01 اردیبهشت 1403 | ١١ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 203107

12 دی 1401 08:16

بازدید: 656

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مسیر پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند، تصریح کرد: دست جمهوری اسلامی ایران بسته نیست و پرونده را در مجرای سیاسی، حقوقی و بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی رادکانا به نقل از فارس؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما در آستانه سالگرد شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به تشریح ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی پرداخت.

* سردار یک ژنرال و یک نظامی بود که به قواعد دیپلماتیک خیلی توجه می‌کرد

وزیر خارجه عنوان کرد: بارها در محافلی که درباره شخصیت سردار سلیمانی صحبت کردم تأکید کردم که سردار سلیمانی براساس تجربه‌ای که از همکاری با ایشان در دستگاه دیپلماسی در سال‌های متمادی داشتم، یک ژنرال و یک نظامی بود که به قواعد دیپلماتیک خیلی توجه می‌کرد. واقعا نقش ایشان در افغانستان و عراق در کمک به مردم و رهبران این کشورها و ارتباط مستمر با سران این کشورها و بعدها در سوریه و لبنان و سایر حوزه‌هایی که سردار مسؤولیتی برای کمک به بازگرداندن صلح، ثبات و امنیت در آن کشورها و کمک به مردم منطقه داشت، باید با سران عالیرتبه این کشورها دیدار می‌کرد.

وی افزود: حقیقتا ایشان نه از مسیر آکادمیک که از مسیر یک ذوق درونی و استعداد بالایی که داشت در محاوره و مذاکرات دیپلماتیک ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و بسیار به رعایت آداب دیپلماتیک مقید بود از جزیی ترین مسائل تشریفاتی که باید رعایت شود در پذیرایی‌ها و استقبال و بدرقه تا نحوه ورود به مباحث دیپلماتیکی که بتواند نتیجه مورد نظر خودش را دریافت کند.  

*  سردار سلیمانی بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی ارتباطات را برقرار نمی‌کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در سفرهایی که دارم رئیس جمهور سوریه، مقامات سابق عراق و مقامات منطقه که با ایشان مذاکره کردند از گفت‌وگو و مذاکره با سردار سلیمانی به عنوان گفت‌وگویی که با یک فرد دیپلمات به عمل آوردند یاد می‌کنند و می‌گویند وقتی ما با او در خصوص مسائل دیپلماتیک صحبت می‌کردیم، فراموش می‌کردیم که یک ژنرال و نظامی در مقابل ما قرار دارد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که برخی انتقاد می‌کردند که سردار سلیمانی نباید وارد عرصه دیپلماتیک می‌شد، اظهار داشت: سردار یک مسؤولیتی داشت که در چارچوب آن مسؤولیت باید در عالی‌ترین سطوح با مقامات آن کشورها گفت‌وگو می‌کرد. گفت‌وگوهای او ناظر بر مسؤولیت و وظیفه‌ای بود که بر عهده سردار گذاشته شده بود و طبعا دستگاه دیپلماسی در همان مقطع کار خودش را انجام می‌داد، اما در موضوعات تخصصی مربوط به حوزه ماموریتی سردار این گفت‌وگوها شکل می‌گرفت.

وزیر امور خارجه در توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شاید ایشان ده‌ها دیدار در سوریه در اوج جنگ تروریستی، با بشار اسد داشت، یا در مسئله دولت سازی در عراق پس از سقوط صدام در مشورت‌هایی که می‌دادند و همچنین برای کمک به مردم عراق و بازگشت امنیت به این کشور با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو داشتند. این خیلی طبیعی است که ایشان در راستای ماموریت‌ خودشان بتوانند دسترسی‌ و دیدارهای مستقیم را داشته باشند و طبعا دستگاه دیپلماسی نیز در آن مقاطع وظیفه  ذاتی خود را انجام می‌داد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: خود من در آن زمان در سمت‌هایی که در وزارت خارجه داشتم و در حوزه‌ ماموریتی سردار سلیمانی قرار داشت، بارها در جلساتی به طور مشترک حضور داشتیم و بارها ایشان به این موضوع توجه داشت که وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی باید بتواند کارکرد طبیعی خودش را داشته باشد و سردار هم باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: سردار سلیمانی بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی این ارتباطات را برقرار نمی‌کرد. تا آخرین روزی که سردار قبل از شهادتشان در قید حیات بودند، اطلاع‌رسانی، هماهنگی و در مسیر دیپلماسی کار را دنبال کردن و از مجرای طبیعی خودش، یکی از موضوعاتی بود که ایشان نسبت به آن مقید بودند. حتی اگر مواردی پیش می‌آمد که یک گفت‌وگویی را انجام می‌دادند و به ضرورت این فضا پیش می‌آمد و بلافاصله هم مسؤولان عالی نظام و هم دستگاه دیپلماسی در جریان قرار می‌گرفت که چنین ملاقاتی انجام شده است. 

وی یکی از ویژگی‌های سردار شهید را آینده نگری خواند و افزود: ایشان  آینده را با محاسبات دقیق به خوبی می‌دید. فراموش نمی‌کنم تقریبا چهار سال قبل از شهادتشان در جلسه‌ای بودیم که می‌گفت که نگران روزی هستم که شاهد عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی باشیم و باید برای این موضوع تدبیر کرد و چاره‌ای اندیشید. 

*  آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مسیر پیگیری حقوقی پرونده سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری‌های وزارت امور خارجه در خصوص ترور شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: در مقطعی یکی از سفرای مسلط بر مسائل حقوقی و بین‌المللی را برای پیگیری پرونده سردار در محافل بین‌المللی و مجامع حقوقی منصوب کردیم و همچنین از آقای عباسعلی کدخدایی که از دوستداران سردار سلیمانی و دارای دانش و تجربه بالایی است، خواهش کردیم علیرغم مشغله‌های زیاد و مناصب بالایی که همواره داشته و دارند، در وزارت امور خارجه کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های ذیربط با مسؤولیت ایشان تشکیل و کار به صورت تخصصی دنبال شود.

امیرعبداللهیان افزود: اقداماتی که لازم بوده انجام شده، اما متاسفانه هم آمریکایی‌ها و هم غربی‌ها در مسیر پیگیری حقوقی پرونده سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند، لیکن دست جمهوری اسلامی ایران بسته نیست. ما ضمن اینکه همه مسیرهای حقوقی را طی می‌کنیم، حتی آنجایی که مسؤولیت دولت وقت آمریکا نسبت به این ترور هست را در یاداشتی رسمی اعلام و ثبت کرده و شکایت خود را در مسیر طبیعی خودش دنبال می‌کنیم. به موازات آن اقدامات دیگری هم انجام شده است، از جمله اینکه حدود ۶۰ نفر از مقامات ذیربط آمریکا که در این ترور نقش داشتند، در بلک لیست (لیست سیاه) تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه بیان کرد: در مذاکرات اخیر وین و گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها، یکی از موضوعاتی است که آمریکایی‌ها از ما خواستند که این ۶۰ مقام از لیست سیاه خارج شوند حتی بعد از طریق واسطه‌ها به ما توضیح دادند که این مقامات اسکورت ویژه دارند، هزینه‌های سرسام‌آوری حتی برای تامین امنیت‌شان در داخل آمریکا و سفرهایشان در غیر از منطقه باید اختصاص داده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ما در وزارت امور خارجه در مجرای سیاسی، حقوقی و بین‌المللی، پرونده را دنبال می‌کنیم و در این مذاکرات هم به صراحت از طریق واسطه‌ها به طرف‌های غربی و آمریکایی اعلام کردیم که آنچه را که تصمیم جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه قرار دادن این ۶۰ مقام آمریکایی بوده یک تصمیم دقیق و درستی بوده و همین را هم در مسیر بین‌المللی و حقوقی خودش پیگیری خواهیم کرد که این افراد به عدالت سپرده شوند.

پایان پیام/


نظرات