10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202277

06 اردیبهشت 1401 12:08

بازدید: 642

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پرخاشگری و زورگویی کودکان در حالی یکی از مشکلات بزرگ خانواده ها به شمار می رود، که الگوپذیری‌ از والدین‌ پرخاشگر یکی‌ از دلایل‌ مهم‌ این معضل است.

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا به نقل از عصرهامون، خشونت علیه کودکان گاهی از سوی والدین گاهی از سوی دیگران شکل می گیرد، ودر آینده کودک و جامعه نیز تاثیر گذار است.

کودک اگر در خانواده ای صلح جو رشد و تربیت پیدا کند در آینده برای جامعه و فرزندان خود نیز صلح و آرامش را به ارمغان می آورد، اما اگر در خانواده ای پر از تنش و خشونت پرورش یابد، در آینده همین الگوهای رفتاری را برای فرزندان خود به کار می گیرد و در جامعه نیز ممکن است رفتاری های پرخطر داشته باشد.

برای چرایی بروز خشونت علیه کودکان و تاثیر آن بر کودک و آینده او و چگونگی کنترل خشم با حجت الاسلام والمسلمین محمد علی حسن زاده، کارشناس مسائل فرهنگی به گفتگو پرداختیم.

تربیت فرزند از موضوعات اصلی و بنیادی اسلام به شمار می رود

این کارشناس بیان کرد: تربیت فرزند یکی از مواردی است که در روایات به آن اشاره زیادی شده که توجه به این نکات و توصیه ها تاثیر بسزایی در تربیت و آینده اجتماعی کودکان دارد.

وی با بیان اینکه تربیت فرزند از موضوعات اصلی و بنیادی اسلام به شمار می رود،تصریح کرد: نام نیک گذاشتن برای فرزند از نکاتی است که خانواده ها باید به آن توجه کنند، چرا که کودکان دردوران جوانی خود به واسطه داشتن نام های بی معنی و بعضا سخیف، منزوی شده، و این امر باعث شده تا برخی از گفتن نام اصلی خود به دلیل سبک بودن، پرهیز کنند.

حسن زاده با اشاره به اینکه تربیت فرزندان باید ازدوران کودکی آنها آغازشود، افزود: دوران طفولیت و کودکی فرزندان دقیقا مانند زمین قابل کِشتی است که هرچه پدر و مادر در آن بکارند برداشت خواهند کرد، بر این اساس والدین باید مراقب رفتار و کردار خود در جمع خانواده باشند، چرا که کودکان رفتار آنها را تکرار خواهند کرد.

وی با تاکید بر رعایت تعادل درمحبت کردن به فرزندان، اضافه کرد: در هرچیزی زیاده روی ضرر دارد، والدین باید بدانند که محبت کردن بیش از حد موجب سو استفاده کودکان می شود، و اثرات جبران ناپذیری در تربیت آنها دارد، که زود رنجی، ناتوانی در حل مشکلات و سرخوردگی در اجتماع از آثار آن است.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه آموزش قرآن و نماز به کودکان، تاثیربسزایی درتربیت صحیح فرزندان دارد، یادآور شد: زمانی که کودکان با قرآن و نماز آشنا شوند، به صورت خودکار در مسیر تربیت صحیح اسلامی قرار می گیرند، هرچه بیشتر این دو را دنبال کنند علاوه بر خوشنودی پروردگار از بدی ها و اعمالی که در دین وجامعه مورد سرزنش قرار می گیرد دور می شوند، که این ها همه نیاز به تشویق والدین دارد.

حسن زاده ادامه داد: پرخاشگری با فرزند توسط والدین آثارمعکوس دارد، شاید کودک در آن لحظه از ترس به صحبت های والدین گوش دهد ولی بعد مدتی پرخاشگری علیه کودک نه تنها موجب مقابله کردن فرزند با والدین خود می شود، بلکه آثار روحی بدی هم برای کودک دارد.

نبود مهارت فرزندپروری، عامل ایجاد خشونت و پرخاشگری

 مهسا کریمی، یک روانشناس هم در اینباره با بیان اینکه پرخاشگری و خشونت علیه کودک معضلی است که طبقه اجتماعی نمی شناسد، افزود: این عامل در سایه نبود مهارت فرزندپروری رشد و نمود پیدا می کند و آینده کودک و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: والدینی که از خشونت، پرخاشگری کلامی و عملی برای تربیت فرزندان خود استفاده می کنند، باعث ایجاد مشکلات هیجانی و آسیب های روانی در فرزند خود می شوند.

این روانشناس ادامه داد: اگر فرزند شما از نظر جسمی یا عاطفی به کودکان دیگر صدمه می زند ‎نشان از پرخاشگر وی دارد، در این زمینه باید با وی به گفت وگو بپردازید و بگویید که این رفتار شایسته نیست، باید کاملا خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش و متانت با کودک صحبت کنید.

 وی تصریح کرد: به فرزند خود نشان دهید که انجام اعمال زورگویانه را به هیچ عنوان تحمل نخواهید کرد، و در صورت تکرار، برخی از امتیازات را از وی سلب خواهید کرد.

کریمی تاکید کرد: باید به فرزند خود یاد دهید که در رویارویی با شرایط پر تنش و در برخورد با افرادی که با آن ها اختلاف نظر دارد ، با آرامش و بدون بروز هیچ گونه خشونتی موضوع را حل کند.

انتهای پیام/


نظرات