشمن برای پایان جنگ و شکست آن، عبور از اروند رود و تصرف شهر فاو، هدف قرار دادن پایگاه موشکی فاو که شهرهای دزفول و اندیمشک را هدف موشک های خود قرار می داد، تهدید شهر بصره به عنوان شاهرگ حیاتی عراق و انهدام تجهیزات و نفرات دشمن انجام شد.

وی ادامه داد: بعد از نماز مغرب و عشا و پس از مراسم خداحافظی، حنابندان و دعای توسل، برای عبور از اروند رود حاضر شدیم.

میردلیر گفت: برای عبور از اروند با توجه به اینکه اروند رود جز و مد آن در روزهای مختلف متغیر بود؛ تیمی از فرماندهان و کارشناسان به مدت شش ماه روی تغییرات جزر و مد بررسی لازم را انجام داده بودند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که در ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ پس از مد کامل اروند رود، امکان عبور از آن وجود دارد.

این رزمنده گلستانی تصریح کرد: خود اروندرود به عنوان یک مانع طبیعی بزرگ در مقابل نیروهای رزمنده ایران بود و علاوه بر آن وجود ۲۰۰ متر با باتلاق، نیزارها، سیم های خاردار حلقوی و هشت پر و تله های انفجاری از عواملی بودند که امکان عبور از اروند رود و رسیدن به دیواره بتنی و درنهایت مقرهای دشمن را دشوار می‌کرد.

میردلیر در تشریح شب عملیات و آمادگی رزمندگان گفت: در شب عملیات علاوه بر لشکر کربلای ۲۵ که در مقابل دشمن قرار داشت؛ چندین لشکر دیگر نیز در غرب و شرق این لشکر با غواصان خط شکن و ۴۵۰ قایق ۷ نفره از رزمندگان حضور داشتند؛ غواصان هر لشکر که قبلا برای خط شکنی آموزش دیده بودند؛ اولین خط حمله ما بودند که قرار بود مقرها و پایگاه های دشمن را برای ورود دیگر رزمندگان منهدم کنند.

وی ادامه داد: پس از حرکت غواصان، در نیمه راه عبور از اروند بودیم که بارش باران و طوفان شروع شد و بسیاری از رزمندگان با طوفان ایجاد شده با وارد شدن آب شور به دهان آنها برای جلوگیری از سرفه کردن و لو نرفتن عملیات، سر خود را زیر آب کردند و شهید شدند.

این رزمنده افزود: بارش باران و صدای طوفان را می توان یک امداد الهی عنوان کرد؛ چرا که صدای ایجاد شده از طوفان امکان لو رفتن عملیات را کمتر کرد و دشمنی که تصور آن را نمی کرد که نیروهای ایرانی توان عبور از اروند رود را در این شرایط داشته باشند؛ با بارش باران و طوفان در مقر های خود مستقر بودند و با عبور نیروهای ایرانی غافلگیر شدند.

میردلیر اظهار داشت: با عبور غواصان از اروند رود و رسیدن به دیواره دو متری بتنی مدنظر، وقتی غواصان در حال بازگشایی راه و خط شکنی بودند سیم کابل تلفن مقر دشمن توسط یکی از غواصان لشکر کنار دستی پاره شد که نیروی دشمن برای وصل کردن آن بیرون آمده و متوجه حضور رزمندگان ایرانی در کنار مقر خود شدند؛ در همین زمان بود که با تیراندازی دشمنان و حضور رزمندگانی که با قایق ها تا نیمه اروند با موتور روشن آمده بودند و نیمه دیگر را پاروزنان، عملیاتی که قرار بود ساعت ۱۰:۳۰ شب انجام شود ساعت ۱۰:۱۰ با رمز یا فاطمه الزهرا آغاز شد.

میردلیر یادآور شد: با آغاز عملیات، چندین قایق رزمندگان ایرانی هدف مقرهای تیربار دشمن قرار گرفت و با توجه به اینکه غواصان در آن شرایط دشوار است برای بالا رفتن از دیواره بتنی نردبان نیز به همراه خود آورده بودند؛ توانستند در همان لحظات اولیه مقرها و تیربارهای دشمن را منهدم کنند و این عملیات تا منهدم کردن کامل مقرها، یک ساعت ادامه داشت و صبح روز عملیات، نیروهای رزمنده برای منهدم کردن پایگاه های دشمن در فاو و همچنین پاکسازی این شهر وارد این شهر شدند.

وی ادامه داد: در حین پاکسازی شهر، یکی از دشمنان که در یکی از منازل کمین کرده بود با اسلحه کلت سر یکی از رزمندگان ایرانی را هدف گلوله خود قرار داد و جای تعجب دارد که این رزمنده با وجود اینکه از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود؛ بیش از دو ساعت در حال دست و پا زدن و جان دادن بود.

وی در پایان گفت: عملیات والفجر ۸ را می توان غرور مندانه ترین و پیروزمندانه ترین عملیات های دوران دفاع مقدس عنوان کرد؛ چرا که در این عملیات علاوه بر رشادت های رزمندگان، شاهد مقاومت ۷۴ روزه آنها در مقابل بمباران ها و تک های شدید دشمن که اکثراً شیمیایی نیز بود؛ بودیم و با وجود اینکه حتی برای بازپس‌گیری شهر فاف خود حسین صدام نیز حضور یافت؛ پس از ۷۴ روز خط تثبیت شد و شهر فاو که ۲۷ ماه دردست نیروهای ایرانی قرار داشت در ۲۴ فروردین ۶۷ با بمباران شیمیایی رژیم عراق شهر فاو به دست عراقی ها افتاد.

انتهای پیام/


نظرات