09 فروردین 1403 | ١٨ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202258

07 فروردین 1401 11:18

بازدید: 507

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

شما هم دعوتید به گلستان، نگارستان ایران؛

صدای زیبایی طبیعت در ارتفاعات درازنو به گوش می رسد و مسافران با حضور در درازنو و جهان نما به بالای ابرها قدم می گذارند.

به گزارش سرویس گردشگری رادکانا؛ مسافری نیست که به سمت روستاهای کوهستانی و چشم‎نواز کردکوی اعم از «درازنو»، «جهان‎نما»، آبشارهای خروشان و زیبای دوآب، طبیعت خیره‎کننده و درختان سربه‎فلک کشیده جنگل کردکوی، منطقه گردشگری آب‎بندان، دیوار تاریخی تمیشه رفته باشد و دلش برای کردکوی و تماشای دوباره این منظره‎ها پر نکشد.

در وصف شهرستان کردکوی همین بس که منطقه گردشگری «درازنو» در مدت کمتر از یک ساعت می‎تواند گردشگران را به ارتفاعات بالای ۲ هزار و ۵۰۰ متری با اقلیم و دمای متفاوت برساند که این ظرفیتی ‌بی‎نظیر است.

شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان و در جنوب‌شرق خلیج گرگان قرارگرفته است، این شهرستان از شمال به بندرترکمن، از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته‌کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندرگز و از شرق به شهرستان گرگان محدود می‌شود.

کردکوی سرای سبز گلستان است و آب و هوای شهرستان کردکوی به علت نزدیکی به دریای خزر، معتدل و مرطوب و دارای آب  و هوای مدیترانه ای است،جنگل‎های سرسبز با درختان سر به فلک‎کشیده از دیگر جاذبه‎های بی‎نظیر گردشگری در شهرستان کردکوی است که قدم زدن در آن، تنفس هوای پاک و دلنشین بهاری در دل کوه‎ها و درختان سرسبز آن نشاط دوباره‎ای به گردشگران و مسافران نوروزی می‎بخشد.


کردکوی در گردونه حوادث  تاریخی نقش مهمی داشت،  فریدون پسرآبتین بزرگترین پادشاه پادشاه  پهلوی در حماسه ملی ایرانیان شهری به نام تمیشه بنا نهاد  واین تمیشه قسمتی ازکردکوی امروزین است. 

درعصرصفویه تحول بزرگی در این منطقه رخ داد که ان زمان نام  تمیشه را باستانی کرد اسامی نامهای این شهرستان ازابتداتاکنون:توسکان،نیم مردان،میان کلا،جمشیداباد،کردخیل تمیشه،کردمحله،وسپس به کردکوی نامگذارشد.

  قدمت بنای شهرکردکوی را به  بیش از  ۲۵۰ سال پیش میدانند تا کنون درشهرستان کردکوی  ۵۹اثرتاریخی فرهنگی ازهزاره های قبل از میلاد تاسده های میانی اسلام شناسایی شده است که ازاین تعداد ۲۸ اثردرفهرست آثارملی کشوربه ثبت رسیده است.

از مهترین جاذبه های تاریخی شهرستان کردکوی می توان بهمیل رادکان اشاره کرد  در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی در یک منطقه کوهستانی – جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در  دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و دره‌ها و تراس‌های حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد قرار دارد. این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شده‌ است.  گنبد آن بصورت ترک (مخروطی شکل)  و دو پوشه است، که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد.

بدنه بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی ودارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است.  به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده‌ است که قابل توجه می‌باش. کتیبه‌ای که در زیر گنبد دیده می‌شود، ساخت آن در ۴۰۷ هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در ۴۱۱ هجری قمری بدست احمدبن عمر به پایان رسید. 

             
  دیوار تمیشه از دیگر ابنیه تاریخی کردکوی است و نیز در این شهرستان به طول تقریبی ۱۲ کیلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه های شمالی سلسله جبال البرز شروع شده و به خلیج گرگان منتهی می شود.

طراحان و سازندگان دیوار تمیشه در بخش جنگلی این دیوار از مصالح چوب برای ساخت بخشی از آن استفاده کرده اند.

به عقیده باستان شناسان در طول دیوار تمیشه اتاقک های چوبی برای برج نگهبانی ایجاد شده بود که محل استراحت سرباز ساسانی بود.

دولت ساسانی دیوار تاریخی تمیشه را که باستان شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

این دیواردرزمان سلطنت خسروانوشیروان ساخته شده است تاجلوی غارتگران رابگیرد . متاسفانه بیشترقسمتهای دیوارازبین رفته وتسطیح شده است فقط بقایای قسمتی ازلایه های تحتانی دیواردرقسمتهای جنگلی وحدفاصل روستا باغوکناره وشهرستان بندرگزوهمچنین درچندین نقطه درمسیردیوارکوره های آجرپزی دیده میشود.
آب بندان بن کلاته یکی از تفرجگاه های شهرستان کردکوی است،  این تفرجگاه که شامل آب بندانی در منطقه ای با پوشش جنگلی است، در سه  کیلومتری جنوب شهر کردکوی، ۱۲۰۰ متری جنوب شهرک صنعتی و ۳ کیلومتری غرب روستای بالا جاده قرار گرفته است. ابعاد این آب بندان ۱۶۰×۴۰۰ متر بوده که ۶۴ هکتار را شامل می شود که آب رود خانه دوآب (داو) و چشمه سارهای اطراف در این محل جمع شده و برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

دهکده توریستی جهان نما در شهرستان کردکوی با چشم اندازهای زیبا و آبشارها، رودخانه ها، دره ها، جنگل های پهن برگ، گونه های جانوری و همجنین وجود قبرستان های کهن تاریخی و قلعه ها می تواند در همه فصول پذیرای ایرانگردان و گردشگران باشد، اما به دلیل ناشناخته بودن این  منطقه خیلی از گردشگران از وجود آن بی اطلاع هستند.

جهان نما از دیرباز محل گذران اوقات فراغت  مردم کردکوی و همچنین محل تردد مردم بویژه اهالی کفشگیری به منطقه هزارجریب و بخش یانه سر، حاجی آباد، شاهکوه بوده است. از سکونت اهالی در محل کنونی جهان نما بیش از ۱۰۰ سال می گذرد تا جایی که رابینو در سفرنامه خود نیز به آن اشاره کرده است . او در آن زمان تعداد خانه ها را حدود ۵۰ عدد ذکر کرد.     

    
دهکده درازنو از دیگر مکان هایی گردشگری کردکوی محسوب می شود و این روستا در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کردکوی و در ارتفاعات البرز و در غرب دکالی واقع شده است.

این مجموعه به دلیل داشتن چشم اندازهای زیباومشرف به تمامی نقاط جلگه ای ازجمله کردکوی،گرگان،خلیج گرگان، میانکاله،بندرترکمن، وسایرروستاها ازطبیعت زیبا و برخورداری ازآب وهوای مناسب ونزدیکی به کردکوی ازمناطق جالب ومنحصربه فرد است .

آبشار دوآب حدود ۱۴ متر طول دارد و در ۵ کیلومتری جنوب شهرکردکوی و در دامنه کوه که پوشیده از درختان متنوع جنگلی است به منطقه ای می رسیم که (دِ او)  یا دو آب معروف است.

آبشار زیبای دوآب را تنها بخشی از هزاران جاذبه طبیعی و زیبای این بهشت گمشده می‎توان دانست و در کنار آن آبشار هفت‎طبقه و یا آبشار شادان کردکوی نیز از دیگر جاذبه‎های طبیعی و گردشگری است که در کنار سایر زیبایی‎های کردکوی چشم‎نوازی می‎کند.

این آبشار در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در دل جنگل‎های بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد و حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

در این آبشار آب در شکست‎های زیبا در هفت نقطه آن منظره‎ای زیبا را خلق کرده که به همین دلیل  به آن آبشار هفت طبقه می‎نامند.

آبشارشادان هفت طبقه از دیگر جاذبه های گردشگری کردکوی است و آبشار صخره ای پرجاذبه که در میان جنگل پهن برگ خزری واقع شده است، آب آن از ارتفاع ۷۰ متری با درخشندگی خاصی به صورت پودر درهوای اطراف آبشار معلق می شود.

  پارک جنگلی امام رضا( ع) از دیگر جاذبه های گردشگری کردکوی است و  در ۴ کیلومتری جنوب شهر کردکوی در منطقه جنگلی پلنگ پا و در مسیر جاده کردکوی به درازنو واقع شده است.

از جمله غارهای مهم شهرستان کردکوی غار یخچال ، غار گنج خانه،غار اژدر کوه که این غار ها در بالاجاده (سوم راه) شهرستان کردکوی واقع است و غار جهان نما اشاره کرد.       

                      
از جاذبه های مذهبی شهرستان کردکوی امازاده ابراهیم( ع)، امامزاده روشن آباد، امام زاده چهار کوه، امام زاده قاسم سرکلاته نام برد.

صنایع دستی نمادی از هویت و فرهنگ اصیل مردم یک منطقه است، دستان هنرمند زنان و مردان این دیار در طول تاریخ ، به خلق آثار و اشیایی پرداخته علاوه بر تامین نیازمندی های آنان به نواحی اطراف هم صادر شده است .

بیشتر مردم قدیم به سبب عدم یا کمبود زمین، ناگزیزبودند ازراه خلق آثارهنری و دستی ، زندگی سالم و پر تلاش داشته باشند .

از جمله این هنرها می توان از جاجیم بافی،گلیم بافی،حصیر بافی،چادرشب بافی،جوراب ،دستکش پشمی،ابریشم بافی،لباس محلی،سفالگری، لاکتراشی،چلنگری،معرق چوب،منبت کاری، میتکاذین، رو دوزی سنتی یاد کرد.

انتهای پیام/


نظرات