09 فروردین 1403 | ١٨ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202071

02 اسفند 1399

بازدید: 480

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛ غلامرضا خارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: حجت‌الاسلام شیخ محمدعلی روحانی‌فرد از پیشگامان مبارزه علیه رژیم پهلوی بود و سال ۴۱ تا ۵۷ آرام و قرار نداشت و شش بار توسط ساواک بازداشت شد و مورد بدترین شکنجه‌ها قرار گرفت.

وی تصریح کرد: شهید روحانی‌فرد در سال ۱۳۴۰ از روستای محروم اِیلوار شهر کردکوی عازم حوزه علمیه قم شد و با آغاز مبارزات امام خمینی علیه رژیم پهلوی، با آنکه نوجوانی ۱۵ ساله بود به صف یاران امام پیوست و به ترویج پیام‌ها و نظرات سیاسی او پرداخت.

خارکوهی تاکید کرد: در آن دوره مردم زندگی بسیار سختی داشتند و رفاه اجتماعی در پایین‌ترین سطح قرار داشت و روحانی‌فرد که دامنه این معضلات را از زادگاهش در شهر کردکوی تا تهران و قم و از آنجا تا مشهد، از نزدیک لمس کرده بود با بصیرت و هوشمندی به نقد حکومت پهلوی می پرداخت و با بزرگان انقلابی ارتباط برقرار می‌کرد که نقش موثری در منش سیاسی و مبارزاتی او داشتند.

خارکوهی افزود: با آنکه روحانی‌فرد طلبه فقری از میان یک روستای دورافتاده و فاقد امکانات بود، ولی با انتخاب درست راه و مسیر زندگی، مبدل به شخصیتی بزرگ در تاریخ معاصر ایران و مبارزی مقاوم در دهه ۴۰ و ۵۰ شد، به طوری که ۶ بار توسط پلیس مخوف رژیم پهلوی زندانی شد و مورد سخت‌ترین شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفت، به همین جهت مردم روز پیروزی انقلاب او را بر دوش گرفتند و به عنوان قهرمان مبارزه مورد تجلیل قرار دادند.

به گفته خارکوهی: در آن دوره یک ساعت زندان قابل تحمل نبود تا چه رسد به این که انسانی به اتهام مخالفت با حکومت پهلوی چندین بار و هربار چند ماه اسیر چنگ شکنجه گرانی شود که آزار و شکنجه را زیر نظر مأموران خونخوار آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی فرا گرفته بودند، زیرا سازمان جهنمی ساواک مولود جاسوسان غربی بود.

خارکوهی با اشاره به اهمیت معرفی اینگونه شخصیت ها گفت: یکی از معضلات فرهنگی این دوره این است که نسل امروز کمتر امثال شهید روحانی‌فرد را می شناسند، در حالی که مشقّات و شکنجه‌ها و دربدری‌هایی که اینگونه شخصیت‌ها و خانواده شان در دهه ۴۰ و ۵۰ متحمل شده‌اند اصلاً قابل تصور نیست، ماموران و جاسوسان رژیم سایه به سایه او را زیر نظر داشتند و رفت و آمدهای او را گزارش می‌کردند، خدا می داند پدر و مادر پیر شهید روحانی‌فرد چه اشک‌ها به‌خاطر شکنجه‌های پسرشان ریختند و چه رنج‌ها کشیدند.

این تاریخ‌نگار گفت: حجت الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد در دهه پنجاه که ازدواج کرد با همکاری همسر فداکارش به ادامه مبارزه در شهرهای مختلف کشور پرداخت، همسرش اطلاعیه‌های سیاسی را زیر چادرش قایم می‌کرد و همراه شوهرش به منازل افراد مبارز در مناطق مختلف می‌بردند.

وی گفت: شهید روحانی‌فرد  در کنار مبارزات سیاسی، مقالات مختلف فرهنگی در اندک مطبوعات مذهبی قبل از انقلاب نیز منتشر می کرد. مخصوصا او کتاب اسلام در ایالات متحده امریکا و کانادا را در سال 1356 در شهر قم منتشر کرد که در آن دوره کار بسیار فاخری بود و خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

نویسنده کتاب شهید روحانی‌فرد به روایت اسناد افزود: شهید روحانی‌فرد بعد از پیروزی انقلاب نیز در خدمت مردم بود و با سخنرانی در رادیو گرگان و مجالس مختلف، و انتشار هفته‌نامه پیام مستضعفین و تشکیل مجامع سیاسی مذهبی فعالانه تلاش می‌کرد، علاوه بر این او نخستین فرماندار شهرستان کردکوی و نیز مسوول بنیاد شهید این شهرستان بود و بعد هم وارد وزارت خارجه شد و با سفر به کشورهای آفریقایی پیام مردم انقلابی ایران را به آنجا رساند.

وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام روحانی‌فرد چه در دوران فرمانداری و چه زمانی که در وزارت خارجه بود، همواره پشتیبان دفاع مقدس و رزمندگان اسلام بود و عاقبت هم در روز یکم اسفند سال ۱۳۶۴ در حالی که همراه آیت‌الله محلاتی نماینده امام در سپاه پاسداران و ۴۰ نفر از شخصیت‌های دیگر با هواپیمای مسافربری عازم اهواز بود توسط جنگنده‌های متجاوز عراق به شهادت رسید.

انتهای پیام/


نظرات