09 اردیبهشت 1403 | ١٩ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 206006

23 دی 1402 13:26

بازدید: 356

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

انتخابات در دور دهم و یازدهم در حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، گمیشان و بندرگز به‌دور دوم کشیده شد و حضور چهره‌های سرشناس سیاسی رقابت سنگینی را در این دوره انتخابات به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «رادکانا»؛ حضور اقوام مختلف در حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، گمیشان و بندرگز باعث شده که همیشه تنور انتخابات گرم باشد و از سویی دیگر این امر باعث شده شاهد چهره‌های مختلف سیاسی استانی از غرب گلستان در مسئولیت‌ها باشیم.

 

 استقبال داوطلبان مجلس برای دوازدهمین دوره در غرب گلستان نشان می‌دهد که داوطلبان برای‌آنکه به کرسی مجلس شورای اسلامی برسد راه پر پیچ و خمی را دارد.

 

 شرایط داوطلبان مجلس شورای اسلامی کار را برای ایری نماینده فعلی سخت کرده چرا که از یک سو بیشترین تعداد داوطلبان مجلس شورای اسلامی در غرب استان از شهرستان بندر ترکمن است که در دوره گذشته بیشترین میزان رأی نماینده فعلی را تشکیل می‌دهد و از سویی دیگر برخی چهره‌های سرشناس جریان اصولگرایی نیز در این دوره در برابر هم‌کیش خود قرار گرفته و این مسئله باعث می‌شود بخشی دیگر از آرای نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی شکسته شود.

 

 حضور چهره‌های سیاسی و نام‌آشنا از تمامی شهرستان در این دوره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز دومرحله‌ای شدن انتخابات را در این منطقه محتمل‌تر می‌کند.

 

 بر اساس آخرین اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در خردادماه سال ۹۵ به تصویب رسید، ماده ۸ و ۹ قانون که در مورد شرایطی هستند که منجر به کشیده‌شدن انتخابات به‌دور دوم می‌شود، اصلاح شد.

 

 طبق این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

 

 در حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، گمیشان و بندرگز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مجموعاً ۱۱۸ هزار و ۷۳۷ رأی در صندوق‌های آرا ریخته شد که هیچ‌کدام از نامزدها موفق به کسب اکثریت آرا نشدند و نماینده این حوزه انتخابیه در مرحله دوم از میان آقایان «عبدالجلال ایری» و «رجب محمدآبادی» مشخص شد و در این مرحله ایری توانست ۲۱ هزار و ۲۰۶ رأی و «رجب محمدآبادی» ۱۴ هزار و ۹۸۳ رأی را کسب کند و ایری در دور دوم توانست با کسب ۳۱ هزار و ۶۱۵ رأی منتخب شهرستان شود.

 

 همچنین افرادی چون «مجتبی جمالی»،« قربانعلی بابایی»، «عبدالعزیز راشد»، «یحیی ایری»، «سید محمود حسینی» ، «غلامحسین پسرکلو»، «سید جواد حجازی» در یک رقابت نزدیک رأی زیادی را کسب کردند البته رقابت بین داوطلبان به‌گونه‌ای نبود که این افراد به‌دور دوم برسند ولی می‌توان گفت که معادلات انتخابات را تغییر دادند.

 

 در دور دهم نیز در حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان «رامین نورقلی‌پور» با کسب ۶۹ هزار و ۴۸۰ رأی از مجموعه ۱۰۵ هزار و ۸۲۶ رأی در دور دوم توانست به مجلس شورای اسلامی برسد.

 

 در دور نخست این انتخابات رامین نور قلی‌پور کاندیدای مورد حمایت لیست امید نماینده منتخب غرب استان گلستان در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، ترکمن و گمیشان کار آسانی نداشت و رقابت سنگینی بین وی با «رحمت‌اله جلالی‌میاندره» وجود داشت.

 

 همچنین در این دوره «عبدالجلال ایری» با ۱۹ هزار و ۳۱۷ رأی توانست بود پس از «رحمت‌اله جلالی‌میاندره» با ۲۴ هزار و ۷۳۳ رأی در جایگاه سوم از نظر میزان آرای داوطلبان قرار گیرد.

 

 در این دوره نیز «حبیب‌اله مازندرانی» ، «عبدالحمید پارسافر» ، «ابوالحسن ریاحی»، «حاجی گلدی‌کر»، «محمدطاهر ربانی» رأی قابل‌توجهی را کسب کرده بودند که باعث شده بود انتخابات در این منطقه نیز به‌دور دوم کشیده شود.

 

 اما در دور نهم در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندر ترکمن و گمیشان از کل ۱۴۷ هزار و ۲۸۳ رأی مأخوذه، محمدجواد نظری مهر با ۳۸ هزار و ۹۲۴ رأی توانسته بود به مجلس نهم راه یابد.

 

 در این دوره از انتخابات نیز تقریباً می‌توان گفت چهره‌های مثل «قربانعلی بابایی»، «رجب محمدآبادی»، «عبدالجلال ایری»، «سیدمحمود حسینی»، «عبدالعزیز راشد» و غیره حضور دارند و همچنین افرادی مثل «زهیر متکی» و« محمد محمدی کفترکاری» نیز جای پای پدر برای رسیدن به مجلس شورای اسلامی گذاشتند و پای‌کار آمدند و برای رسیدن به کرسی مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند.

 

 حالا باید دید که آیا داوطلبان مجلس شورای اسلامی در غرب استان چه می‌شود و آیا باز هم شاهد دومرحله‌ای شدن انتخابات هستیم یا خیر؟.

 

 انتهای خبر/


نظرات