10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202273

25 فروردین 1401 11:19

بازدید: 480

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نان در گلستان سهمیه‌بندی نیست؛

چندی است صف‌های نانوایی‌های استان گلستان عریض و طویل شده است، برخی علت آن را خام‌فروشی آرد می‌دانند، برخی هم گرانی نهاده‌های دامی و تمایل دامداران به خرید نان برای خوراک دام‌هایشان می‌دانند، شواهد ماجرا هم نشان می‌دهد نان در گلستان سهمیه‌بندی نشده است.

به گزارش سرویس اقتصادی رادکانا؛ حدود ۲ هزار و ۳۸۰ واحد نانوایی در استان گلستان برای تامین مهمترین قوت مردم فعالیت می‌کنند که از این تعداد هزار و 830 خبازی دولتی، 500 واحد آزادپز هستند و حدود 50 واحد خبازی هم بصورت سوپرآزاد فعالیت می کنند، دسته سوم که در رده نانوایی سوپرآزاد هستند باید خودشان آرد خام موردنیاز برای تهیه نان را فراهم کنند، همین موضوع باعث می شود که بحث خام فروشی آرد از نانوایی‌های دولتی به سمت سوپرآزادها داغ شود.

اینجاست که باید بحث نظارت ها شدت بیشتری پیدا کند و صرف گزارش های مردمی نمی تواند علاج کار باشد، از طرفی برخی مسئولان موضوع افزایش سهمیه آرد خبازی های استان که سه سال سهمیه ثابت را داشتند مطرح میکنند، حال جای این سوال باقیست که در صورت افزایش سهمیه آرد می‌توان به کاهش تخلفات در این حوزه یعنی جلوگیری از خام فروشی و توزیع خارج از شبکه آرد خوش بین بود؟ اصلا چه تضمینی وجود دارد که با افزایش سهمیه آرد نانوایان میزان تخلفات در این حوزه کم شود.

رییس اتحادیه صنف نانوایی شهرستان گرگان در این رابطه گفت: صف های شلوغ نانوایی‌های گرگان قبل از سال جدید در سایه مسافرپذیری استان کلید خورد و همین مسئله به صف های شلوغ نانوایی ها دامن زد.

حمید مقیمی به تفاوت فاحش قیمت نان و خوارک دام اشاره کرد و افزود: به دلیل گرانی نهاده های دامی بسیاری از دامداران برای تامین خوراک دامهایشان به خرید نان دولتی روی آوردند و این مسئله دلیل دیگری از صفهای شلوغ نانوایی‌هاست.

وی معتقد است با توجه به اینکه از سال 93 تاکنون سهمیه آرد نانوایان ثابت بوده و افزایشی در این سالها نداشته است اگر افزایش سهمیه اتفاق بیفتد مشکل و گره کار باز خواهد شد.

در حالیکه سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در بازدید سرزده از نانوایی های استان از رفع مشکل صفوف طولانی، با نظارت هوشمند و تزریق سهمیه مناسب آرد خبر داد.

وی بخاطر مشقت مردم در ایجاد صفهای طولانی نانوایی ها عذرخواهی کرد و گفت: امسال به دلیل اینکه عید نوروز و ماه مبارک رمضان همزمان شده و پیک مصرف نیز در این ایام هست متاسفانه مردم با شلوغی در نانوایی ها مواجه شدند که به سرعت این موضوع را حل خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه خوبی برای افزایش تولید به نانوایی های سراسر استان تزریق شده است، افزود: فرمانداری های شهرستانها به کمک ما آمده اند و در حال ساماندهی و برطرف کردن مشکلات در این حوزه هستند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان با تاکید بر اینکه متاسفانه همچنان شاهد هستیم که در برخی از نقاط شهری نانوایی ها شلوغ است، خاطرنشان کرد: قول می دهم نهایتا تا پایان فروردین ماه صف ها به حداقل برسد و از شرمندگی مردم عزیز بیرون بیائیم.

دهنوی با اشاره به اختلاف بسیار زیاد قیمت آرد یارانه ای با قیمت آرد در بازار آزاد، ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که برخی از این آرد یازانه ای در بازار آزاد در حال خرید و فروش است و من از همه مردم عزیز می خواهم که کمک کنند تا نظارت ها تشدید شده و مراتب را به دستگاههای نظارتی اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه بازدیدهای این ایام حاکی از آن است که تزریق سهیمه های جدید توانسته به کاهش شلوغی ها در برخی مناطق کمک کند، تصریح کرد: یکی از دلایلی که مشکل به صورت کلی رفع نمی شود این است که دو ماه است آرد صنف و صنعت از طریق سامانه توزیع نشده که دلیل آن عمدتا مسائلی پیرامون حوزه قیمت بود و با قیمت گذاری اخیر امیدواریم این مساله نیز حل شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان از کاهش فشار بر آرد یارانه ای با امکان دریافت آرد از طریق سامانه برای نانوایی های سوپرآزاد خبر داد و گفت: قول می دهم تا ابتدای اردیبهشت ماه برنامه جامع نظارت بر نانوایی ها را ابلاغ کنیم که شامل بهره مندی از دوربین های هوشمند و خرید و فروش نان صرفا از طریق کارت بانکی می شود.

دهنوی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کمبود نان در برخی نانوایی ها و شلوغی صف ها خرید نان به تعداد بسیار زیاد برای اماکن اقامتی و رستوران هاست، اضافه کرد: برای رستوران ها و برخی مراکز اقامتی و خدماتی در حال تعیین شرایطی هستیم که نانوایی های مشخصی تعیین شوند و صرفا از همین نانوایی ها امکان خرید برای آنها باشد.

انتهای پیام/


نظرات