08 اردیبهشت 1403 | ١٨ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 206140

14 اسفند 1402 12:21

بازدید: 206

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ابتکاری که ماندگار شد؛

کارزار و ویژه‌برنامه «نوبت انتخاب» بستری مناسب برای شورآفرینی مردم در عرصه سیاسی و همچنین انتخاب فرد اصلح به وجود آورد که می‌توان این کارزار را در سطح کشور به‌عنوان الگویی موفق پایلوت و اجرایی کرد.

به گزارش سرویس سیاسی رادکانا؛ ۱۱ اسفند نوبت انتخابی بود برای‌آنکه سرنوشت کشور بهتر از آن چیزی که می‌خواهیم رقم بخورد موضوعی که دشمنان اسلام آن را بر نمی‌تابیدند و تمام تلاش خود را انجام دادند تا به بهانه‌های مختلف از گرانی، تورم و دغدغه‌های معیشتی مردم عرصه انتخابات را خالی کنند.

 مثل همیشه برخی از عوامل نفوذی و کسانی که تاب عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را نداشتند با جریان اپوزسیون غرب‌نشین همراهی کردند؛ ولی این همراهی‌ها باعث نشد که مردم از حق خود بگذرند و بخش بزرگی از جامعه برای تعیین سرنوشت خود در ۱۱ اسفند پای‌کار آمدند.

 در این حماسه عوامل متعددی تأثیرگذار بود، از تلاش‌های مسئولان برگزاری تا شورای نگهبان که به امنیت و سلامت انتخابات کمک شایانی کرد گرفته تا هواداران داوطلبان با پویش‌ها و حمایت‌های خود از داوطلبان محبوب و موردعلاقه خود اما در این میان چند عامل منتج به چنین پیروزی بزرگ حماسی در انتخابات شد، نخست ویژگی‌هایی که حماسه ۱۱ اسفند از آن برخوردار بود تأکید رهبر انقلاب اسلامی برای نقش‌آفرینی و حضور در این انتخابات بود که به دنبال آن در فضای مجازی این منویات تحت عنوان «رسام» مطرح و در سطح کشور جنبش‌ها و قرارگاه‌های مختلف مردمی شکل گرفت.

 نکته دوم پیوست رسانه‌ای این انتخابات بود که باز از تأکیدات رهبر انقلاب بود که بیان داشتند «هر کسی که مخاطب دارد باید مردم را به حضور در انتخابات ترویج کند» و پیرو این تأکیدات در استان‌هایی که به این مسئله اهتمام جدی شده فضای سیاسی با عقاید مردم گره خورد و مردم پای‌کار انتخابات بیایند، در کنار این مسائل نیز فضای باز سیاسی و حضور گروه‌های مختلف نیز باعث رونق و داغ‌شدن تنور انتخابات شد.

 در استان گلستان نیز که مشارکت ۵۴ درصدی را به ثبت رسانده و گلستان در سطح استان‌های کشور رتبه پنجم را به دست آورد نیز نمی‌توان از نقش رسانه‌ها به‌آسانی گذشت و دراین‌بین یکی از ابتکاراتی که فضای انتخابات را تحت‌تأثیر خود قرار داد ایجاد کارزار «نوبت انتخاب» بود به‌طوری که در شبکه‌های توییتر این پویش هشتگی که تنها متعلق به استان گلستان بود در کشور ترند شد و فعالان فضای مجازی در قالب این پویش واکنش‌های متعددی را به موضوع ۱۱ اسفند ارائه کردند.

 البته تمام کار این کارزار به کارهای رسانه‌ای از جمله یادداشت، گزارش‌های تحلیلی و پوشش اخبار انتخابات ختم نمی‌شود و در بخش‌های تولید محتوای بصری نیز اقدامات خوبی رقم بخورد به‌طوری که علاوه بر حضور داوطلبان از حوزه‌های انتخابیه مختلف تقریباً از ۶ گزینه مطرح انتخابات در مرکز استان گلستان پنج گزینه به استودیو ضبط برنامه نوبت انتخاب آمدند این در حالی بود که برخی از این داوطلبان حاضر به حضور در برنامه‌های دیگر رسانه‌ها نشده بودند و این مسئله نشان از اهمیت این ویژه‌برنامه داشت و در کنار آن نیز همچنین از داوطلب خبرگان رهبری پا به استودیو نوبت انتخاب گذاشت و به بیان نظرات خود در خصوص انتخابات، اهمیت خبرگان رهبری پرداختند.

 از سویی دیگر ایجاد فضای باز گفتمان با جریان‌های مختلف سیاسی در نوبت انتخاب باعث شد که بسیاری از ویدئوها و تولیدات محتوای این ویژه‌برنامه در فضای مجازی وایرال شود به‌طوری که تقریباً طرف‌داران داوطلبان نیز از کلیدواژه «#نوب-انتخاب» برای معرفی داوطلبان خود بهره بردند.

  اجرای ویژه‌برنامه «صبح انتخاب» با دعوت از کارشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی نیز در پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما در قالب اجرای این کارزار انتخاباتی نیز از دیگر ابتکاراتی بود که نشان داد این رسانه از فضای سنتی به سمت بهره‌گیری از بسترهای فضای مجازی حرکت کرده و دعوت به مشارکت حداکثری با حضور احزاب سیاسی باعث رونق بیشتر به انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ در استان گلستان شد.
 

  این ویژه‌برنامه با چاشنی دعوت گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی برای حضور در انتخابات که به‌صورت ویدئوکلیپ‌های مختلف از رأی اولی‌ها گرفته تا پارکبانان شهرداری و نیروهای امدادی مثل هلال‌احمر و آتش‌نشانی زمینه‌ای را فراهم کرد که بسیاری از گروه‌های مردمی «نوبت انتخاب» را یک برنامه برای خود بدانند.

  سند موفقیت نوبت انتخاب علاوه بر ترند این پویش در کشور میزان واکنش فعلان فضای مجازی در پلتفرم‌های مختلف داخلی و خارجی بود که نشان می‌داد از هر گروه سیاسی مردم به این برنامه نگاه مثبتی دارند.

  ناگفته نماند همراهی اعضای قرارگاه جبهه رسانه و فضای مجازی انقلاب استان گلستان باعث چنین موفقیتی شد ، از برگزاری جشن‌های خیابانی تا حضور در محلات مختلف شهر گرگان با اتوبوس «کافه انتخاب»، روزشمار انتخابات و تولید صدها محتوای دیجیتال، گفتگوهای زنده و رویداد تولیدات مردمی با موضوع انتخابات از موشن‌گرافیک تا انیمیشن و پوستر به ماندگاری این حماسه کمک کرد.

پازل این همراهی با همکاری دیگر رسانه‌های سطح استان تکمیل شد  حالا باید به فکر بود که این کارزار را به‌صورت یک پایلوت از اجرای طرح موفق برای انتخابات ادوار آینده حفظ کرد و حتی می‌توان آن را به دیگر استان‌های کشور عرضه کرد.

  انتهای خبر/

منبع خبر : رادکانا

نظرات