31 فروردین 1403 | ١٠ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202150

22 دی 1400 19:41

بازدید: 442

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

گلستان در آستانه تجربه بحران دیگر؛

براساس گزارش هواشناسی استان گلستان از ابتدای سال زراعی تا امروز کاهش بارندگی به میزان 40 درصد را شاهد هستیم و تداوم این روند باعث بحران هایی در تامین آب آشامیدنی و خسارت به بخش کشاورزی خواهد شد.

به گزارش سرویس اجتاعی رادکانا؛ داود خاندوزی؛ بررسي علمي پديده خشکسالي به منظور برنامه ريزي و مديريت منابع آب و مقابله با مشکلات ناشي از کمبود آب ضروري است.

 در دهه هاي گذشته معمولا تحليل خشكسالي به صورت توصيفي انجام مي گرفت، ولي امروزه براي بيان كمي پديده خشكسالي، ارزيابي و پايش آن، از شاخص هاي مختلف استفاده مي شود.

بارش عمده ترین پارامتری است که درتعریف خشکسالی به کارمیرود و کمبود یا فقدان آن استانه رخداد خشکسالی است، و این پارامتر در استان گلستان که گفته می شود میزان تبخیر سه برابر میزان بارش است بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کاهش بیش از ۵۴ درصدی بارش باران در استان گلستان

نوربخش داداشی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گلستان ما می گوید: استان گلستان در سال زراعی گذشته مشمول خشکسالی بوده و در قالب آن در حوزه تامین آب نورمحمد داداشی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت:.پیش بینی ما این است که بیشترین بارشی که در  دی خواهیم داشت۴۰ میلی متر است ولی از نظر دمایی قدری افزایش دما در استان خواهیم داشت و از ابتدای سال زراعی تا امروز نیز کاهش بارندگی را به میزان ۴۰ درصد را شاهد بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ادامه داد: در دیماه نیز تا به امروز کاهش بارش بیش از ۵۰ درصد در استان را داریم و به نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داریم تا به این لحظه سامانه بارشی که در دیماه داشتیم ضعیف بودند و بارش میانگینی که برای استان در دی رقم خورده ۱۳ میلی متر بوده است و این در حالی است که در بلند مدت حدود ۴۰ میلی متر کاهش بارش را شاهد هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: پیش بینی فصلی این است که بارش ما در حد نرمال می رسد و با میانگین برابر می شود و آن چیزی مهم است کاهش بارندگی و افزای دما است و از نظر شاخص خشکسالی ما در کل استان خشکسالی شدید و بسیار شدیدی را داریم و در غرب استان بندرگز خشکسالی شدید و مابقی مناطق استان خشکسالی خیلی شدید را تجربه می کنند و گرچه بارش به حد نرمال می رسد ولی افزایش دما باعث می شود ذخایره برفی ذوب شود.

داداشی بیان کرد: پوشش برفی نیز نسبت به مدت میانگین بلند مدت ۷۰ درصد کاهش داشته است و در سال های دور در  دی و آذر ماه برف های خوبی داشتیم ولی امسال این ذخیره برفی را به اندازه کافی نداریم و کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی شدید و خیلی شدید ذخیره آبی کم خواهیم داشت و رعایت صرفه جویی و تغییر الگوی کشت برای استان گلستان توصیه مهمی است که باید به آن اهتمام شود.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان ابراز داشت: از نظر میزان بارندگی از ابتدای مهر تاکنون استان گلستان جزو ۵ استان خشک کشور است و گلستانی ها خشکسالی شدید و خیلی شدید را تجربه می کنند.

با توجه به تاکیدات مدیرکل هواشناسی استان گلستان و از آنجایی که در تابستان گلستان بحران تامین آب آشامیدنی را در برخی از شهرها مثل گرگان و آزادشهر تجربه کرده است نیاز است که مسئولان اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند.

احتمال آنکه این کمبود بارش به کشاورزی استان گلستان خسارت وارد کند وجود دارد و از سویی دیگر در صورت تداوم این شرایط شهرهایی مثل گرگان با مشکلات بیشتری برای تامین آب آشامیدنی رو به رو هستند که باید از هم اکنون برای آن برنامه ریزی شود.

این وضعیت در حالی است که گفته می شود جهاد کشاورزی استان گلستان و دستگاه های متولی مانند آب منطقه ای برای ارائه الگوی مناسب برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آنگونه که باید اقدام نکردند.

تاکید به دستگاه های اجرایی گلستان برای کاهش آسیب پذیری در مقابله با خشکسالی

رسول حسام در این زمینه می گوید: برای تامین آب شرب و کشاورزی اعتباراتی را در اختیار دستگاه مرتبط دولت قرار داده است که بتواند در کاهش آسیب پذیری ناشی از خشکسالی موثر واقع شود.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان  ادامه داد: دستگاه مربوطه مانند آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و جهاد کشاورزی بخشی از این اعتبارات را جذب کردند و در حال جذب این اعتبارات هستند.

حسام بیان کرد: در بخش امهال تسهیلات نیز دولت مصوبه داشته است که تا به این لحظه اجرایی نشده و دلیل آن این است که  سازمان برنامه بودجه کشور تضمین لازم را به بانک مرکزی برای امهال تسهیلات ابلاغ نکرده است و در حال حاضر امهال تسهیلات بخش کشاورزی از طریق بانک عامل انجام نشده است.

وی به پیش بینی های هواشناسی در سال زراعی جدید اشاره کرد و افزود: بارش مناسبی در سطح استان نداشتیم و برابر وظیفه ذاتی دستگاه های اجرایی باید نسبت به پروژه هایی که به کاهش آسیب پذیری کمک می کند در دستور کار قرار دهند و برای مثال اقداماتی مثل استفاده از روش نوین آبیاری در بخش کشاورزی،  تامین بذور و نهاده های مقاوم به خشکسالی،  استفاده از الگوی کشت، تامین کمبود منابع آب شرب و ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب  مورد تاکید است.

این مقام مسئول بیان کرد:  در ستاد حوادث، شورای منابع آب،  شورای برنامه ریزی استان و ستاد حوادث این مسائل مورد تاکید قرار گرفته است و با توجه به منابع اعتباری که در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد باید تامین اعتبار رقم بخورد.

حسام ابراز داشت:  اجرای این پروژه در قالب اعتبارات وضع موجود استان و اعتبارات ملی تزریق می شود و به دلیل کمبود منابع اعتباری این پروژه با سرعت انجام نمی شود.

وی افزود: ضمن اینکه در بخش خشکسالی مردم نیز نقش بزرگی را ایفاء می کنند و در بخش آب شرب سرانه مصرف ما بالا است و نیاز است که به این نکته توجه کنیم و استفاده بهینه را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/


نظرات