10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202171

13 بهمن 1400 14:22

بازدید: 478

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم ۱۵ مرتبه از لفظ غیرت دینی سخن به میان آوردند، زیرا اهمیت این مفهوم دلیل تأکید ایشان است ، طبق بیان رهبر معظم انقلاب ، عامل نجات کشور در بزنگاه‌ها، تبدیل تهدیدها به فرصتها و پیروزی ها « غیرت دینی » است.

به گزارش سرویس سیاسی رادکانا؛ مخاطب کلام رهبری در بحث غیرت دینی گویندگان ، نویسندگان ، افراد مؤثر در فضاهای ذهنی و فکری مردم هستند که باید این رسالت را به نحو احسن هم در فضای مجازی و هم در فضای فیزیکی و چهره به چهره انجام دهند.

حال اگر بخواهیم غیرت دینی را تعریف کنیم ، چنین بیان می گردد:

(( احساس مسئولیت نسبت به پاسداری از کیان اسلام و ارزش‌های اسلامی و عمل بر اساس این حس مسئولیت )) 

 این احساس مسئولیت با چه ابزاری صورت می پذیرد :

✔️جهاد
✔️امر به معروف
✔️نهی از منکر
✔️تواصی به حق و صبر 
✔️جهاد کبیر

نکته ای که باید حتماً در نظر داشت اینست که  لازمه اصلی غیرت دینی « عقلانیت » است و این اقدامات باید معقول صورت پذیرد و اگر با این عنصر همراه نبود می شود ؛ تحجر ، سکون و حتی واپس‌گرایی که اصلا خلاف دین است.

 بلعکس اگر عقلانیت بود ولی غیرت نبود ، نتیجه حاصله می شود ؛ عافیت‌طلبی ، سکوت ، سکون و توسری خوری که اصلاً خلاف عقلانیت است .

پس آنچه ضد سکون و عامل حرکت ملت ماست غیرت دینی مبتنی بر عقلانیت است .

از جمله ارزشهای دینی ، غیرت نسبت به ناموس و وطن است که باید با عقلانیت همراه گردد .

متأسفانه غیرت دینی ، ناموسی و ملی به صورت همزمان و به نام عقلانیت و مبارزه با خشونت ، مورد هجمه سنگین دشمن است .

امام صادق(ع) در این باره می فرمایند:

 « اِنَّ اللَّه غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَّ غَیورٍ / خداوند غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد . » (شیخ کلینی ، كافی ، جلد 5 ، صفحه 536)

 حال که در دهه مبارک فجر ۴۳ هستیم ، دهه ای که یوم الله است و دست خدا در پدیدآوردن این وقایع مشهود ؛ عده ای غیرت دینی بکار برده و از جان شیرین خود گذشتند تا این انقلاب به پیروزی برسد و عده ای برای حفظ آن شهید شدند ؛ روا نیست که ما غیرت دینی بکار نبرده در جنگ نرم و جنگ شناختی _ ادارکی به جهاد تبیین نپردازیم و روایت صحیح از انقلاب به جهانیان و به نسل های چهارم و پنجم پس از انقلاب به تصویر نکشیم .

 انشاالله بتوانیم نقش خود را در تمدن سازی نوین اسلامی پیدا و کمک به تشکیل دولت اسلامی گردیم .

 مجتبی لشکربلوکی
مدرس معارف انقلاب اسلامی

انتهای پیام/


نظرات