07 اردیبهشت 1403 | ١٧ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 202458

11 تیر 1401 16:45

بازدید: 512

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشت به قلم فرمانده انتظامی گلستان؛

مقابله با مواد مخدر و اعتیاد همواره از دغدغه های مردم و مسئولان بوده و برنامه ریزی های متنوعی نیز در این حوزه انجام شده است چرا که این پدیده شوم زمینه ساز بسیاری از جرایم و آسیب های اجتماعی و فرهنگی بوده و در صورت رواج، جامعه را به انحطاط می کشاند.

به گزارش رادکانا؛ مقابله با مواد مخدر و اعتیاد همواره از دغدغه های مردم و مسئولان بوده و برنامه ریزی های متنوعی نیز در این حوزه انجام شده است چرا که این پدیده شوم زمینه ساز بسیاری از جرایم و آسیب های اجتماعی و فرهنگی بوده و در صورت رواج، جامعه را به انحطاط می کشاند.

اما چرا برخی از افراد آماده تجربه کردن و آزمودن مواد مخدر هستند و یا برای دسترسی به آن تمایل خاصی دارند، در حالی که بسیاری از افراد هرگز پیرامون این دام گام نمی‌نهند؟ هرچند به سادگی نمی توان پاسخ دقیق و عملی به پرسش های بالا داد و عوامل موثر در ایجاد اعتیاد را طبقه‌بندی کرد، اما سعی داریم در این مطلب مواردی را بررسی نماییم.

در اکثر جوامع، نوجوانان و جوانانی که بر اثر معاشرت با دوستان نامناسب و یا معتادان به استفاده از مواد مخدر پرداخته‌اند، بیشترین طیف افراد معتاد را از نظر مبنا تشکیل می دهند. این گروه به علت عدم آموزش و تربیت صحیح توسط خانواده و از روی حس کنجکاوی برای اولین بار مواد مخدر را تجربه کرده و گرفتار اعتیاد می‌شوند.

زندگی نوین و اعتیاد
اگرچه پیشرفت های فناوری در قرن بیستم سبب تحولات دائمی و پیشرفت همه جانبه معیارهای زندگی از جمله بهداشت عمومی گردیده و در بهبود زندگی مردم موثر واقع شده است، اما در عین حال عوارضی چون ترس از تامین آینده و تشویش و اضطراب را نیز با خود به ارمغان آورده است که در بسیاری از افراد منجر به پیدایش کشمکش های روانی شده است.

این کشمکش‌ها، حتی بیش از محرومیت ها، سبب درهم ریختن سازوکارهای دفاعی افراد می‌شود و از این رو بیماری های روانی ناشی از کشمکش ها و اضطراب ها بیش از بیماری های جسمی بشر را آزار می‌دهند.

افسردگی با اعتیاد درمان پذیر نیست
افسردگی روانی یکی از بیماری های شایع عصر ماست که بر روی خلق و خوی، رفتار و احساس فرد اثر می‌گذارد. از عوارض افسردگی این است که فعالیت، اراده و اعتماد به نفس شخص کاهش یافته و نشانه هایی همچون خستگی، بی‌میلی، بی‌علاقگی، کم‌خوابی و ناامیدی نیز بروز می‌کنند.

در این موارد نشاط، علاقه و همکاری جمعی جای خود را به نگرانی، ناخشنودی و انزواجویی می‌دهد و بیمار با از دست دادن علائق شغلی و اجتماعی و گاه فردی ممکن است به طرف مواد مخدر نیز گرایش یابد تا شاید آرامش و آسایش بیشتری احساس کند.

افرادی که برای گریز از تشویش و اضطراب و فشارهای روانی، مواد مخدر را انتخاب می‌کنند کسانی هستند که از رو به رو شدن با واقعیات عاجزند و به علت احساس عدم کفایت، زندگی خود را از واقعیت جدا کرده و آن را بر پایه اوهام و رویا بنا می‌کنند.

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان

بی شک خانواده تاثیر عمیقی در رشد کودک دارد و شخصیت او را پی‌ریزی می‌کند. اگر محیط خانواده سالم باشد، کودک مهر و محبت آموخته و دارای اعتماد به نفس و احساس مسئولیت می‌شود.

بررسی های متعدد نشان از آن دارد که اگر کودک مورد توجه خانواده واقع نشود و یا بالعکس اگر بیش از حد مورد توجه و حمایت واقع شود، آماده کجروی، ناسازگاری و تجاوز به حقوق دیگران خواهد شد. افرادی که در محیط خانه پذیرفته نشده‌اند و با محرومیت عاطفی روبرو بوده‌اند، محبت و عواطف دیگران را احساس نمی‌کنند و با ترک خانه و مدرسه و ناسازگاری با جامعه، رفتار خصمانه بروز داده و فاقد قدرت سازش می‌شوند.

حمایت بیش از اندازه و اغماض بی‌نهایت پدر و مادر نیز سبب می‌شود که کودک بسیار پرتوقع بار آید و در نتیجه به تدریج در سازش با دیگران دچار اشکال شود. چنین فردی به‌عنوان یک موجود ضد اجتماعی طعمه خوبی برای مجرمان و تبهکاران به شمار می‌آید. برقراری رابطه صحیح پدر و مادر با کودک سبب می‌شود که رشد شخصیت فرزند سیر طبیعی داشته باشد و از انحراف و کجروی در امان بماند.

آثار و عوارض اعتیاد

اعتیاد به مواد افیونی عوارض جسمی، روحی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی از خود بر جای می گذارد که هر کدام از آن ها می تواند منجر به از بین رفتن آرامش زندگی و انحطاط شده و زمینه را برای سایر جرایم و آسیب ها فراهم کند.

تحقیقات میدانی و بررسی کارشناسان نشان می دهد درمان فرد معتاد به مراتب پیچیده تر و پر هزینه تر از پیشگیری از اعتیاد است لذا می طلبد سازمان ها و دستگاه های فرهنگی، آموزشی و خانواده ها در این راستا هوشیار بوده و با کار دقیق و تخصصی، برای ریشه کن شدن این پدیده شوم اقدام کنند.

فراجا نیز بعنوان سازمانی پویا، هوشمند و مقتدر در سالیان اخیر علاوه بر اقدامات انتظامی در زمینه مقابله با سوداگران مرگ، برنامه های متنوعی در خصوص فرهنگ سازی، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی خانواده ها انجام داده که نتایج مطلوبی در بحث پیشگیری از اعتیاد داشته و موجب افزایش رضایتمندی مردم و مسئولان شده است.

نویسنده: سرتیپ دوم سعید دادگر فرمانده انتظامی استان گلستان

انتهای پیام/


نظرات