10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 203094

10 دی 1401 09:19

بازدید: 512

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

کنشگر، فعال سیاسی و رسانه گفت: بزرگ ترین خیانت برخی از احزاب و سیاسیون داخلی، این بود که نظام اسلامى را به تقلب و خیانت در رأى مردم متهم کردند در حالى که خودشان از طریق همین انتخابات ها به قدرت و جایگاه سیاسى در ایران اسلامى رسیده بودند.

به گزارش سرویس سیاسی رادکانا به نقل از گلستان ما؛ نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن و غیرتمند ایران در حماسه باشکوه نه دی و در بعضی از شهرها از جمله گرگان در هشتم دی، چنان تجلی یافت و حجت را بر همه تمام کرد که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صد‌ها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسه‌ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عده‌ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود»؛ البته«هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر میکند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را می‌‌‌بیند.» و «این خدای متعال هست که حجت را همیشه تمام میکند؛ هیچ وقت نمیگذارد مردم از خدای متعال طلبکار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم». اهمیت این یوم‌الله حماسی ما را بر آن داشت تا ابعاد این اتفاق را از دریچه نگاه محمدرضا بهرامی کنشگر، فعال سیاسی و رسانه واکاوی و بررسی کنیم که مشروح آن از نگاهتان می‌گذرد.

فتنه ۸۸ چگونه و با چه هدفی شکل گرفت؟
 فتنه 88 بر اساس نقشه بیگانگان و عناصر داخلی آنان در کشور براه افتاد که هر یک نقش خاصى را بر عهده داشتند و هر کدام به نحوى علیه انقلاب اسلامى ایران اقدام نمودند. در این میان هدف اصلى فتنه گران دو چیز بود، یکى بى اعتماد کردن مردم به نظام اسلامى و دیگرى در برابر هم قرار دادن مردم.

آرایش گروه‌های سیاسی داخلی در قبال فتنه ۸۸ چگونه بود؟
گروه های سیاسی داخلى به صورت دو لایه آشکار و پنهان در پشت صحنه، شامل احزاب و گروه هاى دوم خردادى و برخى از شخصیت هاى با سوابق بارز انقلابى که هر کدام به دلیلى با فتنه گران و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامى همراه بودند. در واقع این جبهه با مختصات مذکور به عنوان یک جبهه معارض و چالش ساز با هدف براندازى نظامى که از نظر حضرت امام خمینى(ره) حفظ آن از اوجب واجبات است، آشکار شدند .

چه گروه‌ها و اشخاصی در جریان فتنه ۸۸ رفوزه شدند؟

دشمنان شناخته شده مثل آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستى به همراه ضدانقلابیون خارج نشین و برخى از خواص بی بصیرت و افراد منحرف داخلی با سابقه انقلابى که در برابر امام، نظام و ولایت قرار گرفته بودند و فکر مى کردند در انتخابات تقلب شده و اردوکشى خیابانى راه انداخته بودند.

در مسیر فتنه، بزرگ‌ترین خیانت برخی احزاب و سیاسیون داخلی چه بود؟
به نظر من، بزرگ ترین خیانت برخی از احزاب و سیاسیون داخلی، این بود که نظام اسلامى را به تقلب و خیانت در رأى مردم متهم کردند در حالى که خودشان از طریق همین انتخابات ها به قدرت و جایگاه سیاسى در ایران اسلامى رسیده بودند و دیگر اینکه دراین فتنه از همه جریانات داخلى و خارجى مخالف نظام یارگیرى کردند و بهره گرفتند. 

نقش رهبر معظم انقلاب در خنثی‌سازی فتنه ۸۸ چگونه بود؟
بسیاری از علاقمندان انقلاب اسلامی ایران عقیده دارند اگر درایت و بصیرت رهبر معظّم انقلاب و همراهی و هوشیاری مردم نبود و آنان با ولایت فقیه همراه نمی‌شدند، آتش فتنه به این زودی‌ها خاموش نمی‌شد و پیامد منفی بیشتری را برای ایران به دنبال داشت.

رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه اخیر در حالى که بعضى از نهادهاى مسؤول کشور دچار مسمومیت و انفعال و وادادگى و حتى همراهى با فتنه شده بودند، وارد میدان شدند و با درایت فوق العاده، مسایل را به گونه اى معجزه آسا مدیریت کردند. مدیریت داهیانه ایشان به گونه اى انجام شد که به جاى دستگاه هاى امنیتى و قضایى نظام، این مردم بودند که به صحنه آمدند و ریشه فتنه گرى و فتنه انگیزى را خشک کردند.

بصیرت مردمی چگونه آتش فتنه را فرو نشاند؟
نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن و غیرتمند ایران در حماسه باشکوه نه دی و در بعضی از شهرها از جمله گرگان در هشتم دی، چنان تجلی یافت و حجت را بر همه تمام کرد که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صد‌ها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسه‌ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عده‌ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود»؛ البته«هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر میکند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (علیه السّلام) را می‌‌‌بیند.» و «این خدای متعال هست که حجت را همیشه تمام میکند؛ هیچ وقت نمیگذارد مردم از خدای متعال طلبگار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم».

بعد از فرو نشستن گرد و غبار فتنه آرایش گروه‌های سیاسی داخلی چگونه تغییر کرد؟

مردم از هر سلیقه سیاسى و فکر و اندیشه هاى مختلف موجود در چارچوب نظام اسلامى در حماسه نه دی حضور داشتند و ثابت کردند که 9 دى متعلق به یک سلیقه سیاسى خاص نیست.

 نقش رسانه‌های داخلی در جریان فتنه چگونه توصیف می‌شود؟
در جریان فتنه ۸۸ رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب و مطبوعات توانستند نقش خوب و پررنگی را از خود به نمایش بگذارند.

طیفی از رسانه‌ها فهم صحیحی از بیانات مقام معظم رهبری داشتند و تلاش برای آرام‌سازی فضای جامعه کردند و طیفی دیگر برای تقویت امنیت ملی در فتنه ۸۸ وارد عرصه شدند و  جای تاسف دارد که در این جریان فتنه برخی از رسانه‌های داخلی بودند که با سکوت یا ادبیات خاص دشمن، همسو با دشمنان نظام عمل کردند و به نوعی خود عامل فتنه بودند.

 رسانه‌های داخلی چگونه به ماجرای فتنه ورود کردند؟
اولین نکته در این زمینه این است که بدانیم رسانه های همسو با فتنه 88 دارای یک اتاق عملیات و فرماندهی واحد بوده اند و همانطور که اشاره کردم تا جایی که می‌توانستند با ادبیات خاص خودشان به جریان فتنه کمک می‌کردند و بر آتش فتنه می دمیدند؛ اما در مقابل و در جبهه نیرو های انقلاب و مردم، رسانه هایی نیز بودند که با تمام توان و بضاعت خود وارد کارزار رسانه ای فتنه ۸۸ شدند و با روشنگری و افشای شگردها و دروغ پردازی های فتنه گران، برای فرونشاندن غبار فتنه توان خود را به کار گرفتند؛ در مقطعی که برخی از نخبگان سکوت کرده بودند و یا به نوعی با فتنه‌گران همراهی می‌کردند، این رسانه‌ها بودند که با حضور و روشنگری خود توانستند نقش مؤثری در شفاف شدن فضا داشته باشند و به تعبیری خلق حماسه ۹ دی مرهون روشنگری رسانه‌های تراز انقلاب اسلامی و صداوسیماست.

ببینید صدا و سیمای ما به دلیل قدرت، فراگیری و نفوذی که در بین مردم داشت در آن مقطع توانست سهم بسزایی در آشکار شدن زوایای پنهان فتنه داشته باشد و البته به صورت طبیعی مورد فشار و خطاب جریان ضد‌انقلاب بود.

 از فتنه ۸۸ به‌عنوان نسخه‌ای از تلاش برای ایجاد انقلاب مخملی یا رنگی یاد می‌شود. انقلاب مخملی یا رنگی چیست و منابع طراحی و پشتیبان آن چیست؟

انقلاب رنگی و انقلاب های مخملین مدرن ترین توطئه فروپاشی و تازه ترین تهدید غرب علیه حکومت ها و ملت های مخالف خود به شمار می رود، بدین مفهوم است که همان تحول بنیادی و تغییر در ریشه ها و ساخت ها صورت می پذیرد لکن به صورت مسالمت آمیز و از طریق تحریک ناراضیان، تحریک جوانان و زنان و دانشجویان، شایعه پراکنی و مواردی از این قبیل اتفاق می افتد. رنگی و نرم و مخملین است چون جنگ نظامی و مبارزه مسلحانه در آن غلبه ندارد.
پروژه انقلابی رنگی توسط آمریکائی ها طراحی شد تا بدین واسطه با کمترین هزینه نظام های مخالف خود را به سقوط و فروپاشی بکشانند. این انقلاب ها در بسیاری از موارد موفق بودند مانند گرجستان، لهستان، چک، کرواسی، صربستان، اوکراین و قرقیزستان در این کشورها در آستانه انتخابات ها به تحریک مردم و ایجاد آشوب و شایعه پراکنی و القاء شائبه تقلب در انتخابات و ابطال انتخاب از طریق رسانه ها و جریان سازی های کاذب مبادرت ورزیدند و با تاثیرگذاری بر افکار مردم توانستند به رفتار آنها علیه نظام سیاسی موجود جهت دهد و اهداف خود را تحقق بخشند.

لکن این کار در جمهوری اسلامی ایران بنا به دلایل مختلفی به شکست انجامید دلایل این ناکامی را می توان در عوامل پیروزی و ارکان اصلی انقلاب دانست که عبارتند از: دین انسان ساز اسلام، حمایت و حضور خداپسندانه مردم و رهبری دینی و ولایت مطلقه فقیه که دیده بان حکیم انقلاب و پاسدار اصلی نظام در برابر تهدیدها و چالش ها و آسیب ها می باشد.

چگونه می‌توان از تکرار فتنه‌هایی از جنس فتنه ۸۸ جلوگیری کرد؟
به نظرمن مناسب ترین راه اینکه، اتفاقات آن سال‌ها مورد بازخوانی قرار گیرد. بازخوانی وقایع و ریشه های این فتنه، بدون شک از تکرار دوباره حوادثی از این دست جلوگیری خواهد کرد و دیگر اینکه نخبگان انقلابی و اصحاب رسانه تراز انقلاب اسلامی وظیفه دارند در مقابل برخی از جریانات سیاسی که قصد کمرنگ کردن و سرپوش گذاشتن روی این حرکت تاریخی را دارند، ایستادگی کرده و با استفاده از قطب‌نمای بصیرت، تحلیل و مسیردرست را به جامعه بدهند و نگذارند این حماسه عظیم مردمی نه دی که با بصیرت‌زایی مردم همراه بود به دست فراموشی سپرده شود. 

جناب بهرامی فضای مصاحبه را کمی تغییر دهیم لطف بفرمایید از پیامدهای منفی این فتنه برایمان بگویید؟

اهانت فتنه‌گران به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا، توهین به ارزش‌های اسلامی و اعتقادات دینی مردم، زیر سوال بردن نهادهای قانونی نظام، شبهه‌آفرینی علیه نظام اسلامی و شعارهای ساختارشکنانه؛ از جمله پیامدهای منفی این فتنه بود.

به نظر  شما از مهمترین آثار و دستاوردهای حماسه نهم دی چه می تواند باشد؟
یکی از مهمترین دستاورد های حماسه 9 دی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند، واکسینه شدن نظام و مردم در برابر ویروس های مخربی است که اصل و اساس نظام و وحدت ملی مثال زدنی مردم ایران را نشانه گرفته بودند.

انتهای پیام/


نظرات