28 فروردین 1403 | ٧ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202247

23 اسفند 1400 09:05

بازدید: 464

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ و پایان این قرن که مهمترین واقعه جهانی آن وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی آن و استقرار نظام جمهوری اسلامی بود قرار داریم، روزهایی که مزین به نام حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و با همین یاد و نام وارد قرن جدیدی می‌شویم که نیکویی آن از بهارش پیداست.

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛ قرنی که به اقتضای گام دوم جهانی انقلاب اسلامی با چشم‌انداز آمادگی برای ظهور آن حضرت باید مردمی‌ترین سربازگیری جهانی را با یک جهاد تبیین جهانی و بسط روایت انقلاب اسلامی از ظهور با غلبه بر روایت نظام استکباری دجال را رقم زد و در این راه عزت و افتخار در دنیا و آخرت، وزارت اطلاعات این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی و خواست و مختصات الهی و مردمی آن باصلابت و مقتدر در خط مقدم و پرچمدار این گام برداشته و خواهد برداشت.

اما آیا این رسالت خطیر با حفظ وضع موجود و بدون تغییر و تحول متناسب و همچنین بازنگاهی همسو با اولین دولت انقلابی گام دوم امکان‌پذیر است؟ اگر وزارت کشور یا همان وزارت امور داخله با آن روابط عمودی و افقی شبکه مویرگی که عهده‌دار حفظ حیات و استمرار آن براساس این روابط است وزارت اطلاعات مغز همیشه بیدار و متفکری است که به این حیات جهت و حرکت توام با قوام و هوشمندی لازم می‌دهد.

آیت‌الله رئیسی روز شنبه و در اولین هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) پس از استقرار دولت سیزدهم با حضور در وزارت اطلاعات و در دیدار با وزیر، مدیران و کارکنان این وزارتخانه ضمن قدردانی از زحمات مجاهدانه کارکنان وزارت اطلاعات، به تبیین وظایف و ماموریت‌های خطیر وزارت اطلاعات پرداخت و بیان داشتند: «مهم‌ترین ماموریت وزارت اطلاعات حفظ و صیانت از نظام و سرمایه‌های انقلاب اسلامی است، امروز همه سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و مولفه‌های قوت و قدرت ملت مثل «ایمان و اعتماد مردم» مورد تهدید دشمنان است.

آیت الله رئیسی در همین راستا تصریح کرد: «امروز نیازمند تحول و بازنگاه به حرکت وزارت اطلاعات هستیم.»

اما این تحول و بازنگاه به وزارت اطلاعات تحت راهبرد کلان اعلانی مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت مبنی بر بازسازی انقلابی و عقلانی عرصه‌های مدیریتی همانطور که آیت‌الله رئیسی در این دیدار تاکید می‌کنند باید  از درون جوانه بزند و رشد و نمو کند: «امروز بهترین افرادی که می‌توانند کارنامه وزارت اطلاعات را ارزیابی کنند نیروهای همین وزارتخانه از پیشکسوتان تا جوانان و رویش‌های انقلاب اسلامی هستند.»

ضمن اینکه رضایت به وضع موجود و ابقاء مدیران آن را باید نقطه مقابل این استراتژی و تحول مورد انتظار دولت مردمی آیت‌الله رئیسی دانست.

وی در این دیدار و تاکید می‌کنند : «هر وقت به وضع موجود راضی شدید بدانید در آینده با مشکلاتی روبرو خواهید شد لذا برای پیشرفت نیازمند ایجاد تحول در امور هستید.» و از این‌رو سه‌گام تحول در این وزارتخانه و ادارات کل آن را به شرح ذیل برمی‌شمارند:

اولین گام؛ تحول در شناخت و رویکردهاست، انسان تحول‌خواه می‌تواند تحول ایجاد کند.

 دومین گام؛ تحول فرایندی است و باید فرایندها متحول شوند.

 سومین گام؛ تحول نهادی است. باید سازوکار مناسب با ماموریت‌ها ایجاد شود و این سازوکارها موجب چابک شدن دستگاه شوند.

آیت‌الله رئیسی در بخشی از سخنان شان به الزامات نرم‌افزاری تحقق این سه‌گام اساسی تصریح کرد:

الف: مهمترین رمز موفقیت شما اتکا به خداوند است.

ب: در دولت سیزدهم «نشد»، «نمی‌شود»، «اعتبارات وجود ندارد»، «نمی‌توان» نداریم. فرهنگ ما، فرهنگ شهید قاسم سلیمانی و «ما می‌توانیم» است.

ج: امروز میدان دادن به نیروهای انقلابی با تفکر بسیجی در وزارت اطلاعات باید بیش از همه دستگاه‌ها باشد.

د: انقلابی اندیشیدن، انقلابی عمل کردن، تحت تاثیر سیاست‌بازان قرار نگرفتن و با صلابت کارها را پیگیری و به سرانجام رساندن

ه : بهره‌گیری از مشورت نیروهای زبده و قدیمی وزارت اطلاعات

و: میدان مدیریتی وزارت اطلاعات باید دست نیروهای انقلابی باشد.

ز : هیچ بی‌عدالتی را برنتابید با حساسیت با بی‌عدالتی مبارزه کنید تا این بی‌عدالتی ریشه‌کن شود. فقر، فساد و تبعیض نباید در کشور باشد و زیبنده نظام اسلامی نیست.

ح: در کنار آسیب‌شناسی برای آسیب‌زدایی نیز پیشگیری کند

البته همانطور که آیت‌الله رئیسی بعد از برشمردن گام‌های صدرالاشاره و الزامات تحول‌آفرین آن اشاره می‌کنند: «مهمترین مولفه قدرت مردم متدین در صحنه هستند و باید این مردم حاضر در صحنه روز به روز اعتمادشان به نظام اداری و کارآمدی آن بیشتر شود. نباید آنها ناراضی شوند، هرکاری که باعث ناراضی شدن آنها می‌شود از قدرت ملی می‌کاهد لذا باید از این اعتماد صیانت شود.

و وزارت اطلاعات و ادارات کل تابعه آن در سراسر کشور هم به لحاظ درون تشکیلاتی و هم به عنوان مغز بیدار و چشم بینای نظام اسلامی هم در تولید این قدرت ملی و هم در حفظ آن در دیگر دستگاه‌های اجرایی باید اهتمام لازم بخرج دهد و جلودار پیگیری مطالبات به حق مردم از دستگاه‌ها باشد و برای تحقق این مهم همچنانکه آیت الله رئیسی تاکید می‌کنند: باید از مجموعه‌های اداری کشور پاسداری شود تا فساد و روابط ناسالم به آن راه نیابد.»

البته لازمه این مهم همانطور که ایشان راجع به رسالت حراست‌ها تاکید می‌کنند این است که «نباید شاهد نفوذ، فساد اداری، مدیران ناصالح و کم‌انگیزه باشیم بلکه باید افراد صالح در بخش‌های مختلف جای گیرند.» و نتیجه عینی و ملموس این نقش‌آفرینی به تعبیر رئیس جمهور ایجاد وزارت اطلاعات ۸۰ میلیونی خواهد بود چراکه خود سبب مشارکت فعالانه مردم در اداره امور امنیت مردم پایه می‌شود و به تعبیر ایشان «در دولت مردمی، مردم امین هستند و در کنار دستگاه‌های امنیتی از کشور حراست می‌کنند.»

مهم‌تر اینکه چنین تحول عمیق تحت رویکردها،گام‌ها و راهبردها نباید به درون واجا ختم شود و این وزارتخانه با همگرایی، همکاری و همپوشانی با یکدیگر در جامعه اطلاعاتی صف و ید واحدی در برابر جنگ اطلاعاتی تحمیلی ایجاد کند. ان‌شاالله

===========================

حسن بیارجمندی فعال سیاسی اجتماعی

===========================

انتهای پیام/


نظرات