10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 202841

01 شهریور 1401 09:48

بازدید: 701

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشت/ وحید حاج‌سعیدی

هنوز تیرگی شب به پایان نرسیده است که بی احتیاطی جوانی حین رانندگی تمام رویاهای همسر و فرزندان پاکبان را به یغما می برد، آسفالت خاکستری قرمز شده است. علی شجاعی پاکبان علی آبادی لحظه ای درد نکشید!

به گزارش سرویس اجتماعی رادکانا؛  وحید حاج سعیدی در یادداشتی نوشت: شب از نیمه گذشته است. آنجا که شهروندان در خنکای نسیم کولر در خواب نازند، صدای خش خش جاروی پاکبان، خواب پرندگان شهر را بر هم می زند. هنوز تیرگی شب به پایان نرسیده است که بی احتیاطی جوانی حین رانندگی تمام رویاهای همسر و فرزندان پاکبان را به یغما می برد. آسفالت خاکستری قرمز شده است. علی شجاعی پاکبان علی آبادی لحظه ای درد نکشید!  

پاکبان ها زحمت کشان بی ادعایی هستند که جوانی خود را صرف خدمت به شهروندان و تنظیف خیابان ها و معابر می کنند و به رغم گرما و سرما، در باد و باران و تاخت و تاز کرونا، بار نظافت شهر را بردوش دارند. 

کارگران و پاکبانان شهرداری نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی مناسب و کافی برخوردارند. شوربختانه ما شهروندان نیز با وجود ادعای شهر ما خانه ما، حاضر نیستیم برای حمایت از آنها و کاستن اندکی از فشار کاری نظافت عمومی را بیشتر رعایت کنیم و دستکم شیشه های شکسته، لبه های تیز در رب و کنسرو، تیغ و سایر اشیاء برنده را  در پلاستیک زباله قرار ندهیم و آنها را در جعبه قرار دهیم یا کاغذ پیچ کنیم. 

این جماعت بی دفاع در دوران کرونا نیز بیشتر از سایرین در معرض خطر بودند و به دلیل ضعف فرهنگی بسیاری از ما در معرض آلودگی ناشی از رها سازی غیر بهداشتی ماسک ها و دستکش های یکبار مصرف بودند. 

اما این پایان داستان نیست و بی احتیاطی شهروندان در رانندگی نیز جان پاکبانان شهر را به خطر انداخته است و فوت دلخراش یکی از نارنجی پوشان شهر حجت گفتار فوق است. 

این روزها باید بیشتر حواسمان به آدم‌هایی باشد که در این شرایط سخت اقتصادی با کمترین حقوق، نسبت به پاکسازی شهر در تلاش هستند.

ای کاش به ما یاد می دادند حال که حاضر به رعایت اصول اولیه دفع و تفکیک زباله نیستیم دستکم هنگام رانندگی مراقب پاکبان های بی دفاعی باشیم که با لباس های نارنجی دیدن شان چندان سخت نیست! آنها نیز همانند ما شهروندانی هستند که سهم و حق زندگی عادی دارند.

باور کنیم دیدن و پیدا کردن آنها چندان کار سختی نیست، آنها را می‌شود با کمی جست‌وجو یافت، اگر کمی انصاف داشته باشیم آنها را می توان شنید و درک کرد. ذره‌ای مهربانی و لبخند مهمان شان کرد. بی انصاف نباشیم.

انتهای پیام/
 


نظرات