06 اردیبهشت 1403 | ١٦ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202068

02 اسفند 1399

بازدید: 427

دیدگاه: 1

ارسال توسط:

به گزارش سرویس جهاد و مقاومت رادکانا؛ در سال ۱۳۲۵ در روستای ایلوار کردکوی به دنیا آمد ، فامیلی اصلی اش سلمانی بود اما بعدها به دلیلی علاقه اش به روحانیت ، به روحانی فرد تغییر داد . به گواهی تاریخ بعد از اینکه ده ساله شد و می توانست از اوضاع سیاسی اطرافش مطلع شود ، تحت تاثیر اندیشه های شهید عبدالکریم هاشمی نژاد قرار گرفت و اولین فردی بود که در شرق مازندران سابق و گلستان فعلی شعار مرگ بر شاه سر داد در حالیکه خیلی ها هنوز جرات بیان این شعار را در سال ۱۳۳۶ و اوج خفقان ستمشاهی و دوران اقتدار شاه بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و ریاست تیمور بختیار بر ساواک نداشتند. محمدعلی سپس به مشهد رفت و آنجا در محضر آیت الله خامنه ای و توسط شهید هاشمی نژاد عمامه به سر گذاشت و تاریخ سیاسی زندگی اش شکل گرفت و هر روز بر دامنه مبارزاتش افزوده می شد .

چندین بار هم توسط ساواک دستگیر شد و در زندان گرگان زندانی شد ، در روز ۲۱ بهمن ماه و هنگامی که مردم مبارز به سمت لشکر ۳۰ حرکت می کردند سردمدار این مبارزه کسی نبود جز محمدعلی روحانی فرد که مردم او را بر سر دست گرفتند ، او در واقعه پنج اذر گرگان نیز در ردیف جلو تظاهرات کنندگان بود.
شجاع و نترس در بیان مواضع انقلاب بود به همین جهت جزو عناصر اصلی انقلاب در منطقه و مورد تایید شهید بهشتی و شورای انقلاب بود لذا بعد از انقلاب به سمت‌های مهمی از جمله نماینده بنیاد شهید و فرماندار کردکوی منصوب شد. روحانی فرد در ادامه برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرد و با توجه به اینکه امید اول مردم بود و‌محبوبیت زیادی داشت اما گرگان نشینان روی محمدباقر داوودی دست گذاشتند و داوودی به مجلس رفت. روحانی فرد بعد از این واقعه به تهران و وزارت خارجه رفت تا اینکه در اول اسفند ماه هنگامی که با شهید محلاتی و تعدادی از روحانیون به مناطق جنگی می رفتند در آسمان اهواز مورد حمله نیروی متجاوز بعثی قرار گرفتند و شهید شدند. تاریخ را باید درست نوشت نه درشت ، حق شهید روحانی فرد بیش از اینها بود و این قلم نتوانسته در این مطلب کوتاه مجاهدت های این مرد بزرگ را بیان کند اما  جوانان و نسل آینده نام محمدعلی روحانی فرد را فراموش نکنند و نشود که پروپاگاندای رسانه ای جای برخی افراد را عوض کنند ، افرادی که بعد از ۲۲ بهمن انقلابی شدند . رهبر معظم انقلاب درباره شهید روحانی فرد نوشتند: «شهید عزیز،آقای شیخ محمد علی روحانی‌فرد، روحانی مبارزی که زندگی و مرگش در راه خدا و در خدمت انقلاب بود» سید علی حسینی خامنه‌ای  ۶۵/۰۱/۳۰ انتهای پیام/


نظرات