11 اردیبهشت 1403 | ٢١ شوّال ١٤٤٥

شناسه: 206234

29 فروردین 1403 14:11

بازدید: 40

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خروج ایران از شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی را تکذیب کرد.

به گزارش رادکانا، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز - چهارشنبه - در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سی‌ام فروردین روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی است که این روز را به فعالان فرهنگی تبریک می‌گویم. روز گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان، نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنابع دستی در ادامه بیان‌ کرد: اخبار کذبی منتشر شد مبنی بر خروج ایران از ایکوم( شورای بین‌المللی موزه‌ها )  و ایکوموس (شورای بین المللی محوطه ها و بناهای تاریخی) صحت ندارد.

ضرغامی ادامه داد: فعالیتهای بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه دارد. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارد و از سالها قبل به دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آن‌ها از طریق افراد حقیقی صورت می‌گیرد. بنابراین تنقیح جدیدی که در قوانین صورت گرفت، هیچ ربطی به ادامه یا عدم همکاری ما با این دو مجموعه وجود ندارد.

وزیر گردشگری گفت: برخی اصلا نمی‌دانند که ایکوم و ایکوموس چیست اما می‌گویند ایران از ایکوموس خارج شده است. خواهش من این از رسانه‌ها این است که به این اخبار دقت کنند.

ضرغامی یادآورشد: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی گسترده تر از قبل ادامه دارد و این حوزه ماهیتی غیر دولتی دارد و از سال‌ها قبل به دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آن‌ها توسط افراد حقیقی صورت گرفته است.

میزان گردشگران خارجی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

ضرغامی تصریح کرد: از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: چادرهای عشایری هم سوغات و خوراکی های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند.

ضرغامی اضافه کرد: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند. روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت شده است

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.

ضرغامی با اشاره به آمار سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: امسال به دلیل تقارن ایام گردشگری و تعطیلات نوروز با ایام ماه مبارک، باید تغییراتی در آمار مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس آخرین آمار که ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال  را در برمی‌گیرد، برآورد ما این است که ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۵.۱۹ درصد رشد داشته است.

وی افزود: به دلیل ایام خاص ماه مبارک، توقع رشد منفی داشتیم. اما به هرحال علاقه مردم به مساله گردشگری و تنظیم وقت‌هایشان در هفته‌های اول سال جدید باعث شد این رشد را داشته باشیم. البته این رشد نسبت به اقامت‌های رسمی ۲.۵۸ درصد است.


انتهای پیام/ک


نظرات