10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202399

06 تیر 1401 10:27

بازدید: 499

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشتی در استانه هفتم تیر/

پس از گذشت 40 سال، جهان تشنه تفکر و اندیشه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی است.

به گزارش رادکانا به نقل از گلستان ما ؛جعفر گرزین در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن هفتم تیر، نوشت: گرامی میداریم یاد وخاطره شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری را که توسط منافقین کوردل، منجر به شهادت 72 تن از مسئولان عالی کشور از جمله شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی گشت و قلب امام راحل و ملت ایران را جریحه دار کردند. 

شهید بهشتی در دوم آبان سال 1307 در اصفهان از خانواده مذهبی دیده به جهان گشود شاکله شخصیت آن بزرگمرد را می توان اینگونه بیان کرد.

1-اصالت خانوادگی که از نسل سادات حسینی بود.
2-محل زندگی و زادگاهش اصفهان، محور فعالیت چهره های مبارز اسلامی بود.

3- درعونفوان جوانی به حوزه علمیه قم روی آورد و پای درس شخصیت های بزرگی همچون آیت الله بروجردی، امام خمینی، محقق داماد، علامه طباطبایی در کوره ی دانش دین گداخته شد و در دانشگاه تهران در رشته فلسفه و الهیات از او یک چهره فیلسوف عارف، فقیه دانا و رسانا ساخت. 

4-عصر تحولات اجتماعی و دوران قیام هایی همچون 28 مرداد 1332 ، 15 خرداد 1342 را درک کرده وی در مرکز اسلامی هامبورگ ضمن ارتباط با شخصیت های برجسته مذهبی و دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی به روشن گری پرداخت و در حقیقت تجلی گر اخلاق عملی اسلامی بود که همگان را به خود جلب و جذب می کرد.

5-بهشتی به زبان های عربی، انگلیسی، آلمانی مسلط بود و از همین رهگذر به علل پیدایش انقلاب های بزرگ و تحولات جهانی مثل انقلاب فرانسه ، تحولات شوروی، دگرگونی در ژاپن کاملا مطالعه و آثار و پیامد هر یک را مورد نقد و بررسی قرارداده و از سوسیالیسم و لیبرالیسم شناخت عمیق داشت  و مناظره ها کسی یارای رقابت با بهشتی را نداشت.
6-با تحولات انقلاب اسلامی شناخت و اعتماد امام به این مرد بزرگ او در زمره اولین افراد در کنار شخصیت هایی چون حضرت آیت الله خامنه ای، مطهری، مفتح مروج تفکر امام (ره) به دنبال تحقق حکومت اسلامی با تکیه بر مبانی دینی بود. بعد از پیروزی انقلاب عضو شورای انقلاب در بررسی ساختار تشکیلات حکومت و درمجلس خبرگان قانون اساسی  به عنوان یک چهره شاخص و محوری ظاهرشد . سخنرانی آیت الله بهشتی در تهران به وسعت ایران ، رژیم سفاک پهلوی را به لرزه انداخت و سخنرانی کوبنده شهید بهشتی، سکوت را تهران شکست و انفجار حضورجمعیتی آفرید، فردای آن روزدر 17 شهریورسال 57 در میدان شهدا  دژخیمان پهلوی سیل خون به راه انداختند وپس از آن ایران یکپارچه با مشت های گره کرده تبدیل به فریاد برعلیه نظام ستم شاهی گشت.

7-با توجه به زندگی در غرب و آنچه در بالا اشاره شد برای تداوم راه انقلاب و تحقق افکار امام ؛ درحالتی که بیش از 215 گروه سیاسی اعم از قومی یا کمونیستی و مدعیان روشن فکری لیبرالیسم تا چریک های فدایی خلق اقلیت و اکثریت سازمان منافقین فضای سیاسی را ملتهب کرده بودند تشکیل یک حزب قدرتمند صاحب خرد که قادر باشد هم با گروه ها تقابل و هم در شفاف کردن مواضع اصولی انقلاب گام بردارد وهم کشوررا از هرج و مرج براساس اندیشه های اسلامی نجات دهد ضرورت داشت. وی با استمداد از جامعه روحانیت و جمعی از برجستگان دانشگاهی و چهره های مبارز سیاسی قبل از انقلاب حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد وتبین اصول مواضع با عنوان( مواضع ما )علاوه بر اساتید برای تشنگان حقیقت راه گشا و موجب خشم مخالفین بود.

شهید بهشتی فرمود حزب معبد است و خدمت در ان عبادت
8-خصوصیت فردی شهید بهشتی ذاتا انسانی صبور و شکیبا بود و در دین مصمم و مرد خدا بود حقوق افراد را محترم می شمرد حتی برای مخالفان و دشمنانش جمله یا کلمه ای ناسزا نگفته و خواهان هدایت گمراهان بود.
بهشتی  به صورت شمرده شمرده حرف می زد اما مطالبش پر مغز و پر معنا بود.
خاطره ای از سال 1360 که منافقین در سراسر کشور علیه آیت الله بهشتی تبلیغ می کردند ، روزی یکی از شخصیت ها به ایشان گفت با این تبلیغات گسترده که گروهک ها به راه انداختن و اولین رئیس جمهور وقت بنی صدر با منافقین علیه شما به میدان آمدند با امام صحبت کن تا امام حقیقت را به افکار عمومی بیان کند.شهید بهشتی به آرامی گفت هرچه می خواهند بگویند. من هرگز وقت امام را برای خودم استفاده نخواهم کرد ما باید در محضر امام مشکلات جهان اسلام را مطرح کنیم و به شخصه می گویم مومن شاکی نیست و روزی که جمعی از دانشجویان اصفهانی محضر امام شرف یاب شدند از آن حضرت پرسیدند این حرف هایی که در مورد آقای بهشتی گفته می شود نظرتان چیست؟

حضرت امام فرمود: آقای بهشتی فرد لایقی هست. وما پس از 40 سال احساس می کنیم که جهان تشنه تفکر و اندیشه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی است . در 7 ام تیر ماه سال 1360 در دفتر حذب جمهوری سرچشمه تهران برنامه حساب شده ای که شهید بهشتی پیرامون تورم برگزار کرده بود نا گه صدای انفجار مهیبی موجب گردید که72 تن از یاران امام وشهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی به خیل شهدا پیوستند .

آثاروبرکات وزحمات ایشان زنده و جاوید است.به درستی که زیبا ترین کلمات را در باره شهید مظلوم دکتربهشتی ازپیام معمارکبیر انقلاب اسلامی  که فرمودند: بهشتی مظلوم بود، مظلوم زیست و مظلومانه به شهادت رسید و خار چشم دشمنان اسلام بود ؛ بهشتی به تنهایی یک ملت بود برای ملت ما.و در رابطه با نقش ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شورای عالی قضایی دیوان عالی کشور ایجاد پلیس قضایی هر یک مطالب مفصلی دارد که در فرصت این مقال نمی گنجد. 
روحش شاد، راهش پر رهرو باد    

انتهای پیام/


نظرات