30 فروردین 1403 | ٩ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202255

07 فروردین 1401 11:07

بازدید: 470

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

محمدرضا بهرامی فعال فرهنگی و رسانه ای استان گلستان می گوید:عدم طراحی مناسب و اتخاذ تصمیمات سلیقه ای و اجرای غلط توسط افراد بعضا فاقد صلاحیت و کم توجه به مباحث فرهنگی ساخت مجسمه های شهری، نتایج سنگینی چون برنتابیدن شهروندان را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛ امروزه کمتر شهروند و مسافر فرهنگ دوستی را سراغ دارید که به مقولات هویت فرهنگی و مبلمان شهری توجهی نداشته باشد؛ یقینا همگان وقتی وارد یک شهر جدید می‌شویم اولین چیزی که به چشممان می‌آید نمادها و المان‌های ورودی آن شهر است که نقش شناسنامه فرهنگی آن شهر و معرف و گویای تمدن آن منطقه است. 

بر این باوریم که مجسمه ها و المان‌های شهری خاصیتی دارند که به‌تدریج می‌توانند به شکل سمبلیک مشخصه‌ای برای شناخت شهر به کار روند و چنان اثری در حافظه بیننده بگذارند که با هر بار شنیدن نام آن شهر ناخودآگاه ویژگی‌ها و شاخصه‌های شهر مورد نظر خود را در قالب آن المان به خاطر بیاورد یا حتی خود این نمادها و المان‌ها در گذر زمان به اثری تاریخی تبدیل شوند و منجر به آوازه منطقه خود شوند.

متاسفانه اثری را که با عنوان " تنها با هم" با هدف به چالش کشاندن جایگاه فضای مجازی در زندگی روزمره در چند روز پیش در فضای شهر دارالمومنین گرگان نصب و شاهدش بودیم از منظر فرهنگی، علیرغم ساختار تکنیکی و جذابیت بصری و توانمندی سازنده برای خلق، اثر درخور و شایسته ای نبوده است و نتیجه آن اعتراض برخواسته از غیرت دینی است که ما امروز در فضای مجازی با آن مواجهیم. البته نباید از ذهن دور داشت که امسال و طی سالهای گذشته آثار با ارزش هنری و درخور توجه نیز در شهر گرگان، خلق و در فضای شهری نصب شده اند. مشکل ما دقیقاً در جایی است که متولیان از مشورت های لازم بهره مند نمی شوند و از ظرفیت و مشورت شوراهای قانونی و کارشناسان فرهنگی استفاده نمی کنند و نتیجه ای که با آن مواجهیم، خارج از توقع و انتظار همه می شود.

انتخاب دغدغه فرهنگی و ایده مناسب بسیار حائز اهمیت است؛ اما عدم طراحی مناسب و اتخاذ تصمیمات سلیقه ای و اجرای غلط توسط افراد بعضا فاقد صلاحیت و کم توجه به مباحث فرهنگی ساخت مجسمه های شهری، نتایج سنگینی چون برنتابیدن شهروندان را به همراه خواهد داشت.

البته دستگاه قضایی و دادستان انقلابی مرکز استان مکلف شد که افرادی که غافلانه و شاید مغرضانه به بحث بدحجابی دامن می‌زنند و همچنین که سعی دارند خدای ناکرده بی‌حیایی را ترویج کنند و مباحث بی حجابی یا بدحجابی از محافل خانگی به سطح جامعه بکشانند، برخورد کنند؛ فلذا در این رابطه جلودار شدند و دستورارت صریحی را صادر کردند و در آن مقطع تصمیم بر آن شد که ماموران شهرداری مجسمه " تنها با هم"را با جرثقیل از محل استقرارش برداشته و برای اصلاح به انبار ببرند.

در اینجا ضرورت شورای متخصص و عضویت کارشناسان فرهنگی و مذهبی دو چندان و کاملا احساس می شود. اینکه تمامی ارگان‌های سفارش دهنده آثار هنری و مجسمه‌های‌ شهری از مشورت این شورا بهره‌مند شوند و بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه‌ها و یادمان‌ها در میادین و اماکن عمومی نظارت داشته‌ باشند که این مهم به عنوان قانون الزام آور است و دیگر اینکه امروز بایستی پذیرا باشیم که فهم و برداشت های ما نسبت به پدیده های فرهنگی مشترک نیست و قطعا این مهم می تواند موثر در خروجی های کار فرهنگی باشد.

انتهای پیام/


نظرات