10 فروردین 1403 | ١٩ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 203172

23 دی 1401 11:08

بازدید: 794

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مکانیزم مدیریت بحران گلستان فعال شد؛

با کارشکنی‌های کشور ترکمنستان به گازرسانی به استان‌های شمالي کشور مکانیزم مدیریت بحران گلستان فعال شد و مدیران استانی برای پایداری گاز در تلاش هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی رادکانا به نقل از گلستان ما؛ داود خاندوزی ؛ بدعهدی‌های ترکمنستان بار دیگر در شرایط سخت و بزنگاه‌های زمستان رخ نمایی کرد و شنیده می‌شود که در حالی که این روزها گلستان با مشکلات پایدار مصرف گاز رو به رو شده ولی کشور ترکمنستان اقدام به قطع گاز کرده است.

قطع گاز  کشور همسایه ترکمنستان سابقه تاریخی دارد و در دهه ۸۰ نیز در شرایطی که استان با یخبندان رو به رو بود نسبت به قطع گاز استان مبادرت کرد.

اقدام به قطع گاز از سوی کشور ترکمنستان در حالی است که به موجب قرارداد \"سوآپ\"، ايران گاز مصرفي استان‌هاي خراسان رضوي شمالي و جنوبي، گلستان و سمنان را به عنوان حق انتقال گاز ترکمنستان به آذربايجان  قرار بود  برداشت کند.

 قرارداد \"سوآپ\" سه‌جانبه ميان ايران، آذربايجان و تركمنستان در حاشيه اجلاس اكو به امضا رسيد كه براساس آن سالانه ۱.۵ تا ۲ ميليارد متر مكعب گاز از تركمنستان به جمهوري آذربايجان از طريق ايران انتقال مي‌يابد.

 به موجب اين قرارداد، ايران گاز مصرفي مورد نياز پنج استان خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، گلستان و سمنان را به عنوان حق انتقال برداشت خواهد كرد، این قرارداد از آنجا حائز اهمیت بوده که با توجه به بالا بودن ميزان مصرف گاز در كشور و احتمال افت فشار براي استان‌هاي شمالي، اين قرارداد مي‌توانست براي اين استان‌ها به خصوص در شرايطي كه در پارس جنوبي افت توليد ايجاد شود موثر باشد و شبكه گاز در کشور پايداري لازم را براي فصول سرد داشته باشد.

اما با کارشکنی‌های ترکمنستان به نظر می‌رسد که گاز کشور ترکمنستان در بزنگاه‌ها به کار مدیریت بحران کشور و استان نمی‌خورد.

با توجه به شرایط پیش آمده مسئولان استان در تلاش هستند که با مدیریت مصرف نسبت به پایداری گاز استان مطمئن شوند.

قطع گاز جایگاه‌های CNG در گلستان 

بنا به گفته سیدمهدی حسینی، مدیرکل پخش فرآورده‌های نفتی گلستان در حال حاضر سوخت مورد نیاز استان ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی در انتقال آن وجود ندارد.

حسینی می‌گوید: جایگاه CNG موقت به دلیل برودت هوا و حفظ مصارف خانگی تعطیل  شده که به زودی این مسئله رفع خواهد شد.

وی افزود: هیچ مشکلی در توزیع فرآورده‌های نفتی در سطح استان وجود ندارد.

برودت هوا تا اواسط هفته آینده تداوم دارد 

امان محمد کمالی، مدیرکل هواشناسی گلستان می گوید: همانطور که در روزهای گذشته پیش‌بینی شده در حال حاضر هوای سرد در استان حاکم است به طوری که   در سردترین نقطه دمای هوای انبارالوم ۱۱ درجه زیر صفر  در روز گذشته به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: گرگان و آق قلا و اینچه برون با ۹ درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین نقاط استان به شمار می‌رود و تداوم سردی هوا تا روز دوشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

کمالی تاکید کرد: کمینه دما گلستان نیز ۵ تا هشت درجه زیر صفر خواهد بود و یخ بندان ادامه دارد و همچنین کمینه دما در شنبه نیز ۴ درجه زیر صفر پیش بینی می شود‌.

با توجه به شرایط پیشرو راهی جز صرفه جویی در مصرف گاز در استان گلستان وجود ندارد و باید مردم برای کاهش مخاطرات این روزها دست به دست هم بدهند.

مردم مدیریت مصرف گاز را در دستور کار قرار دهند

علی طالبی، مدیرعامل شرکت گاز گلستان در این باره گفت: مصارف ما از روز دوشنبه در حال افزایش لجام گسیخته است و از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسیدیم.

این مقام مسئول بیان کرد: باید در این شرایط مردم همکاری کنند و یک بخاری در هر منزل خاموش کنند و دمای پکیج خود را با ۴۰ درجه برسانند می توانند  کمک شایانی داشته باشند.

طالبی افزود: همکاران ما شبانه روز پایش انجام می دهیم و بازرسی داریم تا فشار متوازن گاز را در استان داشته باشیم و تا کمک مردم نباشد نمی توانیم کاری پیش ببریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر میزان مصرف خانوار بیش از ۲۲ متر مکعب است و در حالی که میانگین سرانه ما ۱۷.۵ متر مکعب بود و باید صرفه جویی را مردم در دستور کار قرار دهند.

گفتنی است قرادادهای گازی با ترکمنستان به دهه ۷۰ بر می‌گردد و همچنین خط لوله گاز طبیعی در گلستان طی سالهای 53 تا 55 از پالایشگاه گاز سرخس جهت گازرسانی به نیروگاه نكا از استان گلستان كه در آن زمان به‌عنوان شرق استان مازندران محسوب می‌شد عبور کرده و در سال 60 شهر گرگان به‌عنوان نخستین شهر و روستاهای امیر آباد (گرگان ) ، قزلجه (آزادشهر) و یساقی (كردكوی) بنام نخستین روستاهای این منطقه از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

داود خاندوزی


انتهای پیام/


نظرات