08 اردیبهشت 1403 | ١٨ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202410

06 تیر 1401 13:57

بازدید: 381

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در حالی که سطح قابل توجهی از باغ‌های استان زیرکشت محصولات سیاه ریشه می‌رود اما این روزها و در فصل برداشت محصولات باغی، هزینه بالای برداشت و عدم صرفه اقتصادی موجب شده تا برخی باغداران گلستانی تیشه به ریشه باغ‌های خود بزنند و به جای میوه چوب درختان خود را حراج کنند.

به گزارش رادکانا ؛ در حالی که سطح قابل توجهی از باغ‌های استان زیرکشت محصولات سیاه ریشه می‌رود اما این روزها و در فصل برداشت محصولات باغی، هزینه بالای برداشت و عدم صرفه اقتصادی موجب شده تا برخی باغداران گلستانی تیشه به ریشه باغ‌های خود بزنند و به جای میوه چوب درختان خود را حراج کنند.

سطح باغ‌­های گلستان 32 هزار هکتار است، این سطح با تولیدی بالغ بر 290 هزار تن می‌تواند نقش مهمی در تولید، اشتغال و ارزش‌افزوده استان ایجاد کند، با این وجود هم‌زمان در فصل برداشت محصولاتی باغی در استان شاهد  یک چالش هستیم، چالشی که البته هر سال تکرار می­‌شود اما تاکنون برای درمان آن نسخه مؤثری پیچیده نشده است.

در حالی که این روزها و در فصل برداشت محصولات سیاه‌ریشه باید شاهد رضایت و البته خوشحالی باغداران باشیم اما افزایش هزینه‌­های برداشت موجب شده تا برخی باغداران ترجیح دهند به جای میوه، درختان خود که ثمره چند سال زحمت آنها است را قطع و با فروش چوب آن بخشی از هزینه‌­ها و بدهی‌­های خود را جبران کنند.

نبود صنایع تبدیلی متناسب با محصولات باغی استان، جولان واسطه­‌ها در فصل برداشت، ضعف در شبکه توزیع و نبود بازار صادراتی از جمله پای ثابت مشکلات در بخش کشاورزی و باغداری استان است، مشکلاتی که گویا مدتی به حال خود رها شده و هیچ راهکاری برای درمان این درد لاعلاج برای بخش به ظاهر مهم اقتصادی استان در دست اجرا نیست.

به اعتقاد مسؤولان و کارشناسان استان، یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت در زمان برداشت محصول، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری مناسب در استان است، با این وجود و بنا بر گفته‌های مدیر صنایع تبدیلی و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی حدود ۷۱ واحد از صنایع تبدیلی استان مربوط به محصولات باغی بوده، عددی که به ظاهر با ظرفیت تولیدات استان متناسب است.

نقی اسدی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گلستان مشکل اصلی باغداران را در تعداد صنایع تبدیلی و فرآوری نمی­‌داند بلکه به اعتقاد او نبود سرمایه در گردش موجب شده تا صنایع تبدیلی و فرآوری نتوانند با ظرفیت کامل برای خرید محصولات باغی و کشاورزی وارد عمل شوند.

وی بهترین راهکار برای رفع مشکل قیمت محصولات باغی را کشت قراردادی عنوان کرد و گفت: همیشه نمی‌­توان تمام محصولات باغی را به صورت تازه‌خوری مصرف کرد بلکه باید با همکاری بانک‌­ها سرمایه در گردش واحدهای صنایع تبدیلی در استان فراهم شود تا شاهد مشکلات کمتری در خصوص قیمت نامناسب خرید محصول از باغدار یا کشاورز باشیم.

انتهای پیام/


نظرات