10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 203164

21 دی 1401 14:31

بازدید: 546

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

علی کریمی در صفحه شخصی‌اش مشابه عملکرد و خط خبری کانال تلگرامی آمدنیوز را که توسط نیما زم اداره می‌شد، در پیش گرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی رادکانا به نقل از فارس؛ از شایعه تا واقعیت: علی کریمی ستاره روزهای نه چندان دور فوتبال ایران که در مستطیل سبز همه را دریبل می‌زد و جلو می‌رفت، این روزها و پس از آن که نتوانست کرسی ریاست فدراسیون فوتبال را از آن  خود کند، در زمین رقیب ایران بازی می‌کند و به عنوان یکی از بازیکنان اپوزیسیون درحال گل به خودی زدن است.

 پست‌ها و استوری‌های علی کریمی در فضای مجازی، سرشار از دروغ و سیاه نمایی است، به طوری که بارها حتی صدای دیگر مخالفان جمهوری اسلامی را هم درآورده. بررسی پیج اینستاگرامی و صفحه توییتری علی کریمی نشان از شباهت‌های فراوان عملکرد او با نیما زم، موسس و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز (صدای مردم) دارد.

 

* کشته‌سازی از میان جانباختگان

یکی از اصلی‌ترین تشابهات صفحه علی کریمی با کانال آمدنیوز در کشته‌سازی است. شیوه‌ای که بارها مورد استفاده این افراد قرار گرفته است. جا زدن جان‌باختگان حوادث مختلف به‌عنوان کشته‌های اغتشاشات اصلی‌ترین حربه‌ مشترک این دو جریان است؛ مثلا آمدنیوز، مریم زنگنه خبرنگار فقید روزنامه رسالت را که بر اثر بیماری جان باخته بود، به نام «راضیه اسماعیلیان» معرفی کرد و مدعی شد او یک خانم باردار بوده که براثر پرتاب گاز اشک آور فوت کرده است.

علی کریمی نیز بارها از همین روش استفاده کرده تا با استفاده از ناآگاهی مخاطبان و بهره‌گیری از احساسات آنان، لایک‌های بیشتری جذب کند و برنامه‌اش را پیش ببرد. در یکی از آخرین موارد، وی با استوری کردن اعلامیه مراسم تدفین مائده (ماهک) هاشمی مدعی کشته شدن وی توسط نیروهای امنیتی شد. این درحالی بود که وی بامداد چهارم آذرماه در حادثه واژگونی یک سمند به دلیل سرعت بالا در بلوار «کوهسار مهدی» شیراز جان باخته بود.

 

* ماهی‌‌گیری از آب گل آلود خودکشی

نیکا شاکرمی هم نمونه دیگری از افرادی بود که چهره‌هایی همچون علی کریمی او را تحت عنوان کشته‌ اغتشاشات جا زدند، این درحالی بود که اسناد، شواهد، فیلم دوربین‌های مداربسته و سایر اطلاعات همگی خبر از خودکشی نیکا شاکرمی می‌داد (اینجا و اینجا را بخوانید).

 

آمد نیوز نیز در سال ۱۳۹۷ مدعی شد در اثر بی‌توجهی مسئولان در زلزله سرپل ذهاب دو دختر ۱۶ و ١٧ سالە خودکشی کرده‌اند اما بررسی‌ها همان زمان نشان داد که چنین ادعایی صحت نداشت.

 

* کشته‌هایی که زنده می‌شوند!

علی کریمی هم همچون نیما زم، درباره دروغ‌هایی که برایشان دیکته می‌شود اعتقادی به تحقیق ندارند. مثلا یکی از اصلی‌ترین شایعات اغتشاشات ۹۶، کشته شدن نوجوان ۱۳ ساله اهل دورود به نام امیرحسین پاپی، توسط نیروهای امنیتی بود. شایعه‌ای که او با انتشار فیلمی از خودش تکذیب کرد.

 

 

درست مشابه چنین روندی را پنج سال بعد، علی کریمی در دستور کار خود قرار داد. کریمی در یکی از استوری‌هایش تصویر فردی به نام محمد پارسا صحت را به عنوان کشته اعتراضات معرفی کرد، درحالی که او در گفت‌وگو با تلویزیون این دروغ را تکذیب کرد!

 

همچنین علی کریمی با انتشار تصویر دیگر مدعی شلیک دوشکا به یک نفر در جوانرود شد، درحالی که علی حمیدوند صاحب عکس توضیح داد که چگونه چند ماه قبل از استوری علی کریمی تصادف شدید منجر منجر به قطع پایش شده است.

 

 

* عوض کردن جای جلاد و شهید؛ از شهریار تا کیان 

در زمان اغتشاشات دراویش گنابادی، آمدنیوز مدعی کشته شدن ۳ تن از آنان به ضرب گلوله شد درحالی که این موضوع صحت نداشت و برعکس، محمد ثلاث ۳ تن از بسیجیان را با اتوبوس به شهادت رسانده بود.

 

در نمونه دیگر، آمدنیوز حمله اغتشاشگران به ماشین آتش‌نشانی را که باعث کشته شدن غلامرضا و شهریار هداوند (پدر و پسر) شد، بر گردن نیروی انتظامی انداخت؛ درحالی که همان زمان پدرغلامرضا هداوند ضمن تکذیب ادعای آمدنیوز، اقدامات ضدانقلاب را محکوم کرد و خواستار برخورد با فتنه‌گران شد.

درست مانند اتفاقی که برای کیان پیرفلک افتاد و درحالی که کیان براثر شلیک تروریست‌ها جان باخته بود، علی این موضوع را بر گردن نیروهای انتظامی انداختند که در آن حادثه حتی اسلحه نداشتند.

 

* دفاع از قاتلان و تروریست‌ها

یکی دیگر از شباهت‌های این دو حامی اغتشاش، دفاع از کسانی بود که دست به جنایت و قتل زده بودند. نیما زم آن زمان در برهه‌های مختلف این موضوع را در دستور کار کانال تلگرامی خود قرار داده بود. به عنوان نمونه زمانی که سارو قهرمانی از اعضای مسلح گروه کومله در درگیری با نیروهای انتظامی کشته شد، در مقام دفاع از وی برآمد.

 

علی کریمی نیز همین  نقشه را در خصوص مجیدرضا رهنورد درپیش گرفت. درحالی که رهنورد با چاقو دو جوان را در مشهد به قتل رسانده بود و فیلم‌های جنایت وی هم در فضای مجازی منتشر شد، علی کریمی از وی دفاع کرد. جالب آنکه در دادگاه رهنورد، وی ضمن اعتراف به این قتل‌ها، درخواست قصاص سریعتر خودش را می‌کرد تا از عذاب وجدان رهایی یابد.

 

* آموزش ساخت بمب‌ دستی

آموزش ساخت سلاح‌های دستی یکی دیگر از نقاط مشترک کانال آمدنیوز با پیج علی کریمی است. آمدنیوز در زمان فعالیت خود برای روشن نگه داشتن آتش اغتشاشات، علاوه بر آموزش ساخت بمب دستی و کوکتل مولوتف، ساخت وسایل دیگر برای درگیری با پلیس را آموزش می‌داد.

 

همین سیاست را علی کریمی نیز در پیج شخصی‌اش در پیش گرفت و ساخت کوکتل مولوتف را در استوری اینستاگرامش آموزش داد. این در حالی است که در همه شبکه‌های اجتماعی، انتشار چنین مطالبی ممنوع بوده و از خطوط قرمز این اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود.

 

*  بلوف زدن برای قدرت‌نمایی

تازه‌ترین وجه تشابه این دو فرد به بلوف زدن آن‌ها اختصاص دارد؛ اقدامی که به منظور قوت قلب دادن به حامیان‌شان انجام می‌دهند. چند روز پیش علی کریمی با انتشار تصویر پاسدار قاسم فتح‌اللهی مدعی ترور او توسط اغتشاشاگران شد، این درحالی بود که با بررسی پلیس مشخص شد که فتح‌اللهی به‌دلیل شلیک گلوله سارقان مقابل خانه‌اش جان خود را از دست داده است.

 

آمدنیوز نیز سال ۹۷ درحالی مدعی ترور مولوی عبدالشکور کُرد(ترشاپی) پسر امام‌جمعه فقید اهل سنت خاش و از فعالان موضوع وحدت اسلامی شد که فوت وی به دلیل درگیری طایفه‌ای بود و اصلاً ربطی به اغتشاشات نداشت.

 

* تلاش برای شکاف بین اقوام و تجزیه‌طلبی

تجزیه‌طلبی یکی دیگر از سیاست‌های مشترک ابلاغی به رسانه‌های اپوزیسیون محسوب می‌شود چرا که یکپارچگی ایران یکی از عناصر اقتدار کشور محسوب می‌شود. آمدنیوز بارها برای رسیدن به این هدف تفرقه افکنانه، علاوه بر تحریک اقوام از عناوینی چون «آذربایجان جنوبی» (عنوانی که تجزیه‌طلبان برای این منطقه به کار می‌برند)، «شهروند کورد» و...  استفاده کرده بود.

علی کریمی هم بارها، اختلاف قومیتی و تحریک اقوام را در این ماه‌ها در دستور کار خودش قرار داده است.

 

* فراخوان‌های تمدید شونده

 نکته مشترک دیگر، عدم استقبال مردم از فراخوان‌های نیما زم و علی کریمی است. مثلا آمدنیوز در آن سال‌ها به بهانه ۷ آبان، فراخوان تجمعی تحت عنوان روز کوروش در در خیابان انقلاب و پارک دانشجو داده بود که هیچ کس از آن استقبال نکرد، همانند فراخوان شکست خورده علی کریمی در این هفته‌ها که بارها مجبور شده فراخوان خود را «تمدید» کند!

 

 

* تمسخر مقدسات

یکی دیگر از وجوه تشابه علی کریمی با نیما زم، توهین به مقدسات مردم ایران است. اگر این روزها علی کریمی به هر بهانه‌ای به مقدسات توهین می‌کند، پیش از این نیز نیما زم چنین کاری را در آمدنیوز تجربه کرده بود. اما این توهین‌ها یکی از اصلی‌ترین عامل جداشدن معترضان از رهبران اغتشاشات بود.

 

* توهین به شهدا

شهدای کشور که جانشان را برای امنیت مردم فدا کردند هم همواره هدف اصلی توهین‌های معاندان بوده‌اند. آمدنیوز بارها با اخبار جعلی و تصاویر فوتوشاپی به شهدا از جمله شهید حججی توهین کرد اما علی کریمی پا را از این هم فراتر گذاشته و به شهدای دفاع مقدس بالاخص شهدایی که هنوز خانواده‌های آن‌ها چشم انتظار بازگشت پیکرشان هستند توهین می‌کنند. (پاسخ چرایی تشییع شهدای گمنام با وجود پیشرفت در علم ژنتیک را اینجا بخوانید)

 

* دروغ با استفاده از تصاویر قدیمی

علی کریمی وقتی دستش را از اخبار تحریک کننده کوتاه می‌بیند، دست به دامن تصاویر قدیمی و نامرتبط می‌شود. این اقدام او بارها تکرار شده، مثلاً او تصاویر جنایت سال ۲۰۱۶ در افغانستان را با نام جمهوری اسلامی منتشر کرد، روشی که آمدنیوز در آن ید طولایی داشت.


تصویر قدیمی که آمدنیوز تحت عنوان برخورد با دروایش گنابادی منتشر کرده بود

 

* سوءاستفاده از کودکان برای برانگیختن احساسات انسانی

یکی دیگر از روش‌های مشترک بین کریمی و زم، سوءاستفاده از تصاویر رقت‌برانگیز کودکان برای برانگیختن احساسات و عواطف مردم است. البته اغلب این تصاویر جعلی بوده یا به وقایعی برمی‌گردد که هیچ ارتباطی با ایران و اسلام ندارد و اتفاقا سند مظلومیت مردم بی‌دفاع در مقابل کشورهای مدعی حقوق بشر است. به عنوان نمونه روح‌الله زم در کانال آمدنیوز، با انتشار یک تصویر قدیمی مدعی ظلم جبهه مقاومت به کودکان شد درحالی که این عکس چندسال قبل در رسانه‌های غیرایرانی منتشر شده بود و ربطی به سوریه نداشت.

علی کریمی هم بارها از تصاویر جعلی برای القای بحران در ایران استفاده کرده است. اما بعضی از این تصاویر آنقدر غیرواقعی بوده‌اند که صدای فعالان شبکه‌های اینترنتی و حتی حامیان خود علی کریمی را نیز درآورده است.


تصویر قدیمی از پاکستان که علی کریمی تحت نام یک کودک بلوچ منتشر کرد


تصویر قدیمی از پاکستان که علی کریمی تحت عنوان سیستان و  بلوچستان منتشر کرد

 

* دروغ‌های بالیوودی

آشوب‌طلبان برای جذب مخاطب دست به دامن دروغ‌های سینمایی و بالیوودی هم می‌شوند. مانند داستان تخیلی که علی کریمی آن را روایت کرد: تعدادی از اغتشاشگران به خلیج فارس انتقال داده شده و سپس از هلیکوپتر با گونی‌ به دریا انداخته شده‌اند!(بیشتر بخوانید)

 

آمدنیوز هم چنین ابتکاراتی به خرج می‌داد و مثلا برای فریب مخاطبان تصویری از قبض رسید عابربانکی را تحت عنوان دارایی یک آقازاده، منتشر کرد.

 

* اتهامات اخلاقی به شخصیت‌ها

تخریب شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از اصلی‌ترین محورهای پروپاگاندای اغتشاشگران است. این تخریب یا با خبرسازی دروغین صورت می‌گیرد یا از طریق تمسخر و استهزا. مثلا علی کریمی با انتشار فیلم کوتاهی از رقص یک دختر بی‌حجاب، او را نوه آیت‌الله مکارم شیرازی معرفی کرد که این موضوع با واکنش خود دختری که در فیلم حضور داشت روبه‌رو شد. وی که اتفاقا از طرفداران پهلوی هم بود با انتشار فیلم کوتاهی انتسابش به این مرجع تقلید را تکذیب کرد.

 

مشابه چنین اقدامی را آمدنیوز بارها با افراد و چهره‌های دیگر انجام داده بود. در یک نمونه آمدنیوز تصاویر بی‌حجاب (و حتی برهنه) دختری را با تیتر «مینا متقی، دختر رئیس اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی در بلگراد» منتشر کرده بود درحالی که فردی به نام متقی در اتاق بازرگانی ایران حضور نداشت و عکس منتشر شده هم جعلی بود.

 

* تانک‌های همیشه در صحنه

علی کریمی در ادامه سیاه‌نمایی‌های خود به دروغ  مدعی استفاده از تانک برای مقابله با اتفاقات اخیر کشور شد، ادعایی که برای آن هیچ سند و عکسی هم منتشر نکرد.


مشابه دروغ علی کریمی را آمدنیوز در سال ۹۶ گفته بود، این کانال تلگرامی با انتشار تصویری مدعی شد ماموران امنیتی ایران، تانک‌ها را وارد خیابان کرده‌اند درحالی که تصویر ادعایی آن‌ها تصویر تانکی بود که سال ۹۴ (یعنی دو سال قبل از اغتشاشات ۹۶) برای استقرار در یک نمایشگاه انتقال دادند.

 

پایان پیام/


نظرات