09 فروردین 1403 | ١٨ رمضان ١٤٤٥

شناسه: 203358

24 اسفند 1401 10:20

بازدید: 595

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

با کاشت درختان میوه می‌توان در راستای اقتصاد عمومی و توسعه پایدار و پیشرفت شهری گام بلندی برداشت.

برگ درختان سبز در نظر هوشیار، هر ورقش دفتری است معرفت کردگار؛ رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: هر کسی چیزی بکارد، ‌هیچ انسان و یا مخلوقی از آن نمی‌خورد، مگر اینکه برای کسی که آن را کاشته صدقه می‌باشد.

شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند علاوه بر معنویت موضوع درختکاری در فضای شهری به بهره‌وری از سرمایه موجود، بعنوان یک سرمایه عظیم ملی توجه جدی شود. 

یکی از موثرترین راهبردهای جذب گردشگران داخلی و خارجی، معرفی استان و شهر در سطح ملی با ترسیم نعمت‌های خدادادی از جمله بهره‌مندی از درختان مثمر و گل و گیاهان آن است.

به عنوان مثال استان کردستان و کرمانشاه را می‌توان بهشت بسیاری از درختان به خصوص انواعی از بهترین نهال‌های گردو، انگور و عناب دانست و همدان با بیش از ۴۰۰ هزار انواع درختچه زینتی در دو دسته گل‌های خزان‌پذیر و گل‌های همیشه بهار و  استان مازندران با داشتن مرکبات باغی و خیابانی از قبیل انواع پرتقال و نارنگی، نمایشگاهی از زیبایی طبیعت را به رخ می‌کشد.

استان گلستان و شهرهای آن می‌تواند تبدیل به گلستانی از باغ‌های میوه و گیاهان دارویی باشد‌ کاشت درختان مثمر و استفاده بهینه از فضاهای موجود شهری در گلستان می‌تواند بهترین ارمغانِ نعمات الهی برای کشور است.

قطعا کاشت درختان مثمر می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی در توسعه اقتصادی داشته باشد و ازسوی دیگر با وجود مشکلات اقتصادی  در جامعه، آیا کشت درختان زینتی کم زمان یا غیر ثمر منطقی است؟!

اگر با آینده‌نگری به پیامدهای مثبت و فواید اقتصادی کشت درختان میوه‌دار اندیشیده شود به عینه می‌توان به تفاوت کشت درخت مثمر و غیر آن در بازدهی اقتصادی و آرامش روحی و روانی حاصل از آن پی برد.

اگر چه امروزه فضای شهرنشینی با ساختمان‌های چندین طبقه فضای نفس کشیدن را بر انسان تنگ کرده است اما مدیریت شهری می‌تواند با پرهیز از نگاه غربگرایانه نسبت به کشت درختان غیر مثمر؛ در حوزه شهری اقدام به کاشت درختان مثمر نماید. استفاده از حاشیه خیابان‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها و آرامستان‌های شهری بهترین روش بهره‌وری از فضای موجود است.

مسئولین محترم در حوزه مدیریت شهری به این نکته واقف‌اند، جامعه‌ای می‌تواند در جهت توسعه و پیشرفت حرکت کند که توانمندی استفاده از منابع و سرمایه‌های موجود را داشته باشد.

امام صادق (ع) فرمود: مؤمن از شش چيز بعد از وفاتش استفاده مى‌‏كند که یکی از آن «درختى كه بکارد و از وى يادگار بماند». سئوالات مطروحه در باب استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند در برنامه‌ریزی مدیریت شهری راهگشا باشد.

سوال: آیا درختان میوه‌دار نسبت به غیر مثمر، چهره شهر را زیباتر نمی‌کند؟

آیا کاشت درخت مثمر بخشی از مشکلات اقتصادی را برطرف نمی‌کند؟

آیا گشت و گذر در درون شهری که هر خیابانش جلوه زیبایی از درختان میوه‌دارِ است چشم‌نوازتر و جذاب‌تر نیست؟

قطعا هر شهری که مزین به درختان مثمر است مورد جلب توجه و فراهم‌کننده آرامش روحی بیننده خواهد بود و خستگی را از او برطرف خواهد کرد؟

بنابراین اگر موانع درخت کاری مثمر برطرف شود، لذت کاشت و بهره‌برداری از درختان سرسبز و پربار میوه ملموس‌تر خواهد شد و منظره آن زیبا و تماشایی خواهد بود. ضمن اینکه آب به پای نهالی ریخته می‌شود که  موجب بهره‌مندی مردم می‌گردد و در نهایت احیاگر سنت حسنه فرهنگ درخت کاری مثمر شده‌ایم و یک کار خداپسندانه‌ای را ارائه؛ و مروج فرهنگ عمومی در احیاء کاشت درختان مفید را فراهم نموده‌ایم.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «این درخت‌کاریِ ما، که مثلاً دو اصله درخت ثمربخش را، دو اصله درخت میوه را در اینجا غرس می‌کنیم به‌عنوان یک نماد است. ما می‌خواهیم که غرس درخت، حفظ درخت و اهمّیّت دادن به درخت و گیاه و پوشش گیاهی، در کشور به‌صورت یک عرف عمومی و یک فرهنگ عمومی دربیاید».

بنابراین با کاشت درختان میوه می‌توان در راستای اقتصاد عمومی و توسعه پایدار و پیشرفت شهری گام بلندی برداشت. 

انتهای پیام/


نظرات